مرجان عالیشاهی نویسنده:

در رمان جدیدم اثری از مرجان عالیشاهی نیست!

 

مینا قاسمی – مرجان عالیشاهی نویسنده‌ی دو رمان «یک کاسه گل سرخ» و «دوباره لیلا شو» که به ترتیب در سال‌های ۹۴ و ۹۶ به چاپ رسیدند، به تازگی از نگارش تازه‌ترین اثر خود با عنوان «سیالان» خبر داد و از آن به عنوان اثری متفاوت از آثار پیشین خود یاد کرد.

او در این‌باره گفت:«اگر موضوع رمان‌های قبلی من زندگی و عشق بودند، در رمان جدیدم مساله، مساله‌ی مرگ است؛ مرگ انسان، مرگ حیوان و در نهایت مرگ طبیعت. در حقیقت هدف من شرح ارتباط انسان با طبیعت و به خصوص حیوانات است که آن‌ها هم جزئی از طبیعت هستند. شخصیت‌های رمان من نیز در بستری فلسفی و فکری، دغدغه‌ی زندگی و انقراض نسل حیوانات را دارند. می‌خواستم به این بپردازم که چطور علم طبیعت را زیر سوال برد و ما انسان‌ها چطور توانستیم با امید پیروز شدن بر طبیعت، شرایط زندگی خود را نابود کنیم».

عالیشاهی افزود:«این رمان را سه پاییز قبل(سه سال پیش) شروع کردم و نگارش آن برایم با یک حالت الهامی شدید همراه بود، و آن را بسیار سریع نوشتم. اکنون در حال بازنویسی آن هستم و امیدوارم سال بعد آماده‌ی انتشار باشد».

او در ادامه در پاسخ به این سوال، که چرا نوشتن سیالان تا  سه سال طول کشیده، توضیح داد:«مشکلی که داشتم بر سر شیوه‌ی روایت داستانم بود. یعنی دیدم که یک راوی توانایی این را ندارد که همه‌ی قصه را روایت کند و من مدام راوی را تغییر می‌دادم و در نهایت روایت داستان را روی چند شخصیت و حتی چند زمان مختلف تقسیم‌بندی کردم چون می‌خواستم وجود جنبه‌های فلسفی در رمان، آن را برای مخاطب سخت‌خوان نکند.

دو رمان قبلی من هم همه نوع مخاطبی داشتند و دوست داشتم این اتفاق برای رمان جدیدم هم رخ دهد و همه نوع مخاطبی را به خود جذب کند؛ چون این داستان رابطه‌ی انسان با حیوان و تلاش انسان برای زندگی حیوانات، موضوع شیرینی است که چنین مضمونی را می‌توانیم در اسطوره‌ها، افسانه‌ها و حتی داستان‌های عصر حاضر پیدا کنیم».

این نویسنده در پاسخ به این سوال که:«چرا کوه سیالان را برای رمان خود انتخاب کردید؟»، بیان کرد:«کوه سیالان در الموت بسیار کوه متفاوتی است. نه به عنوان نویسنده، بلکه به عنوان یک انسان مرا تحت‌تاثیر خود قرار داد. البته این را هم بگویم، توصیف مکانی در رمان‌هایم، یک توصیف درونی است و بیشتر احساس درونی شخصیت‌هایم نسبت به آن مکان بروز پیدا می‌کند، این کوه را برای این رمانم بسیار خاص یافتم. به طور کل، من کوه را خیلی دوست دارم و سیالان خودش این انرژی را به من داد که داستانم را در آن‌جا بپردازم».

عالیشاهی خاطرنشان کرد:«بگذارید این را هم بگویم که شخصیت‌هایی، با یک خصوصیاتی در این رمان وجود دارند که هیچ‌یک مرجان عالیشاهی نیستند! یعنی شخصیت‌هایم را از تجربیات شخصی و زیست بومی، و نه حتی از تجربیات اجتماعی، فکری و روحی خودم نگرفتم؛ خودم آن‌ها را ساختم».

این نویسنده سال آینده را برای انتشار سیالان پیش‌بینی کرد و افزود: انتشار آن را به نشر نون می‌سپارد.