معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت:

مسئله بومیسازی را دنبال میکنیم

گروه اقتصاد – معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «کشور به مدیریت ارزی نیاز دارد و اگر جایی تولید داخل داریم باید از واردات پرهیز کنیم و ما این را در بحث مربوط به تعرفه‌ها حتما اعمال خواهیم کرد در جاهایی هم اگر ضرورت پیدا کند با همکاری و همراهی بخش خصوصی و مشورت با حوزه‌های تخصصی حتما واردات را متوقف خواهیم کرد».

فرشاد مقیمی اظهار کرد: «چیزی که در بازدید از غرفه‌ها بسیار من را خوشحال کرد بحث مدیریت بومی‌سازی بود؛ آن چیزی که ما در شرایط فعلی کشور به آن نیاز داریم و معمولا هم محدودیت‌ها به خلاقیت کمک می‌کند».

وی با بیان این‌که امسال۹ محصول جدید در حوزه‌ی صنایع فولاد به بازار عرضه کردیم، گفت: «این محصولات پیش از این وارداتی بودند که حدود ۲۵ میلیون یورو ارزش این قطعات است».

وی ادامه داد: «یکی از دستاوردهای نمایشگاه این است بتوانیم توانمندی‌ها و دانشی که توانستیم به دست بیاوریم را به نمایش بگذاریم و افراد به توانمندی داخلی اعتماد کنند و و شرایط را برای کسانی که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند فراهم کنیم».

مقیمی خاطرنشان کرد: «در شرایط فعلی دنیا که بحث فضای مجازی یکی از موضوعات اساسی شده درخواستم این است این نمایشگاه فیزیکی به صورت مجازی نیز برگزار شود که افراد در نقاط مختلف دنیا بتوانند از آن بازدید کنند».

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای دسترسی آسان‌تر و بهتر به خدمات مجموعه‌ی صنعتی کشور، گفت: «ثبت سفارش‌ها را استانی کردیم تا فعالین اقتصادی با مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها کار خود را انجام دهند».

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «زمینه‌ی سیاست‌گذاری و فرآیندهای الکترونیکی ثبت سفارش در استان‌ها مهیا شده است».

وی افزود: «همچنین ستاد تسهیل را در سطح کشور به رفع مسائل عمومی بخش صنعت که فراوانی بیشتری دارد تخصیص دادیم».

مقیمی از شناسایی۳۵ مشکل اساسی بخش صنعت خبر داد و با بیان این‌که بیشترین فراوانی مربوط به حوزه‌ی گمرک بود، افزود: «با استفاده از همراهی دوستان در اتاق بازرگانی، خانه صنعت، انجمن‌ها و تشکل‌ها این مشکلات را شناسایی کردیم و تاکنون ۱۰ مشکل مرتفع شده و حتی توافق کردیم که اختیارات گمرک نیز به ستاد تسهیل استان و به ریاست استاندار هر استان سپرده شود تا اگر مسایلی در استان وجود دارد با تفویض اختیاری که وجود دارد بتوانند مصداق‌ها را حل کنند».

وی با بیان این‌که این کار را با بانک مرکزی هم ادامه خواهیم داد، یادآور شد: «در جلسه‌ی آینده با بانک مرکزی مشکلات بخش واردات و صادرات، تامین منابع مالی و سرمایه در گردش فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی را رفع خواهیم کرد.».

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: «همچنین بحث مربوط به تبصره‌ی ۱۸ قانون بودجه‌ی سال ۹۷ که در مجلس مصوب و ابلاغ شده مربوط به بحث نوسازی، سرمایه در گردش، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و کمک‌های بلاعوض برای خوشه‌های صنعتی است که به زودی تخصیص می‌یابد».

وی ادامه داد: «پرداخت تسهیلات ۱۲ و ۱۴ درصد در مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته را در این قالب‌ها در اختیار خواهیم گذاشت».

مقیمی با بیان اینکه موضوع انتقال بدون ارز همواره یکی از موضوعات و درخواست‌های ما بوده، گفت: «این مساله سبب شد در جلسه‌ی قبلی هیات محترم وزیران ۳۰۰ میلیون دلار مجوز انتقال بدون ارز به مجموعه‌ی وزارت صمت داده شود که قابل تمدید هم هست».

وی یادآور شد: «در بحث مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم با مصوبه‌ی سران سه قوه اختیار داده شد و ما هم قریب به سه هزار و ۲۴۳ تعرفه را به این مناطق اعلام کردیم که واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه به مناطق آزاد بدون ثبت سفاش امکان‌پذیر شده است».

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفویض اختیارات گفت: «در گذشته نیز یک تفویض اختیاراتی را به استان‌ها انجام دادیم در حال حاضر در حال شناسایی مواردی هستیم که نیازمند این است از طریق وزارت صمت به استان‌ها تفویض شود تا سرعت انجام کار را افزایش دهیم». وی با بیان این‌که اکتشافات یکی از اولویت‌های اصلی سازمان زمین‌شناسی است، گفت: «مواد اولیه‌ی کارخانجات فولاد باید یا از خارج از کشور وارد و یا ذخایر جدید در داخل کشور شناسایی شوند که با چالش اساسی روبه‌رو نشویم».