رئیس اتاق اصناف کرمان:

آمار اصناف کرمان بسیار زیاد است

گروه اقتصاد – رئیس اتاق اصناف کرمان با اشاره به تعداد زیاد واحدهای صنفی در کرمان تصریح کرد که بازار کرمان از حد اشباع گذشته است.

یوسف جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان اظهار کرد: «در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد اما در کرمان به ازای هر ۲۰ تا ۲۵ نفر یک واحد صنفی دایر شده است».

وی افزود: «بیش‌ترین تراکم در صنف‌های خواروبار، لبنیات و پوشاک است». وی با اشاره به تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای صنفی خاطرنشان کرد: «یکی از دلایل تعطیلی این واحدها، ازدحام زیاد واحدهای صنفی است زیرا یک واحد کسب باید بتواند علاوه بر پرداخت هزینه‌ها، زندگی‌اش را نیز تامین کند و زمانی که تعداد واحدهای صنفی زیاد می‌شود، این مخارج سرشکن و بین واحدها تقسیم می‌شود و واحد کسب مجبور به تعطیلی می‌شود». رئیس اتاق اصناف کرمان یکی دیگر از دلایل تعطیلی واحدهای صنفی را افزایش نرخ ارز دانست و افزود: «قدرت خرید مردم کاهش یافته و طبیعتا وقتی فروشی نباشد، واحدهای صنفی دچار مشکل می‌شوند».

وی گرانی بیش از حد کالاها را از دیگر مشکلات اصناف دانست و گفت: «گرانی با گران‌فروشی متفاوت است. همه‌ی اجناس از میوه تا لوازم خانگی و پوشاک، همه گران است. این گرانی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و در کنار این، ازدحام واحدهای صنفی و سایر مسائل دست به دست هم می‌دهند و سبب تعطیلی واحدهای کسب می‌شوند».

جعفری اظهارکرد: «از ابتدای سال ۹۵ تا سه ماه قبل، حدود دو هزار و ۵۰۰ مورد ابطال پروانه‌ی کسب داشتیم».

وی با بیان اینکه قانون حریم و سقف صنفی برداشته شده است، گفت: «در حال حاضر نیز با وجود اشباع شدن از نظر تعداد واحدهای صنفی، اگر ۵۰ نفر هم درخواست پروانه خواروبار یا پوشاک بدهند، اتحادیه موظف است به آن‌ها جواز کسب بدهد».  رئیس اتاق اصناف کرمان افزود: «البته این مسئله مسکّنی برای فارغ‌التحصیلان، بازنشستگان و حتی شاغلین است زیرا مخارج زندگی با یک حقوق تامین نمی‌شود و همه به بازار روی آورده‌اند اما بازار از حد اشباع نیز گذشته است».