معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان:

ادارات در ایجاد استراحتگاه موقت همکاری نمیکنند

پروین میرزا حسینی: هرچند بارها در جلسات و شوراهای مربوط به ایمنی راه‌ها از احداث مجتمع‌های بین‌راهی در جاده‌های طولانی و کم جاذبه‌ی استان کرمان سخن به میان آمده و بیان شده که ساخت این مراکز در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش موثری دارد اما به گفته‌ی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان بروکراسی اداری به شدت این مهم را دچار چالش کرده و عدم همکاری برخی ادارات، سنگ راه سرمایه‌گذاران شده است.

احسان عراقی‌زاده معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به شناسایی ۱۱۵ نقطه‌ی پر تصادف زود بازده در راه‌های استان گفت: «سیاست سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای بر این است که اگر نقطه‌ی پر تصادفی در جایی وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم حداقل درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی کنیم».

عراقی‌زاده تصریح کرد: «پس از مشخص شدن ۱۱۵ نقطه پر تصادف در سال ۹۵ برای آشکارسازی، نصب علائم و تابلوهای هشدار اقدام کردیم که تا پایان سال‌جاری کار ۷۵ نقطه انجام خواهد شد».

وی گفت: «در ۱۲۵ نقطه حداقل یک تابلو برای هشدار و اطلاع‌رسانی نصب شده اما مواردی نیز وجود دارد که باید روی آن طرح بدهیم و مشاور بررسی کند که مشکل آن چیست».

 

نصب ۳۰۰ تابلو هشداردهنده

در ۶ ماهه اول امسال

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان یکی از مشکلات را تحریم‌ها و گرانی مصالح عنوان کرد و گفت: «بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند تابلوهای هشداردهنده‌‌ی سطح جاده‌ها با رنگ طراحی شده‌اند؛ این تابلوها با شب‌رنگ‌هایی طراحی می‌شوند که محصول شرکت ۳m آمریکاست، ما تحریم هستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند این کالا را وارد کند».

وی ادامه داد: «در حال حاضر هم که می‌خواهیم تجهیز جاده‌ها را به مناقصه بگذاریم به دلیل گرانی بیش از حد این شب‌رنگ‌ها و همچنین عدم توانایی تامین آن که بیشترین هزینه و بیشترین تاثیر را دارند، پیمانکاران نمی‌توانند در مناقصه شرکت کنند».

عراقی‌زاده یادآور شد: «از سوی دیگر در زمینه‌ی اصلاح نقاط دیربازده نیز که نیاز به ماشین‌آلات برای ترانشه‌برداری دارد و یا مسیری را باید کامل عوض کنیم، به دلیل افزایش قیمت قطعات، کار با مشکل مواجه کرده است».

وی عامل اصلی تصادفات در استان کرمان را سرعت بالا دانست و افزود: «تا زمانی که فرهنگ را عوض نکنیم چیزی اصلاح نمی‌شود. همه فکر می‌کنند باید تابلو نصب شود؛ درست است این کار واجب است، خط کشی واجب است اما بسیاری از موارد هم باید فرهنگ‌سازی شود».

 

مجوزهای ۱۳گانه سنگ راه سرمایه‌گذاران

وی با تاکید بر این‌که نیازمند مجتمع‌های خدماتی رفاهی در جاده‌های استان هستیم، افزود: «روی این مساله خیلی کار کردیم و در حال حاضر ۱۰۷ موافقت اصولی مجتمع خدمات رفاهی داریم که عدد خوبی است. مرتب روی این مورد کار می‌کنیم و سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کنیم اما سرمایه‌گذار رغبت نمی‌کند زیرا آن‌طوری که جاده‌ی گیلان یا جاده‌ی قم – تهران و کرج درآمد دارد، این‌جا نیست. بعضی از جاده‌های ما واقعا تردد و درآمد ندارند».

عراقی‌زاده با بیان این که دولت برای احداث مجتمع‌های بین‌راهی کمک بلاعوض اعطا می‌کند، اذعان کرد: «دولت مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای آسفالت راه‌های دسترسی به مجتمع‌های خدماتی رفاهی به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند».

وی یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران راغب به ورود به حوزه‌ی احداث مجتمع‌های خدماتی بین راهی را کسب موافقت اصولی از ۱۳ اداره عنوان کرد و گفت: «یکی از کارهایی که باید انجام بدهیم و قانون آن کشوری است این است که یک مرجع بنشیند و این ۱۳ مجوز را یک جا امضا کند. ۱۳ نفر دور هم بنشینند و مجوز را به سرمایه‌گذار بدهند».

 

عدم همکاری ادارات در ایجاد استراحتگاه موقت

وی ایجاد استراحتگاه‌های موقت را یکی از سر فصل‌های ایمنی اداره کل راهداری استان کرمان عنوان کرد و یادآور شد: «ساخت یک مجتمع خدمات رفاهی دو تا سه میلیارد هزینه نیاز دارد اما با ایجاد استراحتگاه‌های موقت می‌توان تا حدودی نبود این مجتمع‌های بزرگ را پوشش داد و از بروز تصادفاتی که در اثر خواب‌آلودگی و خستگی راننده رخ می‌دهد پیشگیری کرد». معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان افزود: «برای این کار ما یک پارکینگ بزرگ را تعریف کردیم که روشنایی آن را هم تامین می‌کنیم تا ماشین‌ها در آن ایمن باشند و حداقل یک فروشگاه و سرویس بهداشتی نیز داشته باشد که راننده‌ها آن‌جا استراحت کنند».

بی‌توجهی والدین در سفرهای جاده‌ای و مرگ ۵۳ کودک

عراقی‌زاده افزود: «ما وظیفه داریم برای کاهش تلفات و تصادفات کار ‌کنیم و آنالیزهای زیادی هم انجام داده‌ایم که نتیجه‌ی آن کاهش ۲۴ درصدی کشته‌های جاده‌ای در تیر و مرداد است».

وی با اشاره به آمار بالای کودکانی که در اثر تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند، گفت: «سال گذشته ۵۳ کودک زیرشش سال در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که لازم است والدین در سفرهای جاده‌ای با رعایت موارد ایمنی حافظ جان کودکان خود باشند».

عراقی‌زاده با بیان این‌که علت این مساله را بررسی کردیم، اظهار کرد: «به دلیل این‌که کودکان در آغوش مادر هستند زمان تصادف رها می‌شوند و در نتیجه جان خود را از دست می‌دهند».

وی تصریح کرد: «صندلی کودک می‌تواند مشکل را حل کند اما مادران معمولا ترجیح می‌دهند نوزاد و کودک در آغوش آن‌ها باشد و به همین دلیل در اداره کل راهداری کرمان ایده‌ی طراحی یک کمربند ایمنی مانند کمربند هواپیما مطرح شد تا کودک با کمربندی که دور کمرش وصل می‌شود به کمربند ایمنی مادر متصل شود و زمان حادثه اتفاقی برایش رخ ندهد».

عراقی‌زاده بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان عقب را مهم دانست و یادآور شد: «زمان واژگونی خودرو معمولا سرنشینان عقب به دلیل این‌که کمربند ایمنی را نبسته‌اند از خودرو به بیرون پرت می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند».

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جاده‌های استان برای کمک به هوشیاری رانندگان، گفت: «برای جلوگیری از خواب‌آلودگی که یکی از دلایل تصادفات در جاده‌های استان است در جاده‌ها حدود ۱۱۰ کیلومتر شیار لرزاننده‌‌ی طولی و ۱۴ کیلومتر شیار لرزاننده‌ی عرضی ایجاد کردیم تا از خواب رفتن راننده‌ها جلوگیری شود».

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان تصریح کرد: «اگر بتوانیم شیار لرزاننده، جایگاه‌های تست الکل و استراحتگاه‌های موقت را در استان توسعه بدهیم آمار تصادفات کاهش می‌یابد».

وی در خصوص تامین روشنایی جاده‌ها نیز گفت: «در بسیاری از مورد با وجود تلاش راهداری برای تامین روشنایی، شاهد سرقت سیم و کابل‌ها هستیم که راه‌اندازی مجدد روشنایی بسیار هزینه‌بر است».

عراقی‌زاده ادامه داد: «از سوی دیگر هزینه‌ی برق نیز بسیار بالاست. بر اساس قانون، تونل‌ها، چراغ‌های چشمک‌زن، نقاط مه‌گیر، مساجد و مجتمع‌های خدمات رفاهی از پول برق معاف هستند و به همین دلیل اکثر استان‌ها برق جاده‌ها و ابتدای شهرها را به عنوان معابر شهری معرفی کردند اما در کرمان شرکت برق با ما همکاری نمی‌کند و الان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تابلو و علائم ما به دلیل شکایت شرکت برق، باید بابت بدهی به این شرکت پرداخت شود».