نماینده مردم چهار شهر شرقی استان:

بیش از ۹۰ درصد زندانیان بم تحصیلکرده هستند

گروه اقتصاد – نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: «شرکت‌ها از استان‌ ما استفاده می‌کنند اما استان ما بهره‌ای از رسوب آن‌ها ندارد، پول در تهران متمرکز می‌شود و آن‌ها استفاده می‌کنند و برای استان کرمان مقداری اشتغال ایجاد می‌شود و آلایندگی به‌جا می‌گذارد».

به گزارش خبرنگار استقامت، حبیب‌الله نیکزادی، روز پنجشنبه، در شورای معادن استان کرمان با اشاره به مشکل ایجاد شده در واگذاری پهنه‌ی معدنی زفتک و اختلاف بین شرکت‌های گل گهر و کانی فرآوران اظهار کرد: «سوال این است که یک شرکت چقدر می‌تواند مردم و کشور را معطل کند؟».

وی افزود: «عادت کرده‌ایم با توجه به رانت‌هایی که وجود دارد یک مجموعه‌ای را علامت بگذاریم تا دیگران هم نتوانند کاری انجام دهند». نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون یک پهنه‌ی معدنی فوق‌العاده غنی معطل مانده است، خاطرنشان کرد: «مردم و کشور را معطل کرده‌ایم، مردم باید از گرسنگی بمیرند و به خیابان‌ها کشیده شوند که عده‌ای می‌خواهند بعد از اتمام کار در جای دیگر سراغ این‌جا بیایند».  وی با بیان این‌که چرا بازرسی کل کشور و دادگستری به مساله ورود پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: «مردم برای امرار معاش، آدم‌ربایی و قاچاق کالا و انسان می‌کنند؛ چه کسی باید پاسخگو باشد»؟

نیکزادی با بیان این‌که باید بدعت‌ها شکسته و مشکل مردم حل شود، گفت: «سیاست‌های غلط سبب شده کشور با این مشکلات مواجه شود». وی یادآور شد: «قرار نیست موضوعی را انتخاب کنیم و این امکان را از دیگران ساقط کنیم. قانون وجود دارد. چقدر می‌توان پروانه(معدن) را معطل نگه داشت؟ چرا آن را باطل نمی‌کنید»؟

نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «باید یک مهلت قانونی داده شود و اگر ظرف این مدت، گل‌گهر و شرکت کانی‌فرآوران کاری انجام ندادند کار به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود». وی افزود: «نباید بر مردم منت داشته باشید؛ معادن یکی از بزرگ‌ترین ثروت‌های کشور است».

نیکزادی خاطرنشان کرد: «خواهش می‌کنم بازرسی به موضوع ورود کند. این حق مردم است؛ آیا باید منتظر ماند مردم آدم بکشند و بعد آن‌ها را دستگیر کنیم و به زندان ببریم»؟

وی با اشاره به بازدیدش از زندان بم، گفت: «یک‌هزار و ۶۰۰ زندانی در این زندان وجود دارد که ۷۵ درصد آن‌ها جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند».

وی ادامه داد: «۸۰ درصد این زندانیان به دلیل امرار معاش مرتکب جرم شده‌اند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها تحصیل‌کرده هستند».

نیکزادی با بیان این‌که ریشه‌ی همه‌ی مصیبت‌های اجتماعی، مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: «ملت ایران سرافراز هستند، اما فقر همه چیز را به آتش می‌کشد».

وی همچنین در خصوص انتقال حساب صنایع بزرگ به استان گفت: «وقتی از تمرکز حساب در محل تولید صحبت می‌کنیم به این معناست که آن‌چه درآمد از معادن استان است بایستی در یک شعبه متمرکز شود».

نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز همه‌ی حساب‌ها آنلاین هستند، افزود: «مهم این است که حساب‌ها در استان کرمان باز و از این‌جا توزیع شود».

وی یادآور شد: «شرکت‌ها از استان‌ها استفاده می‌کنند اما استان ما بهره‌ای از رسوب آن‌ها ندارد، پول در تهران متمرکز می‌شود و آن‌ها استفاده می‌کنند و برای استان کرمان مقداری اشتغال ایجاد می‌شود و آلایندگی به جا می‌گذارد». نیکزادی گفت: «قانون تصویب شد که استان‌ها از این امکان مالی در داخل استان استفاده کنند و بی‌هیچ رودربایستی باید قانون اجرا شود». وی با اشاره به آمار بالای بیکاری خاطرنشان کرد: «تعدادی از صنایع حاضر نیستند حساب آن‌ها به استان منتقل شود؛ زیرا دفاتر مرکزی آن‌ها در تهران است».

نیکزادی افزود: «باید کمک کنید این کار انجام شود زیرا این حق مردم است تا بتوانیم استان را توسعه بدهیم».