در مراسم افتتاح نمایشگاه فولاد در کرمان مطرح شد

طرح جامع فولاد را باید دنبال کنیم

گروه اقتصاد – نخستین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته روز چهارشنبه در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق در شهر کرمان افتتاح شد.

به‌گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان، نمایندگان کرمان و راور و سیرجان و بردسیر در مجلس، رئیس اتاق بازرگانی استان، مدیران و مسئولان صنایع معدنی و جمعی از مدیران استان و شهرستان کرمان برگزار شد، مسائل و چالش‌های حوزه‌ی معدن و صنعت استان با تاکید بر مسائل صادرات، تامین منابع مالی، بومی‌سازی صنعت و مسئله‌ی آب بررسی شد. گزارشی از مسائل عنوان شده را در ادامه بخوانید.

 

در وضعیت فعلی صادرات فولاد جاذبه ندارد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: «طرح جامع احداث واحدهای پایین دستی فولاد و تکمیل زنجیره‌ی فولاد باید مورد توجه قرار گیرد».

سیدمهدی طبیب‌زاده اظهار کرد: « در تولیدکنندگان بخش خصوصی به دلیل بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض در بخش صادرات و پیمان‌سپاری ارزی علاقه‌ای نمی‌بینیم».

وی افزود: «مساله‌ی پیمان‌سپاری که الان به این شدت و حدت در حال انجام است در رابطه با صادرات بخش خصوصی و الزام آن‌ها به ارائه‌ی ارزشان در سمانه‌ی نیما با نرخی که تعیین می‌شود، جاذبه‌ای برای صادرات محصولات فولادی کشور ایجاد نمی‌کند».

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که در سال‌های آینده با یک انباشت فراوانی روبه‌رو خواهیم بود، خاطرنشان کرد: «۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید است که ۲۰ میلیون تن به مصرف کشور می‌رسد و ۳۰ میلیون تن برای صادرات باقی می‌ماند آن‌هم با وجود رقبای خیلی قوی مثل ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد». وی با بیان این‌که باید فکری برای توسعه‌ی صادرات محصولات فولادی به خصوص در بخش خصوصی اندیشیده شود که انگیزه ایجاد کند، گفت: «بر اساس آمارهای ارائه شده، ارزش افزوده‌ی فولاد بعد از فولاد خام است که کرمان تاکنون در این زمینه زیاد موفق نبوده یا اقدامی نکرده است».

طبیب‌زاده افزود: «صنایع پایین‌دستی فولاد هم اشتغال ایجاد می‌کند، هم بنیه‌ی تکنولوژیک استان را اضافه می‌کند و هم ارزش افزوده‌ ایجاد می‌کند و بایستی ما به سمت تکمیل زنجیره‌ی تولید فولاد حرکت کنیم». وی خاطرنشان کرد: «گل‌گهر اقداماتی را در این زمینه انجام داده اما به نظرم کافی نیست. بایستی درصد مهمی از ۱۰ میلیون تن ظرفیتی که قرار است در کرمان ایجاد شود به صنایع پایین‌دستی فولاد تعلق بگیرد زیرا دلار در آن نهفته است».

رئیس اتاق کرمان تاکید کرد: «طرح جامع احداث واحدهای پایین‌دستی فولاد و تکمیل زنجیره‌ی فولاد باید مورد توجه قرار گیرد».