محسن جلالپور:

صادرات «مرغ عزا و عروسی» است!

محمد لطیف کار: هفته‌ی گذشته محسن جلال‌پور برای چهارمین‌بار در مراسم روز ملی صادرات به‌عنوان صادرکننده‌ نمونه کشوری معرفی شد و از دولت جایزه گرفت؛ اما او پس از دریافت این جایزه به سیاست‌های صادراتی دولت انتقاد کرد و گفت صادرکننده‌ها مثل مرغ عزا و عروسی شده‌اند و به‌هر مناسبتی باید سر آن‌ها بریده بشود.

جلال‌پور در سال‌های اخیر، علاوه بر فعالیت اقتصادی، بیشتر در کسوت یک فعال رسانه‌ای و منتقد روش‌های اقتصادی دولت تلاش می‌کند.

این بازرگان کرمانی حتی پس از دریافت این جایزه، ناخشنودی‌اش را از سیاست‌های صادراتی دولت پنهان نکرد و در آخرین پست اینستاگرامی‌ خود، نوشت: «امروز برای چهارمین بار صادر کننده نمونه‌ی کشور شدم. این عنوان را به خاطر عملکرد سال گذشته دریافت کردم؛ اگرنه از محصول امسال هنوز یک کیلو پسته هم صادر نکرده‌ایم. دلیلش این بوده که  تا امروز نمی‌دانیم چه باید بکنیم!  راستش امروز پیش خودم گفتم صادر کننده ملی بودن بهتر است یا بی‌دغدغه فعالیت اقتصادی کردن؟ بدیهی است که ترجیح می‌دهم جایزه‌ام ثبات اقتصادی باشد. همیشه احساسم این است که صادرات در کشور ما مرغ عزا و عروسی است».

جلال‌پور که در سال‌های اخیر نشستن بر کرسی ریاست اتاق ایران را تجربه کرده، اما بدلیل بیماری قلبی، این مسئولیت را وانهاد؛ پیش از این نوشته است: « در حال حاضر دو دغدغه دارم. یکی این‌که امیدوارم اقتصادمان با ثبات بماند و دچار نوسان نشود، تا بتوانم به کارم ادامه دهم و دیگر این‌که بتوانم کسب و کار خانوادگی‎ام را به نسل آینده منتقل کنم. حسرت می‌خورم چرا عملکرد بلندمدت اقتصاد ایران به گونه‌ای نبوده که کسب‌وکار خانوادگی ما بتوانند چند نسل دوام بیاورد».

ویژگی دیگر جلال‌پور، پرکاری اوست؛ نه‌تنها در فعالیت اقتصادی که در نوشتن و انتشار مطالب خود در رسانه‌ها رفتار تحسین برانگیزی دارد. نوشته‌هایش گواهند او تقریبا هر روز و شب با بیان اندیشه‌ها و تجربه‌های فراوانی که در ذهن و حافظه‌ی خود دارد، مدام در پی آن است گفتمان بخش خصوصی کشورمان را تقویت کند.