رئیس اتاق اصناف کرمان:

با افزایش نرخ عوارض صنفی شدیدا مخالفیم

 

گروه اقتصاد ـ در حالی‌که شورا و شهرداری کرمان قصد آن کرده‌اند تا در بودجه‌ی سال ۹۸، اصلاحات اساسی در نرخ عوارض از جمله عوارض صنفی انجام دهند، رئیس اتاق اصناف مرکز استان می‌گوید که با این تغییرات، در برخی صنوف، نرخ عوارض حتی تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد و اصناف با این افزایش جهشی شدیدا مخالفند.

یوسف جعفری در این‌باره با خبرنگار «فردای‌کرمان» گفت‌وگو کرد و در بخشی از اظهارات خود، توضیح داد: «هیات رئیسه‌ی اتاق با شورای شهر و شهرداری جلساتی داشتیم. پیشنهاد آن‌ها این بود که در برخی اصناف، عوارض تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند که ما هم شدیدا مخالفت کردیم. حتی مکاتبه کردم و نامه‌هایی جداگانه به استاندار محترم، فرماندار محترم، شورای و شهرداری محترم نوشتم و مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم. با توجه به رکودی که الان در بازار وجود دارد و نبود نقدینگی این تصمیم درستی نیست».

وی افزود: « ضمن این‌که دولت محترم هم، ابتدای امسال با سازمان صمت مکاتبه‌ای داشته که افزایش قیمت‌ها بیش از ۱۰ درصد نباشد؛ درست است که شورای شهر، یک نهاد عمومی است اما به‌هر حال از مقررات دولت هم تبعیت‌هایی دارد و چه‌طور می‌خواهد نرخ خدمات عمومی را تا ۳۰۰ درصد افزایش دهد؟».

وی با یادآوری رکود حاکم بر بازار ادامه داد: «من به خود دوستان شورای شهر هم گفتم که ممکن است نرخ فعلی عوارض پایین باشد و ممکن است خدمات شهرداری بیش‌تر از عوارضی باشد که دریافت می‌کند ولی الان، زمان مناسبی برای تغییر نرخ نیست».

جعفری اظهار کرد: «حتی اگر شورا و شهرداری حق هم داشته باشند الان، زمان افزایش نرخ عوارض نیست. کتبا خواستیم و خواهش هم کردیم که برای سال آینده این تصمیم را نگیرند و روال هرسال که ۱۰، ۱۵ درصد نرخ افزایش می‌یافته را در پیش بگیرند که تنشی هم در بازار ایجاد نشود». وی در پاسخ به این پرسش که اگر شورا از تصمیم خود عقب‌نشینی نکند چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟ بیان کرد: «اگر کوتاه نیایند هم، به نظر نمی‌‌رسد این تصمیم عملیاتی بشود و با مشکل روبه‌رو خواهند شد». وی با تایید این‌که ممکن است اصناف جبهه‌گیری کرده و عوارض خود را نپردازند، با انتقاد از این‌که شورای شهر برای سال ۹۷ هیچ تغییری در نرخ عوارض صنفی ایجاد نکرده است، گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه شورای شهر کرمان از نظر من همین بود که امسال نرخ را افزایش نداد. مثل این می‌ماند که شما تا حالا نان را ۵۰۰ تومان می‌خریدید، قیمتش را افزایش ندهند بعد ناگهان هزار تومان بشود. چه‌قدر تفاوت دارد تا این‌که اول نرخ را به ۶۰۰ تومان، بعد به ۸۰۰ تومان برسانند تا برسد به نرخ مطلوبی که مدنظر است؟ اگر امسال ۱۵ درصد افزایش در نرخ عوارض داده بودند، سال بعد هم ۱۵ درصد دیگر به آن اضافه می‌کردند؛ منطقی‌تر بود تا این‌که یک سال افزایش ندهند و بعد اصناف را با چنین جهشی مواجه کنند».

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کرمان یادآور شد: «شما اگر در سطح شهر حرکت کنید، در هر خیابان مغازه‌های زیادی می‌بینید که خالی شده است. در حالی‌که سال گذشته، این زمان، اصلا چنین چیزی نداشتیم. من بارها گفته‌ام که بدترین وضعیت را در حال حاضر، کسبه‌ی ما دارند. یک کارمند ممکن است حقوقش پاسخگوی زندگی‌اش نباشد ولی به هر حال سر ماه، حقوق را دریافت می‌کند یا یک کارگر، اگه دو روز بیکار باشد، روز سوم حتما کاری برایش هست ولی کاسب ما، جنس را آورده، چک داده ولی در طول ماه، هیچ فروشی نداشته، باید چک را پاس کند، اجاره و عوارض و مالیات و بیمه را هم بپردازد. بدترین وضعیت را این قشر دارند».