گلابزاده؛ پژوهشگر و مدیر مرکز کرمانشناسی:

تمام عمر با عشق کار کردم

گروه فرهنگ‌وهنر ـ سید محمدعلی گلاب‌زاده؛ نویسنده، پژوهشگر تاریخ کرمان و مدیر مرکز کرمان‌شناسی، پنجشنبه دهم مهرماه، در دهمین برنامه‌ی «شب‌های مفرغ» که به تجلیل از کوشش‌های او اختصاص داشت، گفت: «هیچ‌وقت این‌قدر خجالت نکشیدم که امشب دوستان بسیار مرا شرمنده کردند. حقیقت این است که من در گذر این سال‌ها، خدمتی و کاری که شایسته‌ی مردم بزرگ کرمان باشد، انجام ندادم. من کار خاصی انجام ندادم و اگر کاری هم صورت گرفته، تماما عشق، دلبستگی و زیباترین لحظه‌های زندگی من بوده است».

وی افزود: «وقتی آدم برای دل خود کار کند، نه احساس خستگی می‌کند نه توقع و نیازی دارد که این شرمندگی‌ها را برایش فراهم آورد. لذت بردن از انجام وظیفه‌، اصلی است که امید دارم همواره تداوم داشته باشد».

گلاب‌زاده اظهار کرد: «من هم به‌رغم این‌که از همه‌ی دوستانم سپاسگزارم ولی حقیقتا خودم را شایسته‌ی این‌همه کرامت و بزرگواری نمی‌بینم. اگر کاری صورت گرفته به همت همه‌ی بزرگوارانی است که در طول این ۳۰ سال دست ما را گرفتند و حمایت کردند و زمینه‌ای به وجود آوردند که ما بتوانیم به کار خودمان ادامه بدهیم. افتخاری برای من است که توانستم دیار خودم، زادگاه خودم و شهر خودم را معرفی کنم».

وی خاطره‌ای نیز نقل کرد و گفت: «من در مجموعه‌ی آخری که دارم آماده می‌کنم (پیوندهای یزد و کرمان در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…) در حین جست‌وجو بین یادداشت‌ها و کارهایم نامه‌ای از مرحوم استاد ایرج افشار را یافتم که در سال‌های ۶۹ مراودات و دوستی داشتیم به من نوشته بودند. ایشان در آن قید کرده بود که: فلانی، شنیده‌ام که تو برای کرمان رفته‌ای و مرکز کرمان‌شناسی راه‌اندازی کرده‌ای، ولی بدان که با این دشواری‌ها و گرفتاری‌هایی که بر سر راه هست، راهت به اتمام نخواهد رسید. سفره‌ی نینداخته بوی مشک می‌دهد. بیا و اصلا از همین ابتدایی که شروع کردی، کار را متوقف کن. این وادی را نرو که خطرناک است».

وی افزود: «ایرج افشار آدم فرزانه و دنیادیده‌ای بود و از دشواری‌های این راه اطلاع داشت، اما خدا را شکر می‌کنم که با همه‌ی سختی‌ها ۳۰ سال به اتمام رسید و در این مدت خدمات کوچکی انجام دادیم». گلاب‌زاده همچنین کلام خود را با اشاره به نقش همسر خود در موفقیت‌هایش پایان برد و از او تقدیر و تشکر کرد.

در این مراسم، علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان، عالم‌زاده شهردار کرمان، سیدعلی میرافضلی و مهدی محبی‌کرمانی، مختار سلاجقه نیز سخنانی در معرفی تلاش‌های گلاب‌زاده مطرح کردند.

حمید نیک‌نفس که مجری برنامه بود، در آغاز مراسم شعری زیبا به‌گویش محلی که خود سروده بود در وصف گلاب‌زاده قرائت کرد. مظفر طاهری ضمن سخنان کوتاهی در توصیف شخصیت گلاب‌زاده و نیز همکاری‌هایی که با او و به ویژه در جریان انتشار کتاب ناموران کرمان داشته است، سخن گفت و در ادامه عکس چاپ شده‌ی او را که در دهه‌ی هفتاد از او گرفته بوده و در کتاب ناموران کرمان منتشر شده به رسم یادبود به ایشان تقدیم کرد. فواد توحیدی هم در این مراسم شعرخوانی کرد.

در انتهای مراسم از سوی موسسه مفرغ، اتاق بازرگانی کرمان و برخی اشخاص و نهادهای دیگر که در مراسم حضور داشتند هدایایی به رسم یادبود و تجلیل از شخصیت فرهنگی گلاب‌زاده به ایشان اهداء گردید. عکس دسته‌جمعی حاضرین پایان بخش شب دهم مفرغ بود.

«شب سیدمحمدعلی گلاب‌زاده»؛ پنج‌شنبه شب، ۱۲ مهرماه در محل سالن آمفی تئاتر صندوق بازنشستگی کارکنان صنایع مس ایران برگزار شد.

سلسله برنامه‌های فرهنگی و هنریِ شب‌های مفرغ از سال ۹۴ تا کنون با هدف تکریم و تجلیل از مفاخر و چهره‌های برجسته‌ی استان کرمان، برگزار شده است. این موسسه فرهنگی، هنری تا کنون در تجلیل از مقام علیرضا هاشمی‌نژاد، فرخنده عبدی (به یاد مرحوم استاد محمد امام)، علی‌اکبر اصفهانی، مسعود احمدی، محمد میرزایی، داوود نوابی‌نژاد، محمدعلی آزادی‌خواه، مظفر طاهری و دکتر سید ابوالفضل ریاضی مراسم بزرگداشت برگزار کرده است.