مدیر آموزش و پرورش کوهبنان عنوان کرد؛

دانشآموزان کوهبنانی در کلاس کانکسی و تخریبی!

گروه جامعه – زلزله ۲/۵ ریشتری شامگاه ۳۰ آذر ماه سال گذشته در کوهبنان خسارات زیادی را بر جای گذاشت و شهروندان زیادی را بی‌خانمان کرد. زلزله‌ای که مشکلات عدیده‌ی‌ آن هنوز گریبانگیر کوهبنانی‌ها است و حالا با بازگشایی مدارس، دغدغه‌ی دیگری نیز بر آن افزوده شده است.

۱۴ مدرسه‌ی کوهبنان در زمین‌لرزه سال گذشته دچار خسارت جدی شد و هر چند به گفته‌ی کارشناسان قابل استفاده نبودند اما امسال نیز به دلیل کمبود فضای آموزشی ایمن، دانش‌آموزان کوهبنانی مجبور به حضور در این مدارس شدند.

سیدمحمدرضا حسینی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با فردای کرمان گفت: «زمانی که این زلزله اتفاق افتاد، کارشناسان و مهندسین‌ اداره کل نوسازی در بازدید از مدارس، ۱۴ مدرسه را تخریبی اعلام کردند و گفتند نباید دانش‌آموز داخل این مدارس بفرستید و باید با شیفتی کردن مدارس کار را مدیریت کنید».

وی افزود: «ما چند مدرسه را شیفت کردیم، کلاس‌های چند مدرسه را جای دیگر تشکیل دادیم و با همکاری دوستان ستاد بحران، نوسازی مدارس و اداره کل، تعدادی کانکس خریدیم که امسال هم داریم استفاده می‌کنیم».

حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جذب کمک و ساخت مدارس جدید، تصریح کرد: «از ظرفیت همه‌ی دوستان مثل خیرین استفاده کردیم، به بانک‌ها و بنیاد برکت نامه زدیم، با نماینده‌ی شهرستان موضوع را در میان گذاشتیم و در جلساتی که فرمانداری برگزار می‌کرد گزارش وضعیت را ارائه دادیم تا همه در جریان مشکلات قرار بگیرند و به آن ورود پیدا کنند».

وی از ورود چند خیّر و بانک برای احداث مدارس جدید خبر داد و گفت: «در ابتدای امر دو موسسه‌ی خیریه و یکی دو بانک به موضوع ورود کردند».

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان اذعان کرد: « آقای دکتر به‌دشتی از موسسه‌ی به‌دشتی تهران آمدند و یک میلیارد و ۸۰۰ میلون تومان در اختیار ما قرار دادند که مدرسه‌ی ۱۲ کلاسه‌ای را بسازیم».

وی ادامه داد: «کار ساخت این مدرسه بعد از زلزله شروع شد که البته نوسانات بازار سبب شد برای اول مهر به بهره‌برداری نرسد اما پیمانکار قول داده تا پایان آذر مدرسه را در اختیار ما قرار دهد». حسینی اظهارکرد: «بعد از تکمیل این پروژه، یکی از مدارسی که شیفتی شده برمی‌گردد جای خودش. بچه‌های این مدرسه‌ی ابتدایی در حال حاضر همیشه باید شیفت عصر بروند اما فعلا کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم تا آذر ماه که مدرسه‌ی جدیدآماده شود».

وی با اشاره به اعلام آمادگی بانک تجارت برای ساخت یک مدرسه در کوهبنان، افزود: «سال‌ها قبل سوله‌ای در زمینی احداث شده و نیمه‌کاره رها شده بود که بانک تجارت اعلام کرد ۲۵۰ میلیون تومان می‌گذارد و بقیه آن را هم نوسازی تقبل کرد تا مدرسه جدیدی احداث شود اما تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته و حتی یک آجر هم در این فضا جابه‌جا نشده که این مساله نیز به دلیل نوسانات بازار بوده است».

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان تصریح کرد: «خیّری از مشهد به نام بی‌بی نفیسه برای ساخت مدرسه ورود کرد و یک مبلغی هم به حساب نوسازی واریز کرده و هر روز هم با من تماس می‌گیرد که بعد از گذشت چندین ماه از زلزله چه کار کردید و چرا نوسازی پیمان را به تفاهم‌نامه نمی‌رساند که حداقل کار اجرایی انجام شود و حتی چند مرتبه گفته که پول را برمی‌گرداند. در نهایت به نوسازی نامه نوشتیم که شما پول و نقشه‌ها را به ما بدهید تا خودمان برای ساخت اقدام کنیم».

وی اذعان کرد: «بنیاد برکت نیز قول داده که سه مدرسه در کوهبنان احداث کند اما کاری انجام ندادند».

حسینی با بیان این‌که در حال حاضر مدارس را با شیفت و یا در کانکس اداره می‌کنیم، اظهارکرد: «در یکی دو تا از مدارس هم باز دانش‌آموزان را برگرداندیم در همان فضایی که نوسازی گفته این‌ها استحکام بنا ندارند و نباید دانش‌آموزان در آن باشند، اما بردیم و به خدا توکل کردیم، زیرا نمی‌توانستیم به دلیل مشکل فضا، آموزش را از بچه‌ها دریغ کنیم».

وی با اشاره به افزایش کاذب آمار دانش‌آموزی در شهرستان کوهبنان، یادآور شد: «بنیاد مسکن احداث حدود ۲ هزارو ۵۰۰ واحد ساختمانی را در شهر شروع کرده و به همین دلیل تعداد زیادی پیمانکار و کارگر در شهر هستند، با توجه به شرایط اقتصادی که اتفاق افتاده، تعدادی از دوستان نتوانستند قراردادهایی که با ساکنین برای ساخت بستند را نهایی کنند و به مرور خانواده‌هایشان را در شهر ساکن کردند و این مساله سبب افزایش کاذب جمعیت دانش‌آموزی شده است».

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان افزود: «هر روز یک پرونده داریم که دانش‌آموز جدیدی در مقاطع مختلف قصد ثبت‌نام دارد و آمار ما به مرور افزایش پیدا می‌کند که این آمار کاذب است زیرا ممکن است این دانش‌آموزان چهار ماه کنار ما باشند و مجدد به مناطقی که قبلا بودند، برگردند».

وی تاکید کرد: «ساماندهی این دانش‌آموزان و اختصاص معلم به آن‌ها ما را با مشکل روبه‌رو کرده است».

حسینی با بیان این‌که حدود ۱۵ کلاس کانکسی داریم، گفت: «کانکس را در زمستان نمی‌توان استفاده کرد. سال گذشته در خصوص یکی از مدارس گفتند مدرسه را شیفت نکنید و کلاس‌ها را در کانکس برگزار کنید، کانکس تهیه کردیم اما کوهبنان منطقه سردسیری است و دمای هوا گاه به ۸ تا ۱۰ درجه زیر صفر می‌رسد و نمی‌توان در این شرایط از کانکس استفاده کرد».

وی ادامه داد: «مجبوریم از همین فضاهایی که زیاد ایمنی ندارند استفاده کنیم چون حداقل از نظر گرمایشی مشکل ندارد و بقیه‌اش را باید بسپاریم به خدا که ان‌شاءالله اتفاقی نیفتد».