مدیرعامل شرکت مجتمع جهانفولاد سیرجان:

راهی جز صادرات نداریم

گروه اقتصاد مدیرعامل شرکت مجتمع جهان‌فولاد سیرجان گفت: «در مورد صادرات باید یک قوانین درازمدت و تثبیت‌شده‌ای در نظر گرفته شود و به صورت لحظه‌ای تغییر نکند زیرا این کار کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند».

به گزارش خبرنگار استقامت، عباسلو در نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در کرمان اظهار کرد: «صنعت فولاد جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و شاید مهم‌ترین بخش بعد از انرژی، هم به لحاظ اشتغال و هم زیرساخت‌ها و استفاده در زیربناها، صنعت فولاد باشد».

وی مصرف سرانه‌ی فولاد در دنیا را به ازای هر نفر ۲۳۰ کیلوگرم دانست و افزود: «مصرف کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس سه تا چهار برابر دنیا است اما مصرف کشور ما متاسفانه ۲۱۰ یا ۲۰۵ کیلوگرم و زیر میانگین است».

عباسلو با اشاره به رشد منفی مصرف فولاد در ایران است، اذعان کرد: «برخلاف این‌که ما رشد تولید فولاد داریم رشد مصرف‌مان منفی است و این ما را به تفکر وامی‌دارد که بیشتر به سمت صنایع پایین‌دستی برویم».

وی با اشاره به آمار مصرف فولاد در کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: «ترکیه علی‌رغم نداشتن معدن حدود ۴۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و مصرف سرانه‌ی آن ۴۵۶ کیلوگرم است، قطر اصلا معدنی نیست ولی ۶۳۸ کیلوگرم مصرف سرانه دارد و مصرف سرانه در امارات ۹۸۰ کیلوگرم است». مدیرعامل کارخانه جهان‌فولاد با اشاره به وضعیت تولید افزود: «تولید ۲۲ میلیون تن فولاد سبب شده رتبه‌ی ما از ۱۴ در سال ۲۰۱۶ به ۱۲ در جهان برسد».

وی با بیان این‌که برنامه‌ی ما برای ۱۴۰۰، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، اظهار کرد: «در طرح جامع فولاد یک چیز مغفول مانده که اگر روی آن فکر نشود مشکل‌ساز خواهد بود».

عباسلو با اشاره به تجربه‌ی خود در مس و فولاد گفت: «تمام طراحی‌های صنایع ما هم فولاد و هم مس، برای ۲۵ تا ۳۰ سال طراحی شده یعنی ذخایر شناخته شده‌ی ما پاسخگوی ۲۵ تا ۳۰ سال خواهد بود ولی ما صنعت را برای سال‌های طولانی ساختیم. آیا سازمان زمین‌شناسی در این زمینه کاری کرده و برنامه‌ای را برای اکتشاف ارائه داده است؟». وی ادامه داد: «اکتشاف یک کار هزینه‌بر است و اگر الان این کار انجام نشود در سال‌های آینده صنایع با مشکلات جدی مواجه خواهند بود».

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان‌فولاد سیرجان خاطرنشان کرد: « تفاوت بین تولید و مصرف ما عدد چشمگیری است و برای حل این موضوع باید به سمت صادرات برویم و راهی جز این نداریم».

وی با بیان این‌که متاسفانه ما به صادرات اهمیت نمی‌دهیم، اذعان کرد: «ما از سال ۹۳ فعالیت می‌کنیم و سال گذشته ۲۶۰ هزار تن صادرات آهن اسفنجی داشتیم ولی امسال یک‌باره صادرات را قطع کردند و این قطع کردن یعنی از دست دادن بازار و این باعث می‌شود که نتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم».  عباسلو افزود: «در صادرات آن‌چه حرف اول را می‌زند و باعث دوام صادرت می‌شود خوش‌قولی و اعتماد طرفین معامله است. وقتی با چنین تغییراتی روبه‌رو می‌شویم این اعتماد از دست می‌رود». وی یادآور شد: «در مورد صادرات باید یک قوانین درازمدت و تثبیت‌شده‌ای در نظر گرفته شود و به صورت لحظه‌ای تغییر نکند؛ زیرا این کار کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند».

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان‌فولاد سیرجان همچنین با اشاره به مشکل تامین سرمایه، گفت: «ما سال ۹۰ یک آهن اسفنجی را نزدیک ۱۴۰ میلیارد تومان می‌زدیم و ۷۰ درصد آن را یک بانک داخلی می‌توانست تامین کند، اگر بخواهیم با این آهن را با ارز امروز بزنیم حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و عملا بانک‌های داخلی نمی‌توانند این پول را در اختیار صادرکنندگان بگذارند».

وی اذعان کرد: «برای تامین سرمایه مجبوریم به سمت صادرات برویم و برویم. اگر صادرات ناپایدار باشد و ارز وارد کشور نشود احداث کارخانه‌ها بلاتکلیف می‌ماند و به لیست طرح‌های نیمه‌تمام اضافه می‌شوند. تسهیلات خارجی هم در این شرایط خیلی سخت است و اگر موردی پیدا شود آن‌قدر بانک مرکزی در پیچ و خم اداری آن را می‌چرخاند که یا تسهیلات‌دهنده پشیمان می‌شود یا زمان از دست می‌رود».

وی گفت: «ما اولین و تنها شرکتی بودیم که توانستیم بعد از برجام ال‌سی مدت‌دار یک ساله باز کنیم سر یک سال وقتی برای تمدید اقدام کردیم بانک مرکزی گفت همان دفعه‌ی اول هم اشتباه کردیم به شما این مجوز را دادیم، شما دنبال تمدید هستید؟!».

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان‌فولاد سیرجان تاکید کرد: «اگر نتوانیم مشکلات بانک مرکزی را در بخش تامین سرمایه حل کنیم پروژه‌ها یا نیمه‌تمام می‌مانند یا شروع نخواهند شد». وی یادآور شد: «یک کارخانه فولاد حدود ۲۴۰ میلیون یورو پول می‌خواهد، و هیچ راه حلی جز توسعه‌ی صادرات محصولات فولادی نیست».

عباسلو افزود: «نوسانات نرخ ارز نیز تامین‌کننده‌ی سرمایه را با مشکل روبه‌رو می‌کند».

وی معطل ماندن کالاها و قطعات در گمرک را از دیگر مشکلات عنوان و اظهار کرد: «محصولات و قطعات در گمرک بیشتر از سه ماه و حتی شش ماه معطل می‌ماند و این در حالی است که اتفاق بدی رخ ندهد و قطعه گم نشود». مدیرعامل کارخانه جهان‌فولاد ادامه داد: «به گمرک مراجعه می‌کنیم می‌گویند تقصیر انبارهای عمومی است و انبارهای عمومی هم می‌گویند تقصیر گمرک است و یک پاس‌کاری این میان وجود دارد».

وی تعدد بخشنامه‌ها را از دیگر مشکلات دانست و گفت: «با این وجود ما برای توسعه، نقاط قوت و سرمایه‌های خوبی داریم و آن، نیروی انسانی است. اگر آن مشکلات رفع شود الان با این سرمایه‌ی عظیم و دانشی که وجود دارد می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم».