رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان:

بلوار ۴۵ متری کوثر حتما اجرا شود

شهرداری از طرح بافت تاریخی انتقاد دارد

اسما پور زنگی آبادی : حدود سه هفته پیش، در آیین بهره‌برداری از پل‌سیدی، رئیس شورای شهر کرمان به اجرای پروژه‌ی ۴۵ متری کوثر که شرق شهر را به غرب پیوند می‌زند اشاره کرد و گفت: «از آقای دکتر فدایی و دیگر مدیران درخواست دارم کمک کنند تا مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری ۴۵ متری کوثر را فراهم کنند. این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع می‌شود و به فرودگاه می‌رسد و بسیار برای کرمان ضروری است و امیدواریم در این دوره‌ی شورا به بهره‌برداری برسد».

مسیر ۴۵ متری کوثر (سیدی) از تقاطع بزرگراه شرقی با جاده‌ی کوهپایه شروع می‌شود و پس از قطع خیابان‌های شهدای خانوک، سده و مهدیه به خیابان مصلی متصل شده و در ادامه، از میدان عاشورا عبور کرده، بلوار جانباز در خیابان شهید رجایی را قطع می‌کند و از خیابان جهاد از طریق پنج‌راه ۲۴ آذر به میدان کوثر متصل می‌شود. در ادامه، این بلوار با عبور از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شمالی و سه‌راهی کوثر، اراضی حسن‌آباد و محمد آباد را به بلوار غدیر دو وصل می‌کند و سپس از کنار فرودگاه عبور کرده و به بلوار حجاج متصل می‌شود.

از گفته‌های فرشاد چنین بر می‌آید که این پروژه قرار است به زودی روی میز شهرداری و شورای شهر کرمان قرار گیرد اما پیش از شروع آن و تصمیم‌گیری نهایی؛ آنچه که ضرورت دارد اظهارنظر کارشناسان مختلف درباره‌ی این پروژه است تا پیش از آن‌که بار آن روی دوش شهر قرار گیرد؛ ایرادات دیده و اعتراضات و انتقادات کارشناسی شنیده شود.

در این‌باره اما، دکتر رامین ارجمند کرمانی؛ معمار و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر معتقد است اجرای این پروژه بسیار کار درستی است و مدافع سرسخت احداث این بلوار عریض و طولانی در شهر کرمان است. گفت‌وگو با او را بخوانید:

 

آقای دکتر! نظر شما دربارهی اجرای پروژهی ۴۵ متری کوثر چیست؟

این پروژه بسیار کار درستی است و یکی از پروژه‌های بسیار اصلی و اساسی در مباحث شهری کرمان احداث این ۴۵ متری است و من این را تایید می‌کنم که حتما اجرا شود.

چه دلایلی دارید که اجرای آن را ضروری میدانید؟

اول این‌که در طرح‌های بالادستی به این پروژه اشاره شده و جزو مصوبات است پس لازم‌الاجراست. علاوه بر آن، تاثیر خیلی مهمی بر ساختار ترافیکی شهر از نظر سیستم حمل‌ونقل و شبکه‌ی شهری می‌گذارد. این دو، عواملی مهم و اصلی است تا این پروژه را یک اتفاق اساسی برای شهر قلمداد کنیم.

با توجه به عبور بخشهایی از این پروژه از داخل بافت مسکونی شهر، نگران تکهپاره شدن شهر نیستید؟

بحث بر این است از چه منظری به این پروژه نگاه کنیم؟ اگر دید محدودی به شهر داشته و فقط انسجام بافت شهری را مدنظر قرار دهیم شاید این پروژه از نظر پرسشی که داشتید؛ قابل بحث باشد. ولی وقتی جمیع مسائل را در نظام شهرسازی مورد نظر قرار دهیم به یک‌سری اصول می‌رسیم که باید رعایت شود. مثلا آیین‌نامه‌ی طراحی راه‌های شهری که برای تمام ارگان‌های مربوطه لازم‌الاجراست این قضیه را تصدیق می‌کند که حتما نظام طراحی شهری باید اجرا شود و جزو الزاماتی است که هرکس متولی کار باشد باید آن را مدنظر قرار دهد.

من خودم این پروژه را جزو اقدامات مهم و زیربنایی شهر کرمان می‌دانم. ببینید؛ شبکه‌ی ترافیک، اساس طرح‌هاست و از سال ۶۴ که طرح جامع قدیم و از سال ۶۸ که طرح تفصیلی را داشتیم، این مهم مورد توجه‌ی همه بوده است.

بررسی این پروژه آیا در دستور کار کمیسیون شما قرار گرفته است؟

پروژه در طرح تفصیلی است و باید اجرا شود.

به کمیسیون معماری و شهرسازی آمده است؟

در این اصلا بحثی نیست که پروژه‌ی کوثر، یکی از پروژه‌های مهم شهری است و همیشه از گذشته این مسئله مطرح شده که بسیاری از مسائل و مشکلات ترافیکی شهر را با احداث این پروژه می‌توانیم حل‌وفصل کنیم ولی هنوز روی میز کار کمیسیون برای تصمیم‌گیری قرار نگرفته است ولی از دغدغه‌هایی است که باید حتما به آن بپردازیم و هرچه زودتر این کار انجام شود؛ در سطح شهر شبکه‌ی منظم و بهتری نسبت به وضع فعلی می‌توان داشته باشیم.

در سال دوم فعالیت شورا؛ چه اولویتی در دستور کار کمیسیون معماری و شهرسازی قرار دارد؟

چندین مرتبه در شورا گفته شده که اولین اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است که چندین سال مشکلاتی برای شهر ایجاد کردند و همّ و غم شورا بر این است که این مسائل را هرچه زودتر سروسامان بدهیم. پروژه‌های دیگر هم هستند که اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها می‌تواند همین پروژه‌ی ۴۵ متری است.

یعنی کمیسیون معماری هم وقت خود را بر پروژههای نیمهتمام متمرکز کرده است؟

بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح مربوط به کمیسیون عمران است. در حوزه‌ی معماری و شهرسازی یک‌سری پروژه‌هایی به‌ویژه در بافت قدیم مدظر داریم که نامه‌ای به شهرداری در این‌باره نوشته‌ایم تا پیشنهادات خود را به ما اعلام کنند.

در یک سال گذشته وقت کمیسیون را روی همین این مسئله گذاشتید و هنوز هم به نتیجه نرسیده و منتظر نظر شهرداری هستید؟

نه. ما خیلی از مباحث را پیگیری کردیم. گزارشی که از عملکرد یک‌ساله‌ی کمیسیون‌های شورا اعلام شده را ببینید. در حوزه‌های مختلف از جمله سیما و منظر شهری، پروژه‌های شهری، مباحث بافت قدیم، و تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به بافت تاریخی اقداماتی انجام دادیم؛ بخشی از کار هم مربوط به درخواست‌های مردمی بوده ولی چون در زمینه‌ی معماری و شهرسازی حجم درخواست‌های مردمی خیلی بالاست بخش اعظم کار کمیسیون به پاسخگویی این مراجعات می‌گذرد ولی در کنار آن جلسات متعددی با مسئولین مختلف، درباره‌ی طرح‌های تفصیلی بافت قدیم و طرح تفصیلی شهر کرمان و خیلی از پروژه‌های معماری و شهرسازی داشته‌ایم.

آقای دکتر؛ به طرح بافت تاریخی اشاره کردید؛ شهر کرمان الان یک طرح مشخص در این حوزه دارد که شهرداری طبق آن عمل کند؟

بله. طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی که مهندسین مشاور شارستان آن را تهیه کرده، مصوب شده و لازم‌الاجراست.

اما شهرداری در گذشته مشکلاتی با این طرح داشت. حل شد؟

این طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ را گرفته و ابلاغ شده است ولی شهرداری می‌گوید یک‌سری هماهنگی‌ها در تهیه‌ی این طرح باید با ما صورت می‌گرفت که این اتفاق نیفتاده است. طرح اما از نظر قانونی و حقوقی مسیر خود را طی کرده ولی شهرداری همچنان بر ادعای خود است که این طرح، با مطالبات و خواسته‌های ما مقداری مغایرت دارد.

پس شهرداری طرح بافت تاریخی را همچنان کنار گذاشته است؟

طرح نیاز به بازنگری دارد تا اصلاحات آن انجام شود.

در کمیسیون معماری موضوع بازنگری طرح را دنبال کردهاید؟

بله. با شهرداری هم صحبت کردیم و حتی پیشنهاد شورا این بود که شهرداری اعتباری برای بازنگری طرح بافت تاریخی بگذارد که این مسئله را پیگیری می‌کنیم.