سومین ابرماراتن راه ابریشم امروز شنبه در کرمان آغاز میشود

فرصت «ابرماراتن» را نسوزانیم!

ابر ماراتن ۲۵۰ کیلومتر در لوت

محمد لطیف‌کار : خبر خوب این است؛ روز شنبه «شهداد کرمان» میزبان مسابقات ابرماراتنی است که توجه دنیا را به‌خود جلب می‌کند. برنامه‌ریزی و جذب این سرمایه‌گذاری مهم، آن هم در شرایط تحریم فعلی، به‌نظر من دست‌مریزاد دارد.

این رویداد «ورزشی گردشگری» با تلاش کم‌نظیر آقای معین افضلی رخ می‌دهد که در این زمینه تا به‌حال چندین‌بار کارآمدی خود را  در این زمینه به منصه‌ی ظهور رسانده است. او در اجرای این برنامه‌ها ثابت کرده باید او را از سرمایه‌های کویر و گردشگری استان کرمان به‌شمار آوریم.

تاکید در مورد اهمیت برگزاری «ابرماراتن شهداد» را از آن رو ضروری می‌دانم که موضوع گردشگری در استان، برغم همه‌ی حرف و سخن‌هایی که در مورد آن گفته می‌شود، در شرایط ناامید کننده‌ای قرار دارد. انگار نه انگار که همین ماه‌های گذشته صحبت سر این بود که «صنعت گردشگری» باید محور توسعه‌ی استان بشود. یعنی اگر پتانسیل موجود جدی گرفته شود، درآمد ناشی از جذب گردشگر می‌تواند وضعیت اقتصادی کرمان را دگرگون کند. اما در این زمینه هربار یک گام به جلو برداشتیم، نتوانستیم گام‌های بعدی را برداریم، و بلکه دوباره به‌عقب برگشتیم. این عقب‌نشینی در حالی روی می‌دهد که همه‌ی ما از تداوم فاجعه‌ی خشک‌سالی با خبریم، و می‌دانیم با این وضعیت بی‌آبی، استان کرمان نباید به گسترش کشاورزی امید ببندد.

کلام آخر این‌که، گردشگری استان، ولو این‌که مهمترین محور توسعه هم به‌شمار نرود، قطعا یکی از دو سه محور اصلی توسعه‌ی استان است. امروز(پنجشنبه) پنجمین روز مهرماه، روز گردشگری است؛ لطفا کلاه خود را قاضی کنیم ببنیم ما در کجای کاریم؟ اگر این گنج‌های پنهان استان را نادیده بگیریم خطایی غیرقابل بخشش مرتکب شده‌ایم. امیدوارم مدیریت استان از این فرصتی که برای استان پیش آمده است بتواند بهره‌ی لازم را ببرد. به‌خصوص که این اتفاق در دنیا به‌طور نادر رخ می‌دهد. و این در حالی است که ما در شرایط بحران قرار داریم و بیش از پیش نیاز داریم خودمان را به دنیا بشناسانیم.

***

گروه جامعه– مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان از برگزاری سومین ابرماراتن راه ابریشم ایران در بیابان لوت خبر داد.

غلامرضا فرخی، یک‌شنبه گذشته در نشست ستاد هماهنگی این ابرماراتن اظهار کرد: «یکی از حساسیت‌های ما این است که باید امنیت به‌طور کامل در این مسابقه تامین باشد».

وی اهمیت برگزاری این ابرماراتن و تاثیر آن بر گردشگری استان را یادآور شد. در ادامه، معین افضلی؛ مدیر اجرایی این مسابقه گفت: «سومین ابرماراتن بین‌المللی راه ابریشم ایران از هفتم تا ۱۶ مهرماه در استان کرمان برگزار می‌شود». وی افزود: «در روزهای هفتم و هشتم شرکت‌کنندگان در شهداد خواهند بود و از نهم در بیابان لوت، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر می‌دوند». وی با بیان این‌که در دوره‌ی قبل این ابرماراتن، یک رویداد گردشگری خیلی موفق بوده و شبکه‌های بزرگ تلویزیونی دنیا بارها مستند آن را پخش کردند، ادامه داد: «امسال نیز با همراهی همه‌ی دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های امنیتی امیدواریم همین اتفاق بیفتد». افضلی توضیح داد: «امسال، ۱۸ دونده‌ی خارجی از ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، ژاپن، ایران و نیوزیلند در این مسابقه حضور خواهند داشت». وی گفت: «این ابرماراتن یک برنامه‌ی گردشگری ورزشی است که دبیرخانه آن هم‌اکنون در استان کرمان فعال است و در این دوره، حدود ۴۰ نفر از راهنمای گردشگری تا آفرودباز و جامعه‌ی بومی به‌طور مستقیم در این برنامه دخیل هستند». افضلی درباره‌ی مسیری که این دوندگان طی می‌کنند، توضیح داد: «این مسابقه، از روستای ملک‌آباد شروع و به کاروانسرای شفیع‌آباد می‌رسد و روز اول به پنج کیلومتری دره دلفین می‌رسند». وی افزود: «روز دوم تا حاشیه‌ی رود شور می‌دوند. روز سوم تا کاروانسرای حوض نادر و روز چهارم مسیر کلوت‌ها را می‌دوند». وی اظهار کرد: «سال گذشته مجموعا ۲۵۰ کیلومتر و امسال نیز همین مسیر را می‌دوند اما امسال مسیر کلوت‌ها را از عمق به نزدیکی آبادی‌ها تغییر دادیم». مدیر اجرایی ابرماراتن راه ابریشم ایران در استان کرمان گفت: «روز بعد، در روستای کریم‌آباد استراحت می‌کنند و بعد به سمت روستای جهر می‌دوند و خط مسابقه، در  روستای زوار در اندوهجرد تمام می‌شود».