استان کرمان در نمایشگاه گردشگری شیراز شرکت نکرد

غیبت کرمان در نمایشگاه پارس!

اسما پور زنگی آبادی : همین حالا که شما در حال مطالعه‌ی این گزارش هستید؛ در همسایگی ما، جمع پرشماری از فعالان گردشگری داخلی و خارجی در یک فضای ۱۷ هزار مترمربعی زیر یک سقف جمع شده و در حال برگزاری دهمین نمایشگاه گردشگری پارس هستند. کرمان اما آنجا نیست. «کرمان» که مقامات آن این‌طور «وانمود» می‌کنند اهمیت گردشگری را شناخته و بر توسعه‌ی آن تاکید دارند، در نمایشگاه بین‌المللی شیراز غایب است. اگرچه استانی مثل یزد نیز آنجا نیست ولی در این نمایشگاه، که امروز شنبه به پایان می‌رسد، آن‌طور که ایسنا خبر داده، آژانس‌های مسافرتی از کشورهای ترکیه، عمان، امارات، اندونزی، هند و سنگاپور حضور دارند. همچنین، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، همدان، مرکزی، تهران، آذربایجان غربی و شرقی، سمنان و منطقه آزاد چابهار نیز غرفه دارند.

برپایه‌ی این خبر، مسئولیت اجرایی این نمایشگاه که در ۱۸۰ غرفه برپاست، برعهده‌ی سازمان همیاری شهرداری‌های فارس است. زنجیره‌ی گردشگری سلامت، دفاتر خدمات مسافرتی، ایرلاین‌ها و هتل‌داران به همراه ده‌ها مرکز بیمارستانی و درمانی در آن شرکت دارند و برخی محورهای آن شامل «توریسم سلامت و گردشگری مذهبی» بوده و در حاشیه‌ی آن، نشست‌های علمی و تخصصی در محورهایی از جمله هتل‌داری دیجیتال، اقتصاد گردشگری سلامت، استراتژی بازاریابی و مهندسی ارزش در گردشگری نیز برگزار می‌شود.

این نمایشگاه عصر چهارشنبه، ۲۱ آذرماه آغاز به کار کرد. شامگاه همان روز به سیدعلی معین‌زاده؛ رئیس انجمن هتل‌داران استان کرمان تلفن کردم تا نظرش را درباره‌ی غیبت کرمان بدانم. گفت که همین الان دارد از مراسم افتتاحیه برمی‌گردد. او افزود: رئیس سازمان میراث فرهنگی به‌همراه معاون گردشگری خود و ۴۰ نماینده مجلس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شرکت داشتند. همچنین اعضای هیات مدیره جامعه هتل‌داران کشور و افراد تاثیرگذار و مجرب بسیاری از ۹ استان‌ در شیراز مستقر شده‌اند.

معین‌زاده درباره‌ی جای خالی کرمان در این نمایشگاه گفت: «متاسفانه کرمان در این نمایشگاه نیست. چون بودجه نیست. البته فقط کرمان نیست که نیامده، خیلی از استان‌ها نبودند». و این نظرم که استان‌های مطرح در حوزه‌ی گردشگری همه، به‌جز یزد حضور دارند را تایید می‌کند و در پاسخ به این پرسش که آیا شما در کرمان پیگیری کرده‌ بودید تا بتوانیم در این نمایشگاه شرکت کنیم؟ توضیح داد: «من از دوستان در میراث فرهنگی سوال کردم آیا شرکت می‌کنیم یا نه؟ گفتند نه؛ بودجه نداریم. در هرحال، احتمالا، بودجه‌ی شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی برای اداره کل میراث فرهنگی استان تعریف نشده و استانداری باید بخشی از آن را تامین می‌کرد. بنده هم بارها و بارها گفته‌ام گردشگری یک زنجیره است و نباید از میراث فرهنگی به‌تنهایی انتظار داشته باشیم؛ بلکه کل استان باید بخواهد، تا یک اتفاقی بیفتد».

این فعال پیشکسوت گردشگری در استان کرمان با بیان این‌که در این نمایشگاه‌ها هست که می‌توانیم استان را معرفی و گردشگر را به سفر به کرمان ترغیب کنیم، گفت: «گردشگر که فقط خارجی نباید باشد که بگوییم در نمایشگاه بین‌المللی شرکت می‌کنیم تا جذبش کنیم؛ اگرچه حتی در این نمایشگاه‌ها هم حضور نداریم و بودجه‌اش محدود است و شاید در سال در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی بتوانیم شرکت کنیم. ولی به‌نظر من، حداقل در نمایشگاه‌های داخلی، باید الاهم فالاهم کنیم و در نمایشگاه‌هایی که می‌بینیم استان‌های دیگر دارند فعالانه نسبت به آن عمل می‌کنند کرمان هم شرکت کند».

معین‌زاده در پاسخ به این پرسش که اشاره کردید نباید از اداره کل به‌تنهایی انتظار داشته باشیم؛ در واقع دارید از دولت دفاع می‌کنید که پول برای این نمایشگاه نگذاشته است؟ توضیح داد: «نه. دارم سوال می‌پرسم که؛ آیا اداره کل میراث استان در بودجه‌ی سالانه برای شرکت در نمایشگاه‌ها بودجه‌ای تعیین می‌کند؟ اگر بله، باید الان خرجش کنند اگر نه، باید استان این کار را بکند یا بخش خصوصی را ترغیب و حمایت کنند که بتواند شرکت کند». وی ادامه داد: «البته این را بگویم آقای استاندار نسبت به شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی نظر مثبت دارند و در جلسه‌ای که اخیرا در آن، به حضور کرمان در نمایشگاه بین‌المللی آلمان اشاره شد، نظر مساعد خود را اعلام کردند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم ولی باید برای تامین بودجه و ایجاد هماهنگی‌ها، اقدام شود».

وی اظهار کرد: «سوال اساسی این است که سازمان مرکزی وقتی دارد بودجه می‌نویسد چرا به فکر این مسائل نیست؟ و حالا که این‌طور شده؛ استان خودش باید از طریق سازمان این موضوع را پیگیری کند و برای آن فکری بشود».

معین‌زاده در پاسخ به این پرسش که الان کوتاهی از طرف کیست که کرمان در شیراز غایب است؟ گفت: «نمی‌دانم. می‌گویند که پول نیست ولی استاندار محترم هم در جایی گفتند: کی گفته پول نیست؟ طرح و اولویت تعریف کنید، بودجه‌اش تعیین می‌شود».

وی سپس یادآور شد: «برای کرمان ضرورت ندارد که در همه‌ی نمایشگاه‌ها شرکت کند. باید اولویت‌بندی کنیم و این، اداره کل میراث فرهنگی است که باید از ابتدای سال، برنامه‌ریزی و پیگیری کند و بگوید مثلا نمایشگاه شیراز در اولویت است و باید شرکت کنیم و آن‌موقع، همه دنبال تامین بودجه‌ و برنامه‌ریزی برای آن باشیم».

معین‌زاده با بیان این‌که نمایشگاه کار فردی نیست که بگوییم فلان آژانس باید شرکت کند، افزود: «نمایشگاه باید یک متولی واحد داشته باشد و این متولی اداره کل است که باید با مشارکت همه، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد. قبول داریم در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید قوی عمل کنیم ولی در نمایشگاه‌های داخلی می‌توانیم یک غرفه، در حدی که نام استان غایب نباشد بگیریم؛ در نمایشگاه شیراز اما اسمی از کرمان نیست».

وی گفت: «درد ما بخش خصوصی دوتاست؛ یکی این‌که چرا خود ما در کرمان نمایشگاه بزرگ نداریم و دیگر این‌که چرا در دیگر نمایشگاه‌ها شرکت نمی‌کنیم؟ متولی این امور، اداره کل میراث است و دغدغه‌های مالی آن هم باید حل شود». وی با اشاره به تامین هزینه‌ی اقامت میهمانان نمایشگاه شیراز توسط جامعه‌ی هتل‌داران استان فارس و برگزاری نشست‌های مهمی مثل مجمع عمومی جامعه هتل‌داران ایران یا جلسه‌ی مهمی با حضور کل دفاتر خدمات مسافرتی در حاشیه‌ی این نمایشگاه، تصریح کرد: «در حاشیه‌ی نمایشگاه‌ها اتفاقات مهمی می‌افتد و همین‌جا برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی مثل برلین نیز بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. وقتی ۴۰ نماینده مجلس همزمان به شیراز می‌آیند یعنی نمایشگاه مهمی است».

مهدی سیاوشی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان اما در پاسخ به سوالم که از عدم حضور کرمان در شیراز پرسیدم گفت که از جزییات این تصمیم اطلاعی ندارد و بهتر است از اداره کل میراث این مسئله را پیگیری کنم. وی با این حال توضیح داد که اگر قصد شرکت در نمایشگاه وجود داشت و کمکی از کمیسیون ساخته بود دریغ نمی‌شد همان‌طور که در نمایشگاه گردشگری کیش، اتاق کرمان همه‌ی هزینه‌ی غرفه‌ها را تامین کرد.

وی با بیان این‌که برای نمایشگاه شیراز نه بخش خصوصی و نه اداره کل میراث فرهنگی از ما درخواست کمک نکرد، اظهار کرد: «یکی از ضروریات توسعه‌ی گردشگری هر استانی حضور در چنین نمایشگاه‌هایی است. هم شرکت‌کنندگان توانایی استان خود را معرفی می‌کنند، هم با زیرساخت‌های دیگر استان‌ها آشنا می‌شوند و هم تبادل تجربه صورت می‌گیرد. حالا این‌که چرا کرمان در نمایشگاه شیراز شرکت نکرده نمی‌دانم؛ اما امیدوارم در نمایشگاه تهران که پایان سال است، جبران این غیبت بشود».

از غلامرضا فرخی؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان هم در این‌باره پرسیدم. او اما نظری کاملا متفاوت با معین‌زاده داشت و در پاسخ به سوالم که چرا کرمان در نمایشگاه شیراز غایب است؟ توضیح داد: «نمایشگاه‌های دوره‌ای گردشگری همیشه در کل کشور برگزار می‌شود و هر استان براساس بضاعت خود در آن شرکت می‌کند. مثلا یک استان در نمایشگاه اصفهان شرکت می‌کند ولی در شیراز نه. یا یکی نمایشگاه کیش را می‌رود و مشهد نمی‌رود. ما در کرمان، بیش‌تر به دنبال استان‌هایی هستیم که مردم آن به منطقه‌ی ما سفر می‌کنند و در نمایشگاهی شرکت می‌کنیم که برای استان فایده داشته باشد».

وی با بیان این‌که باید ببینید چه کسانی متقاضی سفر به منطقه‌ی شما هستند؟ افزود: «گاهی محصولی مثل خرما دارید؛ اگر آن را به تهران و یا شمال کشور بفرستید قیمت بهتری پیدا می‌کند خوب قاعدتا همین کار را می‌کنید. ما هم چون استان خاص و کویری‌ای داریم، باید ببینیم کدام استان‌ها به‌دنبال سفر به کرمان هستند. در شیراز الان که توریست خارجی نیست و باشد هم، توریست‌ها که به نمایشگاه بین‌المللی که نمی‌روند».

وی ادامه داد: «همچنین برای شرکت در نمایشگاه باید ببینیم بودجه‌ای داریم چه‌قدر است. این‌طور نیست که پول زیادی در دست‌مان باشد هرجا خواستیم برویم. باید اولویت‌بندی کنیم. نمایشگاه‌ها هم که مجانی نیست. در همین نمایشگاه شیراز باید غرفه بگیریم، پول اقامت هم بدهیم و قبل از همه‌ی این‌ها اما باید ببینیم این نمایشگاه چه خروجی‌ای برای کرمان دارد؟».

وی در پاسخ به این پرسش که نقش و وظیفه‌ی دولت در مسئله‌ی شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری چیست؟ گفت: «گاهی نمایشگاه‌ها به دو شکل برگزار می‌شود؛ مثلا غرفه‌ رایگان اما بقیه‌ی هزینه‌ها با شرکت‌کنندگان است. ما اما به‌عنوان بخش دولتی، هیچ پولی نداریم که برویم در نمایشگاه هزینه کنیم و خود بخش خصوصی باید شرکت کند. فعالان بخش خصوصی هم بررسی می‌کنند که مسافران‌شان بیش‌تر از کدام استان‌ها می‌آیند؟ هزینه می‌کنند در نمایشگاه همان استان غرفه می‌گیرند و تبلیغ می‌کنند». فرخی با بیان این‌که از شیراز خیلی کسی به کرمان سفر نمی‌کند، اظهار کرد: «باید تبلیغات خود را به استان‌هایی ببریم که مشتاق‌تر هستند تا کرمان را ببینند؛ مثلا ساکنان استان‌های شمالی، شاید علاقه‌مندی بیش‌تر برای سفر به کرمان داشته باشند».

وی سپس گفت: «این نمایشگاه‌ها در کل کشور برگزار می‌شود و مختص یک استان نیست. بخش جزیی از حضور در نمایشگاه توسط بخش دولتی است و بقیه‌اش بخش خصوصی است که باید هزینه کند». فرخی در پاسخ به این پرسشم که؛ شما معتقدید نمایشگاه شیراز چندان فرصت طلایی‌ای نبوده که کرمان از دست داده است؟ اظهار کرد: «همه‌ی استان‌ها نمایشگاه دارند. خود ما در کرمان هم برگزار می‌کنیم. استان‌های دیگر نمایشگاه گردشگری برگزار می‌کنند ما اما صنایع‌دستی و گردشگری را داریم. برای حضور در هر نمایشگاه، باید ببینیم اولویت با کدام است. این‌که مثلا شیراز و یا اصفهان است و یا تلویزیون تبلیغش می‌کند مهم نیست. باید ببینیم کالای ما کجا خریدار دارد. بخش دولتی هم باید ببیند بخش خصوصی کدام نمایشگاه را می‌خواهد مشارکت کند».

وی در پاسخ به این پرسش که پس به باور شما، بخش خصوصی در کرمان حساب‌وکتاب کرده و دیده در شیراز شرکت نکند بهتر است، گفت: «بخش خصوصی مشارکت نداشته و متقاضی نبوده که می‌خواهد به نمایشگاه شیراز برود».