دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان عنوان کرد

سامانه ردیابی باقیمانده سموم و کود راهاندازی شود

گروه اقتصاد – دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: «در حوزه‌ی سلامت محصولات کشاورزی باید راه‌اندازی سامانه‌ی ردیابی باقیمانده‌ی سموم و کودهای شیمیایی در محصولات گلخانه‌ای مصوب شود زیرا هیچ آزمایشی در این خصوص انجام نمی‌شود».

به گزارش خبرنگار استقامت، مقداد تکلوزاده با اشاره به مشکلات و موانع توسعه‌ی کشت گلخانه‌ای اظهار کرد: «در دنیا سطح زیر کشت گلخانه‌ها به دو برابر تبدیل شده و در ایران نیز همین توسعه البته با سرعت کم‌تر در حال شکل‌گیری است که نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها است». وی با بیان این‌که در حوزه‌ی تولید و بسته‌بندی مشکلاتی وجود دارد، یادآور شد: «مهم‌ترین مشکل مربوط به حوزه‌ی بازار است زیرا محصولاتی که تولید می‌شود و بسته‌بندی‌هایی که ارائه می‌شود نشات گرفته از نیاز بازار نیست».

تکلوزاده خاطرنشان کرد: «یکی از مشکلات بخش تولید محصولات گلخانه‌ای استان، بحث پایانه‌های صادراتی است که به دلیل کمبود نقدینگی، خلع ید چندین پیمانکار و مدیریت نامناسب بوجود آمده است».

وی با بیان این‌که هدف ما توسعه‌ی بازار و تولید محصولات سالم است، یادآور شد: «در حوزه‌ی سلامت محصولات کشاورزی باید راه‌اندازی سامانه‌ی ردیابی باقیمانده‌ی سموم و کودهای شیمیایی در محصولات گلخانه‌ای مصوب شود زیرا هیچ آزمایشی در این خصوص انجام نمی‌شود».

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست مهم‌ترین مشکل توسعه‌ی گلخانه‌ها را عدم اطمینان از فروش عنوان کرد و گفت: «اگر کسی به دنبال توسعه‌ی گلخانه نیست به دلیل این است که سرمایه‌گذار از صادرات محصول خود اطمینان ندارد».

عباس سعیدی افزود: «سرمایه‌گذارانی وجود دارند که علاقمند ورود به این حوزه هستند اما از صادرات مطمئن نیستند».

وی اذعان کرد: «اگر این اتفاق در کشاورزی قراردادی بیفتد، توسعه‌ی گلخانه‌ای بیشتر خواهد بود».

عضو انجمن گلخانه‌داران جنوب استان کرمان نیز در این نشست گفت: «تاکنون محصولات تولید شده در جیرفت برگشت داده نشده است».

رقیه رستمی با بیان این‌که در جیرفت مراکزی که محصول ما را آزمایش کنند وجود ندارد، اظهار کرد: «ما دوست نداریم محصول ناسالم تولید کنیم و یا سم و کود اضافه مصرف کنیم اما بخش خصوصی امکان آزمایش محصولات را ندارد زیرا دستگاه‌ها فوق‌العاده گران هستند».

رستمی مشکل دیگر را مربوط به بیمه‌ی کارگران کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: «قانون بیمه‌ی کارگران کشاورزی در دهه‌ی ۴۰ تصویب شده، در زمانی که همه فقط ۲ تا ۳ کارگر دائمی داشتند».

وی افزود: «در حال حاضر ما فقط می‌توانیم سه کارگر را بیمه کنیم و این در حالی است که هر هکتار گلخانه حداقل ۱۰ کارگر نیاز دارد و بیمه‌ی دولتی هم شامل حال ما نمی‌شود».

این فعال بخش کشاورزی اظهار کرد: «مسائل زیستی کارگرانی که در اطراف گلخانه‌ها زندگی می‌کنند از دیگر مشکلات است زیرا به این خانوارها برق و آب تعلق نمی‌گیرد و این مناطق فاقد مدرسه، خانه بهداشت و … می‌باشند».