رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

در انتقال آب دریا تاخیر کردیم

گروه اقتصاد – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: «صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد به دلیل ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است».

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: « در حوزه‌ی معادن سنگ‌آهن هر گام که فرآیندها را جلو می‌بریم ارزش افزوده‌ی بیشتری را ایجاد می‌کنیم؛ بر خلاف صنعت مس که این رابطه برعکس است یعنی اگر ما کنسانتره را بفروشیم بهتر از این است که آن را ذوب و تبدیل به مس کاتد کنیم به دلیل عدم دانش فنی لازم و ارزش تمام شده آن در ایران».

وی با بیان این‌که جریان خلق ارزش از این پس باید در استان ما شروع شود، افزود: «مشکلی که در سال‌های اخیر پیش آمد این بود که ما با محدودیت منابع آبی برخورد کردیم که می‌توانست تهدید جدی برای توسعه‌ی فعالیت‌های ما در استان کرمان باشد».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اقدام بزرگی که توانست به ما کمک کند و جا دارد از پیشکسوتان آن مانند مهندس جلال‌مآب که پایه‌گذار این حرکت بزرگ در استان بودند، تقدیر کنیم، انتقال آب از خلیج فارس بود».

وی بیان کرد: «اولین پروژه‌ی ملی انتقال آب از دریا به داخل کشور انتقال آب از خلیج فارس بود که در چهار پنج سال گذشته پایه‌ریزی شد و اقدامات خوبی صورت گرفت و تا دو سال آینده مهم‌ترین موضوع و حلقه‌ی مفقوده‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های صنعتی در استان کرمان که آب بوده، برطرف خواهد شد».

پورابراهیمی افزود: «پروژه‌ی انتقال آب از خلیج فارس که منابع آبی سه استان هرمزگان، کرمان و یزد را برای صنعت و حتی شرب تامین می‌کند حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد پیشرفت داشته و الان آب شیرین‌کن‌ها در خلیج فارس کارشان تمام شده و خط انتقال انجام شده و بزرگ‌ترین کار، رفع معارضی بود که با یک مسیر نزدیک ‌۴۰۰ کیلومتری باید حدود پهنه‌ی ۳۰ متر آزاد می‌شد که خط انتقال لوله‌ها بتواند انجام شود که خوشبختانه انجام شده و امیدواریم دو سال آینده در استان کرمان موضوع منابع آبی برای توسعه‌ی صنعت را به اتمام برسانیم و این اتفاق بزرگ آغاز تحولات بعدی ما در استان کرمان خواهد بود».

وی خاطرنشان کرد: «دومین خط انتقال هم کارهایش در حال نهایی شدن است و اگر این اتفاق رقم بخورد به جز سه استانی که پوشش می‌دهیم استان‌های بعدی هم می‌توانند از ظرفیت این انتقال آب استفاده کنند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «سال‌هاست کشورهای عربی از دریا آب برمی‌دارند، شیرین می‌کنند و فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهند اما متاسفانه ما با تاخیر چندین ساله روبه‌رو بودیم».

وی در ادامه با اشاره به مشکل تامین منابع مالی صنایع گفت: «هرچه عرضه در کشور اتفاق می‌افتد پیامد اصلی آن آثار تورم است، ولی یکی از پیامدها این است که منابع مورد نیاز بنگاه‌های صنعتی را افزایش می‌دهد».

وی در خصوص عدم توان بانک‌ها در تامین مالی، گفت: «برای رفع این مشکل دو روش پیشنهاد کردیم یکی افزایش سرمایه در بانک‌های دولتی است که باید به شکل مجزا پیگیری کنیم و یکی هم افزایش سرمایه در بانک‌های خصوصی است».

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «اگر افزایش سرمایه‌ی نظام بانکی را به سه برابر برسانیم قدرت وام‌دهی بانک‌ها تازه نسبت به سال ۹۶ برابر می‌شود».

پورابراهیمی گفت: «در بحث‌های مربوط به نوسانات نرخ ارز هم ما پیشنهادمان این است هر کس که تامین مالی ارزی انجام می‌دهد باید حتما تولیداتش صادرات‌محور باشد».

وی ادامه داد: «پیش‌بینی ما این است علیرغم همه‌ی تحریم‌ها و شرایطی که در بحث نقل و انتقال ارزی وجود دارد اگر سیاست‌های بانک مرکزی با همین رویکرد استمرار داشته باشد روند کاهشی نرخ ارز را خواهیم داشت زیرا نرخ واقعی ارز این عدد نیست».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «التهابات ارزی به همه چیز می‌تواند دامن بزند. سخنان یک نماینده‌ی مجلس در صحن علنی که بدون اطلاعات تخصصی پشت تریبون صحبت کرد حتما بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فضای روانی که دولت بعضا ایجاد می‌کند و تصمیم‌ غیرمنطقی در خصوص آزادسازی خودروها در مناطق آزاد نیز حتما می‌تواند تاثیر منفی بگذارد».

وی افزود: «این‌ها مسائل داخلی است بیرون هم مسایل خاصی داریم اما اگر این‌ها مدیریت شود روند کاهشی نرخ ارز استمرار خواهد داشت. ما می‌توانیم بعد از چند ماه که یک دوره‌ی نیمه ثبات در وضعیت ارز داریم برای سال ۹۸ و فعالیت‌های اقتصاد یک برنامه‌ریزی انجام بدهیم».