سرپرست استانداری کرمان انتقاد کرد

مجوزهای «میراث» و «شهرداری» شفاف باشد!

جامعه ـ سرپرست استانداری کرمان در نشست خانه‌گفتمان معماری و شهرسازی کرمان از این‌که بدون توجه به سوابق طرح‌ها اقدامات تازه‌ای انجام می‌شود به‌شدت انتقاد کرد و درباره‌ی پروژه‌ی ساروج‌پارس توضیحاتی داد.

محمدجواد فدایی در این نشست که شامگاه جمعه (۱۹ مردادماه) برگزار شد، سخنان خود را با طرح چند پرسش اساسی آغاز کرد: «مگر در سال ۶۴ جهاد دانشگاهی تهران برای بافت کهن شهر کرمان، طرح نداد؛ آن طرح چه شد؟ آیا خوب است؟ بد است؟ اجرا شد؟ نشد؟ اگر نشد؛ دلیل آن چیست؟».

فدایی افزود: «یکی از اشکالات ما این است که سوابق را نگاه نمی‌‌کنیم و همه می‌خواهیم حرف جدید بزنیم».

وی ادامه داد: «تا جایی که من می‌دانم شهر کرمان همیشه مشاور و طراح داشته که همه هم شهرساز بوده‌اند؛ حالا همه نسبت به آنچه انجام شده، ایراد می‌گیریم».

وی به حضار یادآور شد که مرمت بافت و بناهای تاریخی در کرمان یک پروسه‌ی مداوم از گذشته تاکنون بوده است. سرپرست استانداری کرمان اظهار کرد: «کتابخانه ملی کرمان مگر یک‌زمانی انبار اسقاطی سازمان آب نبود؟ مگر مرمت نشد؟ آب انبار گنجعلیخان مگر زمان مدیریت آقای سام در میراث فرهنگی بازسازی نشد؟ کل مجموعه‌ی گنجعلیخان کرمان چه زمانی مرمت شد؟ باغ شاهزاده مگر از همان ابتدا این‌طور بود که الان هست؟ کارهای مرمتی مداوم بوده و باید هم ادامه یابد و من تعجب می‌کنم چرا مرمت‌های گذشته را فراموش می‌کنید؟».

فدایی گفت: «برخی اوقات اتفاقاتی مثل زلزله و یا محدودیت‌های دسترسی را داشتیم که کارهای مرمت به‌خاطر آن، مختل شده که باید برای آن فکر کنیم».

سرپرست استانداری کرمان سپس به پروژه‌ی ساروج پارس که در گود خشت‌مال‌ها در حال اجراست اشاره کرد و ادامه داد: «مدتی پیش، مدیر کل میراث استان به من خبر داد که این پروژه از سوی سازمان میراث کشور تعطیل شده است! ما تهران رفتیم و تاکنون دو جلسه با آقای طالبیان، معاون میراث کشور داشتیم و به‌طور مفصل سوابق را بررسی کرده و تصمیماتی گرفتیم».

وی اظهار کرد: «من در جلسه‌ی بعدی عصبانی شدم و گفتم چرا به سوابق کار نگاه نمی‌کنید؟ مگر آقای دکتر فرهاد احمدی یک طرح مفصل برای گود خشت‌مال‌ها نداده بود؟ ایشان را قبول دارید یا نه؟ دوباره بعد از چند سال، مگر آقای فلامکی طرحی برای گود خشت‌مال‌ها نداد؟ مگر ایشان را قبول ندارید؟ ماکت طرح آقای فلامکی سال‌ها در استانداری بود. حالا بدون این‌که این دو طرح را نگاه کنیم، آمدیم گفتیم می‌خواهیم کار جدید انجام دهیم و نتیجه شد ساروج پارس! حالا مسئول این وضعیت کیست؟».

وی با بیان این‌که این فرهنگ ماست که کارهای گذشتگان را ادامه نمی‌دهیم، افزود: «باید آجر روی آجربگذاریم؛ اما همیشه آجر کنارآجر می‌گذاریم».

فدایی تصریح کرد: «اگر دل‌تان برای بافت کهن می‌سوزد به طرح جهاد دانشگاهی در سال ۶۴ مراجعه کنید. اگر طرح اشکال دارد آن را رفع و تکلیفش را مشخص کنید».

وی گفت: «چرا طرح دکتر احمدی را کنار گذاشتید و ساروج‌پارس را اجرا کردید که سازمان میراث کلی روی آن حرف دارد؟».

وی اظهار کرد: «خود سازمان میراث فرهنگی به ساروج‌پارس مجوزی داده که حالا به آن ایراد گرفته! خیلی جالب است سازمان میراث مجوز داده جداره‌ی خیابان طالقانی چهار طبقه باشد. می‌گوییم طبقه‌ی چند متری؟ معلوم نیست. طراح آمده طبقه‌ی شش متری گرفته، خودشان اما می‌گویند ما منظورمان طبقه‌‌ی سه متری بوده است! می‌گویم شما چطور مهندسانی هستید که می‌گویید چهار طبقه؛ اما ارتفاع طبقات را مشخص نمی‌کنید؟ می‌گویند ملاک ما، طرح تفصیلی است در صورتی که در طرح تفصیلی هم، ارتفاع معلوم نشده است!».

وی ادامه داد: «همین الان، شهرداری کرمان دارد پروانه‌ی چند طبقه می‌دهد بدون این‌که ارتفاع طبقات آن را مشخص کند!».

در ادامه‌ی صحبت‌های سرپرست استانداری؛ کورش افضلی، رئیس خانه‌گفتمان معماری و شهرسازی کرمان درباره‌ی طرح جهاد دانشگاهی برای بافت تاریخی کرمان توضیحاتی داد. او گفت: « شهرداری با طرح جهاد دانشگاهی اختلافاتی پیدا کرد؛ طرح غیررسمی ادامه یافت و شهرداری هرجا به نفعش بود از این طرح استفاده می‌کرد و هرجا نفعی در آن نمی‌دید کنارش می‌گذاشت».

وی افزود: «در آن طرح، روی حاشیه‌ی تمام محورها طراحی ویژه گذاشته شده است اما روی هیچ محوری این طراحی ویژه انجام نشد. چون سخت بود. اما الان به جایی رسیدیم که اگر اجرایش نکنیم از قافله‌ی شهرهای کشور عقب می‌مانیم».

نشست خانه‌گفتمان معماری و شهرسازی کرمان با عنوان «تداوم رویکرد حفظ، مرمت، احیا و نوسازی بناها و بافت‌های تاریخی کرمان» عصر جمعه گذشته با حضور علیرضا رزم‌حسینی؛ استاندار سابق و جمعی از کارشناسان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.