دولت و بخش خصوصی همصدا اذعان کردند؛

کرمان زیر متوسط توسعه کشوری

گروه اقتصاد – سرپرست استانداری کرمان گفت: «بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استان کرمان حداقل در ۲۵ شاخص توسعه‌ای زیر متوسط کشوری است».

به گزارش خبرنگار استقامت، محمدجواد فدایی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، اظهارکرد: « بر اساس یک تحقیق دانشگاهی که نتایج آن در پژوهش‌نامه مجلس نیز چاپ شده، در گاز جمعیت روستایی تحت پوشش استان ۳۸ درصد است که متوسط کشوری ۷۵ درصد می‌باشد».

سرپرست استانداری کرمان اذعان کرد: «در گازرسانی شهری نیز جمعیت تحت پوشش ۸۵ درصد است و متوسط کشوری ۹۵ درصد».

وی کار پژوهشی را قابل تامل دانست و تصریح کرد: «کار پژوهشی می‌تواند درست یا غلط باشد و تاکنون پژوهش‌های زیادی در خصوص توسعه‌ی استان‌ها انجام شده که مرکز تحقیقات اتاق کرمان می‌تواند آن‌ها را بازنگری کند تا مشخص شود آیا درست انجام شده‌اند یا نه».

فدایی افزود: «بر اساس شاخص‌هایی که سازمان برنامه اعلام کرده، استان کرمان از بین ۹۵ شاخص، در ۲۲ شاخص بالای متوسط کشوری و در ۲۵ شاخص زیر متوسط کشوری است».

وی اظهارکرد: «اگر این شاخص‌ها بیان می‌شود برای این است که بیشتر تلاش کنیم تا با اصلاح روش‌ها و تصمیماتی که گرفته می‌شود شاخص‌ها را در تمام مسائل بالا ببریم و عدم تعادل بین شمال و جنوب استان را نیز اصلاح کنیم».

سرپرست استانداری کرمان در ادامه با اشاره به مشکل آب در این استان تصریح کرد: «باید تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی، بستن چاه‌های غیرمجاز و تغییر سیستم‌های آبیاری در دستور کار قرار گیرد». بهمن‌ماه جشنواره‌ بهره‌وری برگزار می‌شود. رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در این نشست با بیان این‌که شورای گفت‌وگو را به مسائل اساسی و کلیدی اختصاص داده‌ایم، اظهارکرد: «از مسائل روز غافل نیستیم و هفته‌ی گذشته موضوع پیمان‌سپاری ارزی که مشکلات زیادی برای صادرات استان ایجاد کرده بود را پیگیری کردیم».

سیدمهدی طبیب‌زاده در ادامه اذعان کرد: «همه‌جا می‌گوییم استان کرمان در معدن و کشاورزی اول است، دارای نیروی انسانی و تنوع اقلیم و فصل هستیم اما حاصل تحقیق درباره‌ی نابرابری‌های توسعه در استان‌ها که در پژوهش‌نامه‌ی مجلس نیز چاپ شده نشان می‌دهد استان کرمان از بین ۹۳ شاخص بررسی شده رتبه ۲۰ را دارد».

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که این تحقیق در بهمن‌ماه سال گذشته انجام شده است، افزود: «بر اساس این تحقیق استان کرمان در بهداشت و درمان رتبه‌ی ۸، در زیربنایی رتبه‌ی ۲۵، در شاخص فرهنگی رتبه‌ی ۲۹، در اجتماعی رتبه‌ی ۱۰، در اقتصادی رتبه‌ی ۲۱، در شاخص مهاجرت رتبه‌ی ۱۴ و در آموزش رتبه‌ی ۳۰ را دارد».

وی اظهارکرد: «باید شاخص‌های توسعه را تعریف کنیم، برای آن‌ها هدف بگذاریم و با برنامه‌ریزی به سمت آن‌ها حرکت کنیم». طبیب‌زاده افزود: «حتی اگر در شاخص‌ها، متوسط کشور باشیم با توجه به امکاناتی که در استان وجود دارد این شاخص مناسب نیست».

وی تصریح کرد: «بهره‌وری کلی یک رسالت جدی است و با هر شدت و سختی این کار را دنبال می‌کنیم».

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان از تشکیل مرکز توسعه رقابت‌پذیری و افزایش بهره‌وری کسب و کار در اتاق کرمان خبر داد و اذعان کرد: «بهمن‌ماه جاری جشنواره‌ی بهره‌وری در استان برگزار می‌شود».