حکم استانداری محمدجواد فدایی ابلاغ شد؛

گره امید بر خوشنامی و اعتدال

محمد لطیف کار : محمدجواد فدایی در نشست روزچهارشنبه گذشته هیات دولت به عنوان استاندار جدید کرمان معرفی و بر اساس حکم صادره به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان پهناور کرمان منصوب شد.

فدایی که دکترای عمران دارد، کارنامه‌ی پرباری از مسئولیت‌های مختلف علمی و اجرایی هم دارد. معاونت امورعمرانی، معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اجرایی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمان و ریاست دانشگاه شهید باهنر کرمان از جمله مسئولیت‌های پیشین وی بشمار می‌رود.

در ماه‌های گذشته بسیاری از مقامات سیاسی و جناحی استان و نیز چهره‌های فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، از او به‌عنوان کسی که بیشترین شایستگی را در کسب مسئولیت استانداری دارد نام بردند و از دولت خواستار تسریع در صدور حکم شدند. حالا اما این حکم پس از پنج ماه تاخیر صادر شده است. و از این بعد فدایی با بار مسئولیتی سنگین‌تر کار خود را شروع کرده است.

او در حالی سکان مدیریت استان پهناور کرمان را در دست گرفته است که دولت تدبیر و اعتدال در نیمه‌ی دوم دوره‌ی دوم خود قرار دارد. کشور در شرایط دشوار تحریم است، و کارهای ناتمام بسیاری روی زمین مانده است.

نیازی به توضیح نیست، که استان کرمان، باوجود پتانسیل‌های بی‌شمارش در حوزه‌ی معدن‌کاری و گردشگری، در دو دهه‌ی اخیر با خشک‌سالی و بحران آب ویرانگری مواجه است. تاثیر سوء بحران آب، به‌نوبه‌ی روزهای دشواری را در بخش حفظ کشاورزی و توسعه‌ی صنعت رقم زده است. بنابراین برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی استان مهمترین چالش پیش روی استانداری فدایی است.

این در حالی است که فدایی دو انتخابات مهم مجلس و ریاست جمهوری را در همین دوره هم پیش رو دارد؛ که در نتیجه‌، دغدغه‌های توسعه‌ی سیاسی لامحاله در روزها و ماه‌های آینده بیش از گذشته مطرح می‌شود. و البته بدنبال آن، مسائل و دشواری‌های سیاسی خاص خود را هم رقم می‌زنند.

از این دو مقوله‌ی مهم اقتصادی و سیاسی که بگذریم، مسائل اجتماعی و فرهنگی استان نه‌تنها کم نیستند، که در وضعیت فزاینده‌ای نیز قرار دارند. رفع پاره‌ی مهمی از جرائم اجتماعی و نیل به توسعه‌ی امنیت به فائق آمدن دولت محلی بر این دشواری‌ها مشروط است. در همین‌حال؛ مسئله اشتغال با جذب سرمایه‌گذاری و چابکی دولت برای عبور از تنگنای بیکاری و فقر در جامعه‌ی امروز گره خورده است.

از سوی دیگر؛ دولت با روزمرگی‌های دشوار بخش‌های مختلف جامعه، سیستم اداری ناکارآمد، طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام نیز هر روز بیش از گذشته مواجه است. امری که شاید تمامی فرصت‌های کاری دولت را یک‌جا بسوزاند و دولت را به سمت خودفرسودگی بیشتر بکشاند.

اگر بپذیریم دولت محلی فدایی چنان‌که به اجمال توضیح دادم با دشواری‌های عدیده‌ای مواجه است؛ یعنی  نباید از او انتظار معجزه داشته باشیم. اما می‌توانیم با توجه به سابقه‌ی مدیریتی و تجربه‌‌ی فدایی از او متوقع باشیم برای حرکت درست جامعه ریل‌گذاری تازه و درستی را برنامه‌ریزی کند. در ادامه از ورود به حاشیه‌ها بپرهیزد؛ همچنان‌که تا به‌حال نیز براین رویه گام برداشته است.

پوشیده نیست که استان کرمان فقط شهر کرمان نیست؛ بنابراین معتقدم فدایی باید مسائل و دشواری‌های مناطق جنوبی و شرقی استان و به‌طور کلی حاشیه‌های استان را با دقت و مطالعه‌ی کافی رصد کند و با قاطعیت هم دنبال کند. ضمن ارج نهادن به نیروهای باتجربه، باید برای چابکی سیستم اداری از نیروهای جوان بهره‌مند شود. کرمان از جمله استان‌هایی است که به مرور وارد چالش‌های زیست محیطی خطرناکی شده، و بیم آن وجود دارد در آینده روزهای سخت‌تری پیش رو داشته باشد؛ این مسئله می‌تواند با کمک نیروهای علاقه‌مند در تشکل‌های جامعه مدنی دنبال بشود. و البته فراموش نکنیم که کرمان به‌طور سنتی با انواع حوادث از قبیل سیل و زلزله نیز به‌خوبی آشناست و در معرض تهدید قرار دارد.

استاندار جدید کرمان که خود از دانشگاه آمده است شایسته است به بخش فرهنگ در معنای گسترده‌اش، و هنر و رسانه‌ی استان با جدیت بیشتری بپردازد. این بخش به‌اندازه‌ی آب‌های زیرزمینی کرمان ارزش دارد واز جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جدی و بی‌بدیل کرمان به‌شمار می‌رود، که باید مورد توجه قرار گیرد خوب است فدایی در همه‌ی برنامه‌های توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی استان، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگ، هنر و رسانه‌ی استان به‌عنوان پیوست‌های این فعالیت‌ها بیشترین بهره‌برداری را بنماید.

کلام آخر این‌که فدایی خوشنام، معتدل و مورد اعتماد است؛ و این کم ظرفیتی برای این روزهای استان نیست.