نمره مردودی به دولت برای تاخیر در انتخاب استاندار

محمد لطیف‌کار – اوایلی که رزم‌حسینی از استانداری رفت، بسیاری تصورشان این بود که استاندار بعدی به‌زودی انتخاب و در کار مدیریت استان ‌وقفه‌ و گرهی ایجاد نمی‌شود. گمانه‌زنی‌ها هم بیشتر روی انتخاب دکتر فدایی بود. حتی جناح‌های مختلف و مجمع نمایندگان نیز از انتخاب آقای فدایی استقبال کرد. اما حالا بعد از گذشت چهارماه هنوز دولت خود را از انتخاب استاندار جدید ناتوان نشان می‌دهد. این در حالی است که کرمانی‌ها تقریبا هر‌یک‌شنبه و چهارشنبه فالگوش ایستاده‌اند تا مگر خبر انتخاب استاندار در جلسه هیات دولت مطرح بشود.

جالب‌تر این است که در این مدت بارها از قول نمایندگان و چهره‌های سیاسی، مطالبی از این دست منتشر شده است که ظرف چند روز آینده استاندار معرفی خواهد شد و حتی نام قطعی او را هم بر زبان می‌آورده‌اند. بعضا بازار شایعات داغ می‌شود. در این مدت طومارها و نامه‌های تند هم نوشته شده، و بارها برخی وزراء که به کرمان آمدند و گمان می‌رفت دلیل آمدنشان با این موضوع مرتبط است بعد از رفتن آن‌ها دیدیم که هیچ اتفاقی نیفتاد.

حالا دیگر کمتر کسی از فعالان سیاسی و یا اجتماعی را می‌توان سراغ گرفت که دلیل این تاخیر در انتخاب را ناشی از بی‌تدبیری دولت نداند. بدتر از همه‌ی موارد فوق، یکی هم این است که دولت تا کنون هیچ تلاش جدی برای اطلاع‌رسانی و اقناع عموم مردم کرمان در مورد تاخیرهایش انجام نداده است.

پوشیده نیست وقتی استانی به بزرگی کرمان فاقد استاندار باشد، مسائل آن روز به‌روز انباشته‌تر می‌شود، و در آینده به این دلیل، برخی گره‌ها با دست باز نخواهد شد. استانی که دستکم دو بخش مهم آن در جنوب و شرق، دچار محرومیت آشکاری است، و بی‌اعتنایی به این محرومیت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای استان داشته باشد، و مگر تاکنون نداشته است؟ طرح‌های بسیاری در این استان ناتمام مانده‌اند و مردم بارها وعده‌ی تحقق آن‌ها را از زبان مسئولان شنیده‌اند. این استان پهناور از نظر کمبود آب در موقعیت بسیار خطیر و خطرناکی قرار دارد و از نظر زیست محیطی نیز با شرایط دشواری مواجه است. در همین‌حال، امیدهای نسل جدید و تحصیل‌کرده‌ی آن بدلیل نبود فرصت‌های شغلی رو به یاس می‌‌رود. کشاورزی آن بدلیل خشک‌سالی به‌شدت تهدید می‌شود و گردشگری آن مثل یک آرزوی طلایی فقط در باره‌‌اش حرف زده می‌شود.

از سوی دیگر، کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور با انتخابات مجلس هم روبه‌روست. که تا آن روز باید شرایط بهتر و مطلوب‌تری مهیا بشود. در این یادداشت کوتاه قصد بیان راه دشوار توسعه را از همه‌ی جهات ندارم؛ اما می‌خواهم تاکید کنم این تاخیرها در انتخاب استاندار ضررهای جبران ناپذیری دارد. به‌‌گمان من دولت در این فقره نمره‌ی مردودی گرفته؛ حتی اگر ظرف چند روز آینده نیز دست به انتخاب استاندار بزند، بازهم باید نگران فرصت‌های از دست رفته‌ی این چند ماه باشیم.