واکنش یک شهرساز به اظهارات عضو شورای شهر:

انسانمحوری از کرمان رخت بربسته است!

گروه جامعه ـ مسئول خانه گفتمان معماری و شهرسازی کرمان نسبت به اجرای بلوار ۴۵ متری کوثر واکنش نشان داد. حدود سه هفته پیش، در آیین بهره‌برداری از پل‌سیدی رئیس شورای شهر کرمان به اجرای این پروژه‌ اشاره کرد و گفت: «از آقای دکتر فدایی و دیگر مدیران درخواست دارم کمک کنند تا مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری ۴۵ متری کوثر را فراهم کنند. این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع می‌شود و به فرودگاه می‌رسد و بسیار برای کرمان ضروری است». رامین ارجمند کرمانی، معمار و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز از ساخت این پروژه حمایت کرده و آن را یک پروژه‌ی درست و ضروری برای کرمان دانسته است. متن این مصاحبه را در همین صفحه بخوانید. اکنون اما دکتر کورش افضلی؛ رئیس گروه شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان و مسئول خانه‌گفتمان معماری و شهرسازی درباره‌ی پیامدهای چنین پروژه‌ای هشدار می‌دهد.

کورش افضلی، در صفحه‌ی اینستاگرامی خود می‌نویسد: «هفته‌ی دوچرخه‌سواری در کرمان چگونه می‌گذرد؟ از روز یکشنبه که هفته‌ی دوچرخه‌سواری شروع شد، منتظر حداقل موضع‌گیری از طرف شورای شهر کرمان در این ارتباط بودم. ولی دریغ از حداقلی از حرف‌های تریین‌کننده‌ی محافل دولتی! دریغ از یک شعار دل خوش‌کُن در مورد دوچرخه و فرهنگ دوچرخه».

وی ادامه می‌دهد: «ولی در همین چند روزی که از هفته‌ی دوچرخه‌سواری می‌گذرد، صحبت از احداث بلوار کوثر توسط یکی از اعضای شورای شهر شد. بلواری که فقط حرکت سواره را از شرق به غرب و از غرب به شرق در شهر کوچک کرمان بالا می‌برد! ولی این بلوار تبعات اجتماعی زیادی دارد».

افضلی در ادامه‌ی این متن تاکید می‌کند: «شهر کرمان را باید شهر ماشین نام گذاشت. شهر پیاده، دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی در کرمان مفهومی ندارد. شهر انسان‌محور از کرمان رخت بربسته است».

وی افزود: «بیچاره دوچرخه‌ای که بخواهد از لابه‌لای ماشین‌ها به محل کار، مدرسه و حتی تفریح و بازی به سایر مکان‌ها برود! ناامنی جان دوچرخه‌سوار را تهدید می‌کند».

وی تصریح می‌کند: «سیاست‌مدار ناآشنا به انسان‌محوری در شهر کرمان، شهر کرمان را از مدنیت و شهری بودن خالی کرده است».