در شورای معادن استان کرمان مطرح شد؛

گردش مالی صنایع بزرگ به استان منتقل نشد!

 

گروه اقتصاد انتقال حساب شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان کرمان به داخل استان برای بهره‌مندی مردم از مواهب معدنی و جبران خسارات و آلایندگی این صنایع بیش از یک سال است که در شورای معادن استان مطرح می‌شود اما به گفته‌ی مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکنون تنها ۲۷ درصد حساب‌ها به استان منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، روز پنجشنبه، در ششمین نشست شورای معادن استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار کرمان برگزار شد، گفت: «آخرین اقدامات انتقال حساب شرکت‌های بزرگ توسط دادگستری استان رصد شده و از بانک‌های استان نیز استعلام گرفته شده است».

مهدی حسینی‌نژاد افزود: «در گام اول نزدیک ۲۷ درصد این گردش حساب به استان انتقال یافته و برای این‌که این کار به طور کامل انجام شود نیاز است برنامه‌ی زمان‌بندی پیشنهاد شود تا ظرف دو تا سه سال این کار صورت گیرد».

وی با بیان این‌که به دلیل محرمانه بودن اعداد بررسی شده توسط دادگستری استان اعلام و رسانه‌ای نمی‌شود، یادآور شد: «پیشنهاد ما این است که شورای معادن استان مصوب کند تا پایان سال حداقل ۴۰ درصد انتقال حساب به داخل استان انجام شود».

معاون مالی شرکت مس در این نشست با بیان این‌که منابع مس از دو کانال فروش‌های داخلی و صادراتی ایجاد می‌شود، گفت: «فروش‌های داخلی ما در بورس کالا اتفاق می‌افتد و در حوزه‌ی‌ صادرات هم به دلیل شرایط کشور ارز را به شرکت‌های واسطه می‌دهیم و نحوه‌ی فروش ارز هم باید با مکانیزم خاصی انجام شود». وی افزود: «به مرور که پول فروش وصول می‌شود گردش در استان اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن سپرده هم در استان ایجاد شده است». وی خاطرنشان کرد: «در شش ماهه‌ی نخست سال‌جاری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان پول وارد استان شده است». گفتنی است در پایان این نشست مصوب شد گردش مالی مجموعه‌های صنعتی و معدنی بزرگ استان ظرف یک ماه آینده باید به استان منتقل شود.