کارشناس پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

در آیندهی نزدیک عمل پیوند قلب در کرمان انجام میشود

گروه جامعه – کارشناس اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «در آینده‌ی نزدیک عمل پیوند قلب در کرمان انجام می‌شود».

به گزارش «استقامت» محمدرضا میرزایی با اشاره به آغاز فعالیت اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضا اظهار کرد: «پیوند اعضا از سال ۸۵ در کرمان شروع شد و تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر از خانواده‌ی بیماران مرگ مغزی برای برداشت عضو رضایت دادند و در این مدت نزدیک به ۱۷۰ مورد برداشت عضو انجام شده است».

میرزایی با بیان این‌که در کرمان پیوند کلیه، کبد و در بعضی موارد قرنیه از بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود، اذعان کرد: «چند مورد پانکراس نیز از این بیماران برداشته شده که برای پیوند به شیراز ارسال شده است».

وی یادآور شد: «همچنین با توجه به تعاملی که با شیراز داریم تاکنون حدود ۶۰ کبد برای پیوند به این شهر فرستاده شده است».

کارشناس اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا امکان فرستادن اعضایی مانند قلب که شرایط پیوند آن در کرمان فراهم نیست به سایر استان‌ها وجود دارد؛ گفت: «وزارتخانه اصرار دارد که این کار انجام شود اما هر عضو، یک ساعتِ نگهداری دارد و چون ساعت نگهداری قلب بسیار کم است به همین دلیل این امکان وجود ندارد مگر این‌که بیمار مرگ مغزی را برای اهدای عضو به شهری که عمل پیوند را انجام می‌دهند، بفرستیم که مقداری مشکل‌ساز می‌شود».

وی از پیوند قلب در آینده‌ی نزدیک در کرمان خبر داد و اظهار کرد: «ساختمانی در بیمارستان افضلی‌پور با همکاری بنیاد خیریه‌ی نفیس کرمانی در حال ساخت است که پس از راه‌اندازی آن امیدوار هستیم پیوند قلب را هم در کرمان انجام دهیم».

میرزایی با بیان این‌که در خصوص پیوند عضو هنوز نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، افزود: «میانگین اهدای عضو کشور نسبت به سایر کشورهای پیشرفته بسیار پایین است، اگرچه نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است».‌‌