با حضور معاون اول رئیسجمهور و وزیر صنعت ۳ پروژة میدکو افتتاح شد

میدکو یک الگوی کشوری است

گروه اقتصاد ـ همزمان با سفر معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کرمان، سه پروژه‌ی فولادی میدکو به بهره‌برداری رسید. این سه پروژه‌ی مهم زنجیره‌ی فولاد میدکو شامل دو طرح گندله‌سازی و یک طرح فولادسازی، صبح روز سه‌شنبه، دوم بهمن‌ماه افتتاح شد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این سه پروژه سه هزار میلیارد تومان است و با این پروژه‌ها، برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

یکی از این پروژه‌ها، فولادسازی بردسیر است که با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت تولید سالانه‌ی یک میلیون تن شمش فولادی، از مهرماه سال ۹۲ آغاز شد و به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌ی دیگر، گندله‌سازی سیرجان است که با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و با ظرفیت سالانه‌ی دو و نیم میلیون تن گندله‌ی سنگ‌آهن از آبان سال ۹۲ آغاز شد و با حضور جهانگیری و رحمانی افتتاح شد. همچنین، گندله‌سازی بوتیا، با ظرفیت سالانه‌ی دو و نیم میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان که از اردیبهشت‌ماه ۹۴ آغاز شده بود، روز سه‌شنبه به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش خبرنگار استقامت، در جریان افتتاح کارخانه‌ فولادسازی بردسیر، مراسمی در محل سایت کارخانه برگزار شد. در این مراسم، جمع پرتعدادی از مقامات ملی و محلی و اعضای خانواده‌ی میدکو حضور داشتند.

 

هستهای برایشان بهانهای بیش نبود

معاون اول رئیس‌جمهور در این آیین، با بیان این‌که در آستانه‌ی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، گفت: «امسال برگزاری این جشن از حساسیت ویژه‌تری برخوردار است .آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته از هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی فروگذار نکرده‌اند و تمام سعی و تلاش این بوده که نظام به اهداف و آرمان‌های خود نرسد؛ چه در مقطعی که جنگ به کشور تحمیل شد و چه وقتی جنگ داشت به نقاط حساسی می‌رسید و رزمندگان ما داشتند به پیروزی‌های بزرگی دست می‌یافتند، آمریکا مستقیم ورود کرد و سکوهای نفتی ما را زد، هواپیمای مسافربری ما را زد و هر فرصتی که پیش آمد در اقدام علیه ما کوتاهی نکرد».

اسحاق جهانگیری ادامه داد: «در طول این سال‌ها، ما را به بهانه‌ی هسته‌ای تحریم کردند اما وقتی مذاکره کردیم معلوم شد هسته‌ای بهانه‌ای بیش برایشان نیست و بعد از برجام، با این بهانه که رئیس‌جمهور آمریکا فردی غیرمتعادل است توافق را بر هم زدند؛ مجدد تحریم‌مان کردند و با نهایت پررویی گفتند نمی‌گذاریم جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزار شود».

وی با بیان این‌که به دلایلی نمی‌توانیم از اقداماتی که در دوره‌ی جدید علیه نظام انجام داده‌اند حرف‌ بزنیم و آنچه علیه بخش‌های اقتصادی ما انجام می‌دهند را برای مردم توضیح دهیم، اظهار کرد: «اما خودشان اعلام کردند جنگ اقتصادی علیه ایران شروع کرده و هدف‌شان فروپاشی اقتصادی ایران است تا نتواند جشن چهلمین سال پیروزی را برگزار کند».

 

مکرر گفتهایم شرایط سختی داریم

جهانگیری سپس گفت: «امروز ما در یکی از مراکز مهم اقتصادی هستیم. اگر آمریکایی‌ها قدری عقل به خرج دهند و مراسم امروز ما را ببینند؛ در شرایطی این پروژه اجرا شده که از سال ۹۱ تحریم خیلی سختی را شروع کردند و از سازمان ملل تا اروپا و آمریکا تحریم‌مان کردند».

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دور قبل تحریم‌های فولاد و نفت و نظام بانکی و حمل‌ونقل، ادامه داد: «بعد از برجام این تحریم‌ها برداشته شد تا این‌بار خود آمریکایی‌ها آمدند همه‌ی تحریم‌ها را از نفت تا مس و فلزات اساسی و خودرو بانک و هرجای دیگر که احساس می‌کردند تکیه‌گاه اقتصادی داریم با اسم و نشان و حتی اسم کارخانه در لیست تحریم بردند تا کشور نتواند خود را اداره کند».

جهانگیری اظهار کرد: «در این دوره، سازماندهی‌ای اساسی هم خزانه‌داری آمریکا انجام داده؛ در حالی‌که کل نیروهای اداره کننده‌ی تحریم ایران در دور قبلی، دو نفر بود، این دوره ۴۰۰ نفر را به‌طور مستقیم وارد این حوزه کرده‌اند و در سراسر دنیا هم دفاتری در سفارت‌خانه‌های خود به‌عنوان مدیریت تحریم‌های ایران اختصاص داده‌اند».

وی با بیان این‌که برای ما شرایط سخت شد و مکرر هم به مردم گفته‌ایم که شرایط دشواری داریم و آمریکا اعلام جنگ اقتصادی کرده است، اظهار کرد: «ولی سرفرازانه هم گفتیم که می‌توانیم مدیریت و برنامه‌ریزی کرده و شرایط سخت را به خوبی پشت سر بگذاریم و به لطف خدا و مدیریت خوب طوری حرکت کنیم تا آمریکا به اهداف خود نرسد».

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران از نظر منابع انرژی تقریبا در دنیا رتبه‌ی اول ذخایر نفت و گاز را دارد، یادآور شد: «کشور ما انرژی دارد، سنگ‌آهن دارد و نیروی انسانی مجربی دارد که در این رشته از صنعت جزو مهم‌ترین سرمایه‌های ما هستند». وی اضافه کرد: «از نظر توان فنی و مهندسی برای طراحی و ساخت در خیلی از حوزه‌ها از جمله فولاد ما از توانمندی استثنایی برخوردار هستیم. یک زمانی در وزارت‌خانه برای احداث یک واحد آهن اسفنجی آمریکا از ما شکایت کرد که از فناوری ما کپی کردید. مهندسان ما با کمک کارشناسان خود ثابت کردند که تغییرات طراحی دادیم ولی شما نمی‌خواهید بپذیرید که ایران هم می‌تواند طراحی آهن‌اسنفجی انجام دهد».

جهانگیری افزود: «بعد از آن هم، ظرفیت‌های آهن اسفنجی ما مدام تغییر کرد و امروز علاوه بر این، حتی گندله و ذوب را در خود کشور طراحی کرده و می‌سازند». وی اظهار کرد: «ولی این را هم باید بپذیریم که تولید برخی تجهیزات در کشور اقتصادی نیست اما امروز توانمندی ایران مانع از این شده که خارجی‌ها بیایند صفر تا ۱۰۰ را انجام داده و کلید را تحویل دهند و چند مهندس خارجی در اختیارمان بگذارند که کار پیش برود؛ امروز ایران در خیلی از رشته‌های صنعتی، پروژه‌ها را از ابتدا تا انتها مدیریت و طراحی می‌کند. مهم این است این بخش‌ها را به یکی از کانون‌های توسعه تبدیل کنیم».

 

خودمان را دستکم نگیریم

وی سپس اظهار کرد: «در سال ۱۳۵۷ تولید فولاد خام ۵۰۰ هزار تن بود ولی رتبه‌ی امروز ایران در تولید فولاد خیلی مترقی است در حالی‌که یک زمانی ما اصلا در این زمینه، مطرح نبودیم. در دیگر رشته‌ها از جمله نیروگاه‌سازی نیز اکنون از معدود کشورهای دنیا شده‌ایم که شرکت‌های ایرانی دارند در مناقصه‌های بین‌المللی در دنیا شرکت می‌کنند، در سدسازی هم در دنیا شرکت‌های ما دارند پروژه اجرا می‌کنند».

جهانگیری سپس، آقای قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد را از مدیران خوب بانکی دانست و گفت: «ایشان، بانک پاسارگاد را ایجاد و با کمک این بانک، میدکو را ایجاد کردند. آقای پورمند هم از مدیران خوب کشور و جزو سرمایه‌های ایران هستند و بانی کارهای بزرگی در صنایع معدنی شده‌اند».

وی بیان کرد: «توفیقات دارد یکی پس از دیگری آشکار می‌شود و باید در برابر این مجموعه‌ها که بدون اتکا به پول دولت و با روش‌هایی که خودشان شناسایی می‌کنند اقدامات بزرگی را انجام می‌دهند، حمایت کنیم».

در حمایت از بخش خصوصی تردید نکنیم

جهانگیری تاکید کرد: «وظیفه‌ی ما این است که از تولید و سرمایه‌گذار و بخش خصوصی حمایت کنیم  و در این حمایت، یک لحظه هم به خود تردید راه ندهیم».

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «عده‌ای رانت‌خوار و رانت‌جو اما ممکن است خود را قاطی بخش خصوصی و مدیران قرار دهند. ما همه وظیفه داریم هر فردی را که دستش به بیت‌المال آلوده شده حذف کنیم. اگر مسئولی در ارتباط با این مسائل تعلل کند، او را در این کار شریک خواهیم دانست؛ از زمانی که اخطار داده شد که باید اصلاحاتی انجام دهد و اگر نداد، یعنی اطلاع دارد و اقدام نکرده است و این یعنی، حتما مسائل دیگری وجود خواهد داشت». وی تصریح کرد: «دامن نظام را باید از فساد پاک و از بخش خصوصی واقعی حمایت کرد».

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، آقای فدایی؛ استاندار کرمان را از سرمایه‌های خوب کشور دانست و اظهار کرد: «ایشان فرد مومنی است. با سابقه‌ی تدین و سابقه‌ی خوب دانشگاهی امروز استاندار کرمان شده و ما باید از ایشان حمایت کنیم».

 

رشد تولید فولاد ایران در دنیا

رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان این‌که آقای جهانگیری از یاوران واقعی تولید کشور است، گفت: «ایشان چه در دولت و چه کمیسیون‌ها یار و یاور تولیدگران هستند».

وی افزود: «امسال پروژه‌هایی که تعریف کردیم در حوزه‌ی صنعت و صنایع معدنی فرمایش رهبری را نصب‌العین قرار دادیم که بسته‌ای در حوزه‌ی معدن از اکتشاف تا تکمیل زنجیره‌ی فلزات اساسی از جمله فولاد و مس و آلومینیوم تا واگذاری معادن کوچک را طراحی و برنامه‌ریزی کردیم تا منابع ارزشمندی که در کشور داریم مورد استفاده قرار گیرد و طرح‌هایی که امروز افتتاح شد در زنجیره‌ی ارزش فولاد قابل تعریف است». وی با اشاره به رشد تولید فولاد خام ایران و رتبه‌ی بالای کشور در دنیا در این زمینه، تصریح کرد: «۶۲ درصد فولاد خاورمیانه را ایران تولید می‌کند».

وی اضافه کرد: «در شش سال گذشته ما کشورهای مطرح فولادی دنیا از جمله فرانسه را پشت سر گذاشته و به رتبه‌ی دهم تولید فولاد خام رسیدیم در حالی‌که اوایل دولت قبل رتبه‌ی پانزدهم را داشتیم».

رحمانی گفت: «در حال حاضر، ۱۱۰ میلیون تن پروژه‌ی تعریف شده در زنجیره‌ی فولاد داریم که با حمایت دولت ۲۰ میلیون تن هم در بندرعباس و چابهار پروژه‌ی بزرگ فولادی تعریف کردیم که به این زنجیره اضافه خواهد شد».

 

میدکو میتواند الگو شود

وی با قدردانی از آنچه توسط میدکو انجام می‌شود، اظهار کرد: «اقدامات میدکو از جمله همین پروژه‌ی امروز می‌تواند به یک الگو و مدل تبدیل شود و جای قدردانی از آقای پورمند دارد که بدون فاینانس اتفافات جدیدی را اینجا رقم زدند و نشان می‌دهد هرجا باور داشته باشیم و اهمیت دهیم، می‌توانیم». رحمانی بیان کرد: «البته برای تامین زیربناها مثل آب و برق و راه‌آهن با وزارت‌خانه‌های مربوطه وارد مذاکراتی شدیم که متناسب با این فعالیت‌ها اقدام کنند». وی افزود: «اتفاق خوب دیگری که در این پروژه رخ داده، بومی‌سازی تجهیزات و تکنولوژی‌هاست که می‌گویند بالای ۶۰ درصد از نظر وزنی ساخت داخل بوده و همچنین، کاملا با فناوری روز انجام شده است و این، محصول ما را در بازارهای صادراتی رقابت‌پذیر می‌کند».

وی ادامه داد: «البته ما در وزارت‌خانه دنبال این هستیم که در پتروشیمی، فولاد، مس و سیمان که این همه واحد ایجاد کرده‌ایم، سازنده هم بشویم. خوشبختانه در صنعت فولاد از صفر تا ۱۰۰ قادر هستیم همه‌ی فرایندها را انجام دهیم. امروز دیدیم که در بردسیر توانستند این پروژه را انجام دهند. در کل کشور هم وضعیت همین است».

 

موانع تولید در استان رفع شود

وی با بیان این‌که در کرمان ۳۶ درصد واحدها زیر ظرفیت کار می‌کنند، اظهار کرد: «این واحدها یک فرصت مهم هستند و باید موانع آن‌ها رفع شود که عمده‌ی آن تامین نقدینگی است. حداقل در کرمان می‌توانید این مشکل را حل کنید؛ انصاف نیست واحدی که می‌تواند تولید کند برای نبود نقدینگی، معطل بماند».

رحمانی افزود: «دولت در این زمینه، کمک کرده و دارد اتفاقات خوبی می‌افتد. نظام بانکی هم کمک می‌کند. ضمن این‌که طرح رونق تولید ما در استان کرمان همه‌ی منابع را جذب نکرده است».

وزیر صمت همچنین تاکید کرد: «نظام بانکی باید پای کار بیاید تا ظرفیت خالی واحدها فعال شود».

 

کرمان یک استان ویژه است

وی سپس با بیان این‌که در حوزه‌ی آهنی، با رشدی که داشتیم کارنامه‌ی خیره‌کننده‌ای داریم، ادامه داد: «در حوزه‌ی غیرآهنی هم، در مس رتبه‌ی ۱۵ دنیا را داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به رتبه‌ی ۱۲ برسیم. در آلومینیوم هم رتبه‌ی ۱۸ داریم که هدف‌گذاری ما رتبه‌ی ۱۴ است».

وی با یادآوری این نکته که خاستگاه اصلی مس، کرمان است و پروژه‌های قابل توجهی نیز در این بخش داریم، اظهار کرد: «در خود استان کرمان حدود ۲۴ پهنه‌ی اکتشافی را تعریف کرده‌ایم که ۱۹ پهنه واگذار و ۱۰۹ گواهی کشف صادر شده است».

رحمانی گفت: «در حال حاضر، در استان کرمان، ۳۰ درصد فعالیت‌های معدنی کشور را داریم. ۳۶ درصد حقوق دولتی ازاین استان است و در بخش فولاد که ۵۵ میلیون تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم، ۱۰ میلیون تن آن در استان کرمان است». وزیر صمت یادآور شد: «کرمان هم از حیث منابع انسانی و هم منابع طبیعی غنی است و امیدواریم همیشه به‌عنوان موتور محرکه کشور نقش خود را ایفا کند».

 

زمانی آرزوی این کارخانهها را داشتیم

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم، با بیان این‌که دکتر جهانگیری افتخار کرمان و افتخار دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: «دکتر قاسمی (مدیرعامل بانک پاسارگاد) را باید نماد تولید ملی بنامیم. بانک پاسارگاد امروز به‌عنوان نماد اقتصاد مقاومتی در دنیا شناخته می‌شود. البته همه‌ی سیستم بانکی کمک می‌کنند و آنچه زیبایی در استان کرمان رخ داده به همت مدیران لایق و سخت‌کوش بانکی بوده است». وی با بیان این‌که از اقدامات بسیار موثر آقای رزم‌حسینی استاندار سابق هم تشکر می‌کنم که کاش ایشان هم به این مراسم دعوت شده بود، افزود: «بانک‌ها کارهای زیادی انجام دادند ولی در استمهال وام‌های کشاورزی با وجود دستور دولت، همچنان با مشکل مواجه هستیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: «روزی که برای بازدید از این منطقه، به این بیابان لم‌یزرع آمدیم و تحریم‌ها شروع شده بود، گفتیم چه کنیم؟ اشک در چشمان آقای پالیزدار جمع شد و گفت با رمز یا زهرا شروع کنید. کار پیش رفت و در سال ۹۲ گزارش بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی کشور تقدیم رهبری شد». وی گفت: «الان که نوبت بعدی تحریم‌ها رسیده والله جای جای کشور را می‌توان به دژ مستحکمی در برابر آمریکایی‌ها تبدیل کرد و امروز که پیام تحریم‌های بعدی را می‌دهند کارخانه‌جاتی دارد افتتاح می‌شود که یک زمانی آرزوی آن را داشتیم ولی امروز زنحیره‌ی فولاد از معدن تا شمش در استان تکمیل شده است». وی همچنین از جهانگیری خواست تا در سفر نوروزی خود به سیرجان، کارخانه‌ی ذوب‌آهن جهان فولاد را افتتاح کند.

 

35 پروژة میدکو رو به اتمام است

مدیرعامل میدکو نیز در این مراسم، با بیان این‌که تشکیل و تبلور میدکو و پروژه‌هایی اجرا شده در آن، براساس توجه به نکات و مسائل استراتژیکی است که در زمان وزارت آقای جهانگیری بوده و تقدیر هم بر این شده که اکثر پروژه‌های میدکو توسط ایشان افتتاح شده است، اظهار کرد: «سه پروژه‌ای که امروز توسط ایشان افتتاح شد دو گندله‌سازی در بوتیا و سیرجان است که هر کدام ظرفیت دو و نیم میلیون تنی دارند و یکی، فولاد بردسیر با ظرفیت یک میلیون تن است».

علی‌اصغر پورمند افزود: «تامین منابع مالی آن هم از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پاسارگاد، آورده‌ی سهام‌داران و تسهیلات داخلی صورت گرفته است».

وی با بیان این‌که پروژه‌های میدکو دارد به اتمام می‌رسد، توضیح داد: «طراحی ۳۵ پروژه‌ی صنعتی و معدنی میدکو از سال ۸۷ شروع شد و تا امروز به اجرا درآمد و حداکثر تا یک سال آینده کلیه‌ی پروژه‌های میدکو به پایان می‌رسد و به ظرفیت تولید چهار و دو دهم میلیون تن فولاد خواهیم رسید که یک میلیون تن آن امروز افتتاح شد».

وی گفت: «پروژه‌ی فولاد زرند با یک و هفت‌دهم میلیون تن تا تیرماه ۹۸ نصب آن تمام و وارد مرحله‌ی راه‌اندازی می‌شود، در مورد فولادسازی بوتیا هم تا آخر سال ۹۸ کار نصب را انجام خواهیم داد».

وی با بیان این‌که تولید هفت و نیم میلیون تن گندله و هشت میلیون تن کنسانتره محقق شده است، اظهار کرد: «با مساعدت وزارت صمت و ایمیدرو و در اختیار داشتن معادن چهار و دو گل‌گهر که مشارکتی است و معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد که در حال تجهیز و آماده‌سازی است و ۱۰۰ میلیون تن سالانه باطله‌برداری نیاز است».

پورمند ادامه داد: «کل این ۳۵ پروژه با ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری معادل پنج میلیارد دلار انجام شده است که تاکنون حدود چهار و دو دهم میلیارد دلار آن روی زمین انجام شده و اکثر پروژه‌ها در استان کرمان است».

 

صنعت محیط زیست را نجات میدهد

وی با بیان این‌که این پروژه‌ها وقتی شکل گرفت اولین مسئله این بود که باید یکپارچگی داشته باشیم و شعار توسعه از معدن آغاز می‌شود را مدنظر قرار دادیم، اظهار کرد: «جلوگیری از خام‌فروشی صورت گرفت».

وی افزود: «نکته‌ی بعد حفظ محیط زیست است که تمام پروژه‌های ما از لحاظ تکنولوژیکی، در رعایت ملاحظات زیست محیطی بهترین ملاحظات را دارد». مدیرعامل میدکو بیان کرد: «کل پروژه‌های صنعتی ما، دو هزار هکتار است. تا الان بالغ بر سه هزار هکتار فضای سبز در کرمان ایجاد کردیم». وی تصریح کرد: «آنچه که می‌تواند محیط زیست یک کشور را به سرانجام برساند، صنعت است».

پورمند گفت: « صنعت فولاد آب‌بر است و از روز اول با مشکل آب مواجه بودیم که برای رفع این مشکل چند اقدام را انجام دادیم، یکی این‌که  تکنولوژی با مصرف کم آب را انتخاب کردیم، بازیافت مجدد آب را هم انجام می‌دهیم و از شبکه‌ی فاضلاب استفاده می‌کنیم و قرارداد بستیم در دو شهر کرمان و زرند شبکه‌ی فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها را سرمایه‌گذاری کنیم و انجام دهیم لذا میدکو، هیچ فشاری به حوزه‌های آبی استان کرمان وارد نمی‌کند».

 

95 درصد پرسنل بومی هستند

وی سپس با بیان این‌که در میدکو، تلفیق تجربه و جوانی را داریم، اظهار کرد: «۹۷ درصد پرسنل که الان به ۱۰ هزار نفر رسیده‌اند، جوانان ۳۰ تا ۴۰ سال و ۹۵ درصد پرسنل ما بومی هستند».

پورمند گفت: «طراحی و راه‌اندازی و بهره‌برداری از فولادسازی جزو سخت‌ترین صنایع دنیاست و همه‌ی این کارها با جوانان بومی که در دانشگاه محلی درس خواندند باید صورت گیرد و خوشبختانه با انتقال دانش و تجربه‌ی افراد مجرب این اتفاق دارد می‌افتد».

وی سپس با بیان این‌که کسب‌وکار هر کشور زمانی رخ می‌دهد که بنگاه‌های بزرگ تشکیل و به برند تبدیل شوند، اظهار کرد: «وقتی راجع به هر کشوری صحبت می‌کنیم معمولا برندهایی به ذهن می‌آید. در ایران اما در زمینه‌ی بنگاه برندی به ذهن نمی‌رسد». وی افزود: «میدکو درست شده که یک بنگاه بزرگ اقتصادی باشد که ۱۰۰ درصد خصوصی و سهامی عام است که یک و نیم ملیون نفر سهام‌دار مستقیم و غیرمستقیم دارد و یک سرمایه‌گذاری عمومی با پشتوانه‌ی مالی و بانکی است».

وی تصریح کرد: «بدون پشتوانه‌ی مالی و بانکی امکان ایجاد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی وجود ندارد. بنابراین باید توانمندی‌های بانکی و فنی را برای ایجاد بنگاه‌های بزرگ و برند تلفیق کنیم».

 

در اوج تحریم پروژه شروع شد

مدیرعامل میدکو سپس اظهار کرد: «ما فکر می‌کنیم میدکو یک پلت‌فرم است. در فولاد بردسیر در شرایط خاصی کار شروع کردیم. حدود سال ۹۰ بنا بود با یکی از شرکت‌های اروپایی فاینانس شویم ولی تحریم آمد و نشد. در مقطعی با دکتر قاسمی موضوع را مطرح کردیم و استنباط ما این بود که نمی‌توانیم انجامش دهیم. ایشان گفت که با هم آمدیم سر زمین برویم تا ببینم. هنوز فقط کارخانه احیا را شروع کرده بودیم؛ ایشان در همان مقطع گفت دستان‌تان را در دست هم بگذارید و با «یا زهرا» کار را شروع کنید».

وی افزود: «این اتفاق افتاد و اولین فولادسازی ما در استان کرمان امروز به بهره‌برداری رسید و میدکو می‌تواند پلت‌فرمی باشد و توسعه‌های خیلی بیش‌تر و زیادتری داشته باشد. میدکو مدلی است که می‌تواند کشور را به توسعه‌ی لازم برساند».

وی ادامه داد: «به‌عنوان یک غیرکرمانی که ۲۰ سال در این استان هستم بگویم مسئولان این استان همیشه بی‌مهابا به ما کمک کردند و دسترسی به استاندار محترم بسیار آسان است و از این بابت در کشور بی‌نظیر است».

وی گفت: «از صندوق توسعه ملی و شرکت‌های کارفرما و پیمانکار و فولاد سیرجان ایرانیان و فولاد سیرجان تشکر می‌کنیم. دکتر قاسمی حیثیت فردی و خانوادگی و هرچه که من نمی‌توانم بگویم صرف کرد و هزینه کرد. شهادت می‌دهم هر ساعتی از شبانه‌روز حتی سه شب و دوازده شب با ایشان تماس گرفتم و ارقام سنگین از ایشان طلب کردم که فردا صبح ال‌سی ۵۰۰ میلیون دلاری باید باز شود؛ فردا دستور داده و انجام شده است. ایشان حق بزرگی بر گردن ما معدن‌چیان
دارد».