دکترعلی زنگیآبادی دانشیار دانشگاه اصفهان:

بازار کرمان پیر میشود!

در شهر کرمان ۲۰ نفر متخصص گردشگری نداریم!

گروه جامعه ـ نخستین همایش «آینده‌نگاری راهبردی در حوزه‌ی علوم جغرافیایی و مطالعات شهری ـ منطقه‌ای» در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، در این همایش که توسط گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه باهنر و با حضور اعضای کمیته جغرافیایی کشور برگزار شد؛ دکتر علی زنگی‌آبادی، دانشیار دانشگاه اصفهان مقاله‌ای با موضوع «آینده‌نگاری حوزه‌ی جغرافیا و گردشگری» ارایه کرد.

وی در بخشی از ارایه‌ی خود گفت: «اگر به تحولات جهانی نگاهی بیاندازیم؛ می‌بینیم دنیا خاورمیانه را هدف قرار داده تا گردشگری را نابود کند چون آینده‌ی این کشورها در گرو گردشگری است».

دانشیار دانشگاه اصفهان با اشاره به فضای سیاسی بین‌الملل، تحریم‌ و ایران‌هراسی بیان کرد: «برای چین و روسیه بهتر است که ما تحریم باشیم. عربستان در ترکمنستان نفوذ کرده و نمی‌توانیم مراوده‌ی سیاسی و گردشگری خوبی با این کشور داشته باشیم. در افغانستان در این ۴۰ سال، تحولات متعددی رخ داده است و بسیاری از آثار تاریخی این کشور نابود شد. در پاکستان جنگ‌های فرقه‌ای وجود دارد. در جنوب کشور، با عمان رابطه‌ی خوبی داریم. امارات اما اخیرا شیطنت‌هایی را آغاز کرده است. در عربستانِ بن‌سلمان هم وضعیت را می‌دانید. در عراق هم تحولات زیادی رخ داده؛ جنگ ایران و عراق و بعد جنگ کویت و بعد هم داعش آمد. وضعیت سوریه هم مشخص است».

وی با بیان این‌که خاورمیانه را دارند از آثار تاریخی و تفریحی عاری می‌کنند تا گردشگر را به سمت خودشان هدایت کنند، با یادآوری این‌که سال گذشته ۴۲ میلیون گردشگر تنها از استانبول بازدید کردند، افزود: «هر گردشگر خارجی به ترکیه می‌رود ۹ برابر گردشگر خارجی در ایران هزینه می‌کند. سال ۲۰۱۷ سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد ارزان‌ترین کشور برای گردشگران هستیم و به این ترتیب، ما داریم بخش اعظمی از منابع ملی را از دست می‌دهیم».

وی تصریح کرد: «وقتی همه‌ی این مسائل را در کنار هم می‌گذاریم مشخص است که آینده‌ی مبهمی از لحاظ گردشگری داریم».

وی سپس به برخی از ظرفیت‌های گردشگری ایران اشاره کرد و ادامه داد: «ایران در حوزه‌ی تنوع صنایع‌دستی رتبه‌ی اول دنیا را دارد؛ ۴۰۰ حوزه‌ی صنایع‌دستی در دنیا شناسایی شده که ۳۶۰ حوزه‌ی آن در ایران وجود دارد. در حوزه‌ی صنعت غذا ایران جزو چهار، پنج کشور اول دنیاست آن هم غذاهایی که همه‌پسندتر هم هستند. تنها در شهر رشت  ۵۰۰ نوع غذا شناسایی شده است».

زنگی‌آبادی اضافه کرد: «ایران یک‌چهارم موزه‌ی لوور را به خود اختصاص داده؛ شاید این یک ضعف باشد که آثار ما را برده‌اند اما به‌هر حال این‌ها همه نشان ‌دهنده‌ی جایگاه ویژه‌ی ایران است».

وی با بیان این‌که استان کرمان هم، تمدن‌های هزار ساله و قدیمی‌ترین آثار تمدنی را دارد، افزود: «از آن‌طرف شهر کرمان کلکسیونی از دارایی‌های گردشگری است. ۲۷ سال قبل نوشتم که کرمان، طولانی‌ترین راسته‌بازار ایران را دارد که در نوع خود بی‌نظیر است ولی هر بار که این بازار را می‌بینم، پیرتر از دفعه‌ی قبل است و روی آن کار نمی‌شود و میراث فرهنگی هم می‌گوید توان مالی ندارم».

زنگی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «گردشگران داخلی که به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌ها نمی‌توانند مثلا به ترکیه بروند، روی سفرهای داخلی برنامه‌ریزی می‌کنند اما در داخل هم، مشکلات عدیده‌ای داریم».

وی نبود زیرساخت و ضعف در نیروی انسانی متخصص در حوزه‌ی گردشگری را یادآور شد و گفت: «در حوزه‌ی جنوب‌شرق کشور که جاذبه‌های زیادی وجود دارد، نیروی انسانی آموزش دیده نداریم. در شهر کرمان براساس شناختی که دارم می‌توانم قضاوت کنم ۲۰ نفر متخصص گردشگری که بتوانند امر گردشگری را مدیریت کنند نداریم».

وی با ابراز نگرانی در خصوص نحوه‌ی رفتار کرمان با جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی خود اظهار کرد: «رفتم قلعه‌دختر شهر کرمان را دیدم. قلعه‌ای که می‌گویند مربوط به دوران ساسانی است اما من دلایلی دارم که مشخص می‌کند قدمت آن مربوط به دوره‌های قبل از ساسانی بوده و قدمتی بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ سال دارد. اما کنار همین قلعه دکل مخابراتی نصب کرده‌اند و منبع آب ساخته‌اند!».

وی در بخش دیگری از ارایه‌ی خود، با بیان این‌که آینده‌نگری اقداماتی از جمله خروجی گرفتن از نرم‌افزار نیست گفت: «بلکه باید آینده را تصویر کنیم».