مدیر کل بهزیستی استان کرمان خبر داد

سالمندی پر شتاب در استان کرمان

جامعه ـ مدیر کل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که سالمندی پر شتاب در استان کرمان در حال وقوع است، گفت: در سرشماری سال ۹۰ سالمندی استان کرمان ۷/۶ درصد اعلام شد که این رقم در سال ۹۵ به هشت درصد رسید.

عباس صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فردای‌کرمان اظهار کرد: سالمندی قابل پیشگیری نیست اما با سیاست‌های درست و تولدهای جدید می‌توان درصد جمعیتی آن را کاهش داد. وی با تاکید بر آموزش به افراد برای پیشگیری از سالمندی پرهزینه افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی اگر چه آمار سالمندی ۱۲ درصد است، اما به دلیل آموزش‌هایی که از ابتدا در آن جوامع اتفاق افتاده، هزینه‌های درمانی به حداقل رسیده است.  صادق‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر در جامعه باید آموزش‌های لازم به سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال ارائه شود تا از خود مراقبت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث تغذیه، فرهنگ ناصحیحی که حاکم شده به شدت در جمعیت سالمندی پرهزینه، مساله‌‌آفرین خواهد بود. مدیر کل بهزیستی استان کرمان عدم تحرک و ورزش را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: ورزش نیز در جامعه‌ی سالمندی بسیار کم‌رنگ شده و بنابراین بایستی هم در زمینه‌ی ورزش، هم تغذیه و هم توان‌بخشی افراد سالمند برنامه‌ریزی کنیم. وی با اشاره به تصویب برنامه‌ی پنج ساله‌ی سلامت سالمندی در استان افزود: این برنامه به دستگاه‌ها تکلیف می‌کند که چه اقداماتی در حوزه‌ی سالمندی داشته باشند و به آگاه‌رسانی جامعه‌ی سالمندی تاکید می‌کند.

صادق‌زاده از اجرای طرح شهر دوستدار سالمند در استان خبر داد و اظهارکرد: تاکنون هشت شهرستان، شهر دوستدار سالمند شده‌اند که در جهت مناسب‌سازی محیط و فراهم کردن حضور سالمند برای ورزش، مطالعه و … در جامعه تلاش می‌کنند. وی با اشاره به تنظیم تفاهم‌نامه با مسئولین شهرستان‌ها برای توجه جدی به بحث سالمندی، تصریح کرد: با همه‌ی دستگاه‌های اجرایی نیز مکاتبه داشتیم که به بازنشسته‌های خودشان که به سن بازنشستگی پرهزینه رسیده‌اند توجه کنند و از امکانات آن سازمان و تشکیلات به این افراد در بعد روحی و جسمی کمک کنند.