مدیر کل بهزیستی استان کرمان هشدار داد؛

رشد ابتلا به بیماری روانی در جامعه

۱۵۰۰ متقاضی استفاده از مراکز نگهداری بیماران روانی در کرمان

گروه جامعه – مدیر کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی در جامعه، گفت: «بسیاری از اختلالات مثل افسردگی، خشونت و روان‌پریشی متاثر از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است».

عباس صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان اظهارکرد: «هر نقطه‌ای از جامعه که بیشتر از شرایط اقتصادی متاثر بشود مشکلات اجتماعی آن رشد می‌کند و قطعا شرایط و مسائل روحی و روانی جامعه نیز افزایش می‌یابد».

وی با بیان این‌که ۲۴/۶ درصد افراد جامعه دچار نوعی اختلال هستند، افزود: «مهم‌ترین نکته‌ای که در جمع مسائل روانی در یک جامعه اتفاق می‌افتد بحث بیماران اسکیزوفرم است».

صادق‌زاده تصریح کرد: «اسکیزوفرم بیماری حاد روانی است که بر اساس آمار در شرایط عادی یک درصد افراد جامعه ممکن است به این حالت روحی و روانی مبتلا بشوند و هرچه شرایط جامعه از حالت عادی به سمت شرایط حادتر و پر خطرتر گرایش پیدا می‌کند، این یک درصد ممکن است رشد کند».

وی اظهارکرد: «۵۰ درصد از یک درصد افراد مبتلا به اسکیزوفرم نیازمند نگهداری در مراکز هستند و باید خدمات ویژه به آن‌ها ارائه کرد».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از وجود پنج مرکز نگهداری بیماران روانی در استان کرمان خبر داد و گفت: « در این مراکز حدود ۴۰۰ بیمار روانی نگهداری می‌شوند و از خدمات دولتی توانبخشی، پزشکی، درمان و حتی توانمندسازی بهره‌مند هستند».

وی تصریح کرد: «به زودی مراکزی در هوتک و جنوب استان به مرکزیت شهرستان جیرفت ایجاد خواهیم کرد تا بیمارانی که شرایط نگهداری در منزل را ندارند در این مراکز به وسیله دولت نگهداری شوند».

صادق‌زاده با تاکید بر این‌که مسائل روحی و روانی متاثر از شرایط اجتماعی و اقتصادی است، افزود: «هر چه شرایط اقتصادی سخت‌تر و مشکلات اجتماعی گسترده‌تر شده، تعداد بیماران روانی ما هم رشد کرده است».

وی اظهار کرد: « حدود ۵۰۰ متقاضی نگهداری در مراکز نگهداری از بیماران روانی وجود داشت، اما امروز این آمار به ۱۵۰۰ نفر رسیده است».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اذعان کرد: «خانواده‌ها باید آگاهی لازم را پیدا کنند که بتوانند خدمات مورد نیاز این گروه را در منزل ارائه کنند و دولت نیز بایستی به خانواده‌ها کمک هزینه‌ی نگهداری پرداخت کند».

وی یادآور شد: «ما الان درصدد این هستیم برای ۱۵۰۰ خانواده‌ای که متقاضی نگهداری بیمارشان در مراکز بیماران روانی‌ هستند یک کمک هزینه‌ی نگهداری تعریف کنیم تا انگیزه‌ی نگهداری از بیمار را در منزل پیدا کنند و از سوی دیگر به دنبال توسعه‌ی مراکز هستیم؛ زیرا در برخی موارد نگهداری از بیمار در خانه ممکن نیست یا خانواده بضاعت ندارد و یا بیماری به حدی شدید شده که فرد باید در مراکز مخصوص نگهداری شود».