دولت در انتخاب استاندار چابک باشد

 

محمد لطیف‌کار: زمانی‌که دولت یازدهم زمام امور را بدست گرفت، پروسه‌ی انتخاب استاندار در کرمان خیلی به‌درازا کشید. حالا هم که بیش از دو ماه است رزم‌حسینی استعفا داده و رفته، وضعیت و رویه‌ی دور قبل دارد تکرار می‌شود. این در حالی است که کرمان پهناورترین استان و شاید از پرمسئله‌ترین‌ها هم باشد. آن‌هایی که به امور اداری و مدیریتی آشنا هستند، به‌خوبی می‌دانند که سرپرست هیچ اداره‌ای قدرت و اختیارات لازم را برای اعمال مدیریت توسعه‌گرا ندارد؛ چه برسد به استاندار که نقش محور در مدیریت استان و تمامی ادارات دارد. علاوه برآن، یک سرپرست هرمقدار هم توانمند و کاربلد باشد به خودش اجازه‌ی هیچ برنامه‌‌ریزی زمانی نمی‌دهد. در بهترین حالت او فقط می‌تواند به امور روزمره و جاری بپردازد.

هفته‌هاست که چهره‌های فعال استان در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه فعالان سیاسی نسبت به این تاخیر اعتراض خود را در رسانه‌ها و محافل گوناگون مطرح کرده‌اند، اما از صدور حکم برای استاندار آینده‌ی کرمان خبری نمی‌شود. این تلاش‌ها در حالی دنبال می‌شود که جناح‌های مختلف سیاسی استان به‌طرز بی‌سابقه‌ای روی یک گزینه که هم‌اکنون سرپرست فعلی استانداری است اتفاق نظر دارند. به‌گمان من، این یک‌پارچگی و اتفاق نظر را باید به ‌فال نیک گرفت، و از آن به سود برنامه‌های توسعه‌ی استان بهره برد. اجماعی که روی دکتر فدایی وجود دارد، علاوه بر این‌که دست وزارت کشور را برای تسریع در انتخاب استاندار باز می‌کند، این مزیت را هم دارد که دکتر فدایی پس از دریافت حکم، بتواند با همدلی و همراهی گروه‌های مختلف سیاسی و با آرامش بیش‌تری، امور ضروری استان را پیش ببرد.

با عنایت به مراتب بالا و شرایط خطیر امروز کشور و نیازهای جدی استان کرمان به تداوم برنامه‌های توسعه و نیز فوریت پیگیری طرح‌های ناتمام استان، مع‌الوصف، دولت برای تعیین تکلیف استانداری کرمان، چابکی لازم را از خود نشان نمی‌دهد. آشکار است این تاخیر نه به‌سود استان است و نه به اعتبار دولت نزد افکار عمومی می‌افزاید.