در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانی مطرح شد

نگاه ما به صادرات باید عوض شود

پروین میرزا حسینی : همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران کل، فعالان بخش خصوصی و سفرای کشورهای قطر،عمان، اندونزی، آفریقای جنوبی، کاردار‌ ساحل عاج، رایزن اتریش و رایزن بازرگانی هند در اتاق بازرگانی کرمان برگزار و از صادرکنددگان برتر استان تجلیل شد.

 

حدود ۸۰ دصد صادرات استان پسته است

به گزارش خبرنگار استقامت، در ابتدای این مراسم نماینده کمیته انتخاب صادرکننده نمونه از نام‌نویسی حدود ۵۰ شرکت برای حضور در این همایش خبر داد و گفت: «یکی از بزرگ‌ترین اقلام صادراتی استان پسته است و آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد ۷۵ تا ۸۰ درصد صادرات را پسته تشکیل می‌دهد و به همین دلیل تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان مربوط به بخش پسته بودند اما برای این‌که عدالت رعایت شود سعی کردیم در همه‌ی بخش‌ها صادرکنندگان برتر را تشویق کنیم».

آرش علوی ادامه داد: «یکی از تغییراتی که امسال انجام شد، تقدیر از تعدادی خارج از کلیشه‌ها و امتیازات سازمان توسعه تجارت بود و برای اولین بار فارغ از امتیازات سازمان، سه صادرکننده‌ی نمونه را با هدف تشویق فعالین آن بخش انتخاب کردیم».

وی همچنین از انتخاب مشوق‌های جدید برای صادرکنندگان خبر داد و گفت: «این مشوق‌ها هنوز به اندازه‌ی کافی برانگیزاننده نیستند اما قدم اول است تا تعداد بیشتری را تشویق کنیم که در عرصه‌ی صادرات حضور داشته باشند».

 

ظرفیت ۱۰ برابر صادرات داریم

رییس اتاق استان کرمان نیز در این مراسم با بیان این‌که استان کرمان از نظر پتانسیل‌های موجود خیلی بیش از آن‌چه که هست می‌تواند صادرات داشته باشد، اظهار کرد: «از استاندار، فعالان اقتصادی و نمایندگان می‌خواهم آغاز توفنده‌ای برای صادرات داشته باشیم شرایط و امکانات فراهم است و می‌توانیم میزان صادرات را بیش از ۱۰ برابر وضعیت فعلی توسعه بدهیم که نیازمند کار و تلاش است».

طبیب‌زاده گفت: «در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی اراده‌ی جدی در استان وجود دارد و زیرساخت‌های معنوی و مادی آن هم فراهم شده است».

 

در شیوهی  انتخاب صادرکننده تجدیدنظر شود

استاندار کرمان دیگر سخنران این مراسم بود. فدایی با بیان این‌که استان کرمان در صادرات نسبت به کشور هم به نسبت میزان درآمد حاصل از صادرات و هم رشد آن وضعیت نسبتا مطلوبی دارد، خاطرنشان کرد: «در سال‌های گذشته استان کرمان در زمینه‌ی صادرات غیرنفتی رتبه‌ی سوم یا چهارم را در کشور داشته و رشد درآمد صادراتی استان از متوسط کشور بیشتر بوده است اما نسبت به امکاناتی و نیازهایی که در استان وجود دارد این وضعیت قابل قبول نیست و باید برنامه‌های جدی‌تر و تلاش بیشتری داشته باشیم».

وی صادرات را عامل اصلی تعادل بازار تولید و مصرف دانست و گفت: «اگر بخواهیم تولید پر رونقی داشته باشیم که زمینه‌ی آن در استان فراهم است، بازار مصرف باید تنظیم شود و یکی از عوامل اصلی در این میان صادرات است». استاندار کرمان همچنین با بیان این که برخی صادرکنندگان در سال‌های متوالی به عنوان برتر انتخاب می‌شوند افزود: «پیشنهاد می‌دهم از سال آینده دو دسته صادرکننده معرفی شوند. کسانی که سال‌های قبل هم صادرکننده‌ی برتر بودند از نظر تداوم کار و صادرکنندگان جدید از این نظر که صادرکننده‌ها توسعه پیدا کنند».

 

کرمان در آینده قطب فولاد میشود

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این همایش با بیان این‌که استان کرمان ۴/۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است گفت: «از این میزان ۷/۳۹ درصد در حوزه‌ی صنعت، معدن و تجارت قرار دارد».

مهدی حسینی‌نژاد با بیان این‌که تلاش می‌کنیم این عدد تا پایان برنامه‌ی ششم به ۴۸ درصد برسد، خاطرنشان کرد: «ذخایر قطعی استان ۸/۵ میلیارد تن است که فرصت جدیدی برای توسعه‌ی صادرات است».

وی استان کرمان را قطب فولاد کشور در آینده نزدیک معرفی کرد، افزود: «ایران در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد داشته باشد که از این مقدار ۱۰ میلیون تن فولاد در استان کرمان تولید می‌شود».

حسینی‌نژاد یادآور شد: «۱۹ ابرپروژه در استان کرمان داریم که ما را به قطب فولادی تبدیل می‌کند».

 

کرمان بهشت سرمایهگذاران داخلی و خارجی است

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز که در این مراسم حضور داشت با بیان این‌که باید برای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ایرانی برندسازی شود تا به دنیا معرفی شوند، گفت: «متاسفانه نتوانستیم ظرفیت‌های استان کرمان را به دنیا معرفی کنیم». شهباز حسن‌پور افزود: «مجلس و دولت به این جمع‌بندی رسیدند که هر چه در بضاعت دارند در خدمت مجاهدین جنگ اقتصادی قرار دهند». وی خاطرنشان کرد: «استان کرمان بهشتی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و برای صادرکنندگان در همه‌ی زمینه‌ها است».

 

نباید تاوان سوءاستفاده عدهای را پس بدهیم

پس از حسن‌پور، حامد آشورزاده، نماینده صادرکنندگان برتر استان کرمان پشت تریبون قرار گرفت تا گوشه‌ای از دغدغه‌های همکارانش را مطرح کند.

آشورزاده با بیان این‌که مشکل برگشت ارز و پیمان‌سپاری ارزی، مشکلات قبلی را تحت‌الشعاع قرار داده است، «یک بخشی که صادرکنندگان با آن خیلی مشکل دارند قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری نامناسب گمرک است که با قیمت واقعی در بازار معامله می‌شود و بعضی از همکاران ما ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی جنس را می‌فروشند در اظهارنامه‌ی گمرکی برای آن‌ها ارزش‌گذاری می‌شود».

وی خاطرنشان کرد: «با این وضعیت برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست که بتوانند ارز را تهیه کنند و برگردانند».

وی یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان را حواله‌های بانکی عنوان کرد و گفت: «مشکل حواله‌های بانکی و مسائل بانکی خارج از کشور در سال‌های اخیر هیچ وقت حل نشده ولی صادرکنندگان بخش خصوصی با ایجاد شبکه‌های مویرگی ارز را برمی‌گرداندند».

نماینده صادرکنندگان برتر استان کرمان ادامه داد: «شاید موردی وجود داشته باشد که صادرکننده ارز را برگشت نداده باشد اما صادرکننده‌ای که مرتب فعالیت می‌کند چطور می‌تواند ارز را برنگرداند و به کارش ادامه بدهد».

وی گفت: «اگر بخش دولتی رانتی را ایجاد کرده و عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند، نباید همه‌ی صادرکنندگان تاوان این مشکل را پس بدهند».

آشورزاده افزود: «سامانه‌ی نیما و قوانین جدید که مرتب هم تغییر می‌کند، هیچ سازگاری با شرایط بانکی و ارتباطات بانکی ما با خارج از کشور ندارد».

وی با بیان این‌که امکان حواله‌ی پول در داخل کشور وجود ندارد، اظهار کرد: «حتی در خارج از کشور هم نمی‌تونیم سوئیفت را استفاده کنیم زیرا یکی از الزامات سامانه‌ی نیما این است که باید سوئیفت حواله‌های ارزی را در سامانه از طریق صراف ثبت کنیم، آیا بخش دولتی توانسته این کار را انجام بدهد که از بخش خصوصی این توقع را دارد؟».

نماینده صادرکنندگان برتر استان کرمان ادامه داد: «موافقت‌نامه‌های ارزی برای پول‌های محلی با کشورهای همسایه که دارد ایجاد می‌شود فقط نگاه به بخش دولتی است یعنی شرکت‌های دولتی عمدتا برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی با یک شرکت‌های خاص و کشورهای همسایه دارند کار می‌کنند تا بتوانند ارز را برگردانند».

وی یادآور شد: «مصوبات کمیسیون تلفیق امسال مجلس تنبیه برای صادرکنندگان در نظر گرفتند که این منطقی نیست زیرا این مصوبات فشار مضاعفی بر صادرکنندگان ایجاد می‌کند».

آشورزاده افزود: «در سال‌جاری میزان صادرات ۳۲ میلیارد دلار بوده که ۵/۲۸ میلیارد آن را دولت انجام داده، پس اگر مشکل ارزی وجود داشته و ارزی وارد کشور نشده باید در بخش دولتی دنبال آن بگردیم».

وی بیان کرد: «تاکنون گلایه می‌کردیم که بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها نقشی ندارد و الان علاوه بر آن، سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی نقشی ندارد».

نماینده صادرکنندگان برتر استان کرمان گفت: « باید نگاه جدیدی نسبت به صادرکنندگان بخش خصوصی که عمدتا صادرکنندگان خرد هستند داشت و با نگاه ویژه برای آن‌ها سیاست‌گذاری کرد؛ با وضعیت کنونی سال آینده نمی‌توانیم مراسم صادرکننده‌ی برتر را برگزار کنیم».

 

توسعه صادرات تولید ملی را توسعه میدهد

سفیر عمان در ایران نیز در این مراسم با اشاره به روابط دیرینه‌ی ایران و عمان گفت: «میزان مبادلات اقتصادی میان دو کشور ایران و عمان در پنج سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده و در سال‌جاری به ۲/۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است».

سعود بن احمد البروانی با اشاره به تامین برخی زیرساخت‌ها میان دو کشور در در زمینه خطوط هوایی و کشتیرانی، بیان کرد: «از ابتدای سال ۲۰۱۸ کشور عمان نسبت به حذف ویزای ورودی شهروندان ایرانی به عمان اقدام کرد و دولت جمهوری اسلامی نیز نسبت به حذف ویزای ورودی به خاک ایران اقدام کرده است».

وی همچنین اظهار امیدواری کرد در سال جاری شاهد افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری کشورهای ایران و عمان تحت چتر حمایت اتاق‌های بازرگانی دو کشور باشیم.

 

باید زیرساختهای صادراتی را تقویت کنیم

میهمان دیگر این مراسم مدیرکل پایش روابط اقتصادی دو جانبه وزارت امور خارجه بود. احمد معصومی‌فر با بیان این‌که هنوز برای رسیدن به مرحله‌ای که بحث توسعه‌ی صادرات غیرنفتی به عنوان محور و راهبرد اساسی باشد، راه زیادی داریم و موانع و مشکلاتی در راه است، گفت: «ما هنوز نیاز داریم زیرساخت‌های صادراتی و ساختارها و بنگاه‌های صادراتی را تقویت کنیم و مهم‌تر از همه، رقابت‌مندی را در حوزه‌ی‌ کسب و کار به نحوی قرار دهیم که بتوانیم رغبت و اولویت برای صادرات و فعالان اقتصادی را به عنوان یک اصل قرار بدهیم».

وی افزود: «اگر بخواهیم مانند دوران دفاع مقدس این چالش را به فرصت تبدیل کنیم، نیاز به یک اجماع جمعی و وحدت عمل داریم در این‌که همه بپذیریم تنها راه رسیدن به توسعه‌ی پایدار و رشد توسعه‌ی اقتصادی، توسعه‌ی صادرات است و اگر صحبت از حمایت از تولید ملی می‌کنیم، باید بر مبنای توسعه‌ی صادرات باشد».

معصومی‌فر با بیان این‌که توسعه‌ی صادرات تولید ملی را توسعه می‌دهد و قوام می‌بخشد و ایجاد اشتغال می‌کند، اظهار کرد: «در فضایی که الان قرار داریم راهی نداریم جز این‌که تمام زمینه‌ها و بسترهای لازم را بسیج کنیم برای این‌که در مسیر توسعه‌ی صادرات بتوانیم کاری انجام بدهیم و روزانه سهم بیشتری را از بازارهای جهان به دست بیاوریم».

 

خوشهی صادراتی ایجاد شود

رئیس مجمع نماندگان استان کرمان نیز با بیان این‌که مردم ما انتظار دارند در شرایطی که آمریکا ما را در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داده، کشورها همکاری خود را با بخش خصوصی ایران ادامه بدهند و تقویت کنند، اظهار کرد: «کشورهایی که مدعی استقلال و تمدن هستند نباید پیاده‌نظام آمریکا در منطقه و ایران باشند بلکه باید استقلال خود را در این مقطع زمانی به نمایش بگذارند».

حسین امیری افزود: «استان کرمان ظرفیت‌های خوبی در صادرات به خصوص در حوزه‌ی فیزیکی دارد، نزدیکی استان به بازارهای منطقه‌ای مثل افغانستان و پاکستان، زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی در شمال و جنوب استان، خطوط راه‌آهن و  بزرگراه‌های موجود، کار صادرکنندگان را تسهیل می‌کنند».

وی خاطرنشان کرد: «در استان کرمان ۸۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌ای داریم که در نظر داریم در کوتاه مدت حدود پنج درصد را زیر کشت گلخانه‌ای صادرات‌محور ببریم که حدود ۴۰ هزار هکتار خواهد بود».

امیری خواستار راه‌اندازی نمایندگی سازمان توسعه تجارت در استان کرمان شد و اظهار کرد: «استان کرمان در ماده ۴۳ قانون برنامه که شورای عالی معادن را به استان‌ها واگذار کرده بخشی از درآمدهای حاصل از معدن را برای مشوق‌های صادراتی دیده که می‌توان از آن استفاده کرد».

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان یکی از مشکلات صادراتی استان‌ها ازجمله کرمان را اقدامات صادراتی انفرادی دانست و با بیان این‌که این مساله تهدیدآمیز است، خاطرنشان کرد: «تشکیل شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی در هر استان لازمه‌ی تقویت و هم‌گرایی صادرات و صادرکنندگان خواهد بود و اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت باید برنامه‌ای فراهم کنند که خوشه‌ی صادراتی و شبکه‌ای از الگوهای کوچک و متوسط صادرات‌محور در استان‌ها ازجمله کرمان بوجود بیاید».

 

اقتصاد توزیعی به تولیدی تغییر یابد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: «آن‌چه که موجب شده اقتصاد ما علیرغم تمام ظرفیت‌های طبیعی، معدنی، جغرافیایی و انسانی بالنده نباشد و ما در تناسب با آن‌ها رشد نکنیم و در رده‌ی تجارت جهانی به تدریج سقوط کنیم، این است که اشتراک نظر روی مفاهیم بنیادین اقتصاد و توسعه در کشور ما به وجود نیامده است».

پدرام سلطانی با بیان این‌که دولت ماموریت خود را در درجه‌ی اول در تامین نان برای شهروندان تعریف کرده و اقتصاد ما تبدیل به اقتصاد توزیعی شده، افزود: «تغییر ریل از اقتصاد توزیعی به اقتصاد تولیدی می‌تواند مفاهیم بنیادین را تغییر بدهد و بر مبنای آن سیاست‌ها و چارچوب توسعه را تعریف کنیم».

وی ادامه داد: «ارزش ابتدا این نیست که شما آن چیزی که دارید را توزیع کنید بلکه این است که بتوانید شرایطی بوجود بیاورید که شهروند خودش توسعه پیدا کند و اقتصاد بر تولید مبتنی شود و خلاقیت و کارآفرینی در کشور ارزش باشد و زمانی که این اتفاق بیفتد آن ‌وقت صادرات فقط جزئی از استراتژی توسعه‌ی کشور نیست بلکه خود استراتژی توسعه‌ی کشور است».

وی با بیان این‌که صادرات نقطه‌ی کانونی استراتژی یک اقتصاد است، گفت: «صادرات عملا وسیله‌ای است که کشورها به صورت نرم دنیا را تسخیر می‌کنند».

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: «باور کنیم اگر در تنگنا قرار می‌گیریم، آن‌چه باید گشایش در آن حاصل شود امکان فعالیت و تلاش برای تولیدکنندگان کشور و صادرکنندگان است».

 

5/3 میلیارد دلار تعیین تکلیف نشده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز یادآور شد: «آخرین وضعیت آمارها در حوزه‌ی صادرات و واردات نشان می‌دهد در طول ماه‌های اخیر بعد از تغییر سیاست ارزی ما شاهد اختصاص ارزی هستیم که چه بخشی از آن برای کالای اساسی اختصاص یافته و چه بخشی از آن برای کالای غیراساسی اختصاص یافته که با تغیر بخشنامه‌های دولت عملا آمار و ارقام و تخصیص‌های ارز برای کالای اساسی با غیر اساسی تغییر پیدا کرده است».

وی افزود: «گزارشی که تعهدات مربوط به واردکنندگان در کشور بوده که فعالان اقتصادی هستند و اعضای اتاق بازرگانی محسوب می‌شوند نشان می‌دهد ۵/۳ میلیارد دلار از منابع ارزی که فعالان اقتصادی دریافت کردند یا مواد اولیه وارد کردند، یا تجهیزات سرمایه‌گذاری، و یا وارداتی که تعریف کرده بودند بر اساس ثبت سفارش انجام بدهند، تا مهر ماه امسال که تعهدات ارزی داشتند تعیین تکلیف نشده است».

وی خاطرنشان کرد: «در بحث صادرات هم آماری که ما داریم تا دی‌ماه حدود ۳۵ میلیارد تومان صادرات غیرنفتی کشور بوده که البته در طول یک ماه اخیر تعدیلی بوده محاسبات مربوط به عددها صادراتی توسط گمرک انجام شد و اتاق بازرگانی هم صحبت درستی داشتند گفتند بعضی جاها این‌ها بیش‌برآوردی است قبلا می‌خواستند آمار صادرات را بیشتر نشان دهند یا به هر دلیل این تعدیل را انجام دادند با این تعدیل بین ۳۲ تا ۳۵ میلیارد تومان تا پایان دی‌ماه آمار صادرات است».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «تا امروز یک‌چهارم ارز این صادرات تعیین تکلیف نشده است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در سامانه‌ی نیما آمده ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز به روش‌های دیگر که در بخشنامه‌های ارزی که دولت می‌دهد قرار بود تعیین تکلیف شود؛ یعنی معادل ۷۵ درصد از ارز کل میزان صادرات کشور تا امروز تعیین تکلیف نشده است».

پورابراهیمی با بیان این‌که نرخ بازار نیمایی که تعریف شده از نظر ما نمی‌تواند کارکرد منطقی داشته باشد، گفت: «بعضی از صادرکنندگان به واسطه‌ی این که اسم‌شان صادرکننده‌ی غیرنفتی است اما صادرکنندگانی هستند که در حوزه‌ی تصمیمات حاکمیتی دارند عمل می‌کنند، نهادهای غیردولتی هستند که به هر دلیل به آن‌ها تکلیف می‌شود نرخ پایین‌تری را عرضه کنند. این نرخ پایین‌تر شاید برای آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، امکان استمرار فعالیت وجود داشته باشد ولی از نظر یک فعال اقتصادی که می‌خواهد با بهای تمام‌شده در رابطه با اقتصاد عمل بکند و به طور متوسط تا ۱۲۰ درصد بهای تمام شده‌ی فعالیتش افزایش پیدا کرده حتما باید اثرش را در تسویه نرخ ارزش ببیند».

وی با اشاره به پیشنهاد مجلس برای راه‌‌اندازی بازار متشکل، اذعان کرد: «بازار متشکل به جز تعیین واقعی نرخ ارز چند کارکرد دیگر هم دارد، اول جلوی رانت توزیع ارز را در اقتصاد کشور می‌گیرد».

پورابراهیمی افزود: «الان کسانی که در سامانه‌ی نیما ارزشان را با نرخ‌های پایین عرضه می‌کنند یا باید تبدیل بشود مواد اولیه وارد کشور بشود یا تجهیزات، یا به هر دلیل می‌شود میزان تقاضای ارز برای واردات کالا به کشور. سوال این است این حجم وارداتی که می‌آید تاثیرش در مصرف نهایی برای مردم با چه نرخی می‌آید»؟

وی یادآور شد: « آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد ۷۰درصد میانگین قیمت کالاهای اساسی که با نرخ ارز ترجیحی اختصاص دادیم افزایش پیدا کرده، یعنی ما ارز ارزان می‌دهیم مردم کالای گران می‌خرند. عددش ۱۴ میلیارد دلار است و مابه‌تفاوت آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، معادل یک‌سوم بودجه‌ی عمومی کشور در حال حاضر و یک‌چهارم بودجه‌ی عمومی کشور در سال ۹۸ است». رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: «از دولت خواستیم اگر قرار است مردم قیمت کالای اساسی که با نرخ ارز ترجیحی می‌آید را آزاد بخرند ما این مابه‌تفاوت ارزی به خودشان بدهیم».

وی افزود: «چند وقت است در تولید کالای اساسی نگرانی جدی داریم. با این سیاست قیمت‌گذاری و نرخ ارزی که اتفاق افتاده و قیمت‌هایی که دارد در حوزه‌ی اقتصاد به وجود می‌آید ما نگران تعطیلی تولید در اقلام کالای اساسی در داخل کشور هستیم».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: «برای حل این مشکل باید بازار متشکل راه‌اندازی شود که خوشبختانه اقدامات اولیه‌ی آن انجام شده و در خواست ما تسریع در راه‌اندازی این بازار است تا بتواند با کمترین مداخله‌ی دولت قیمت واقعی را افشا کند».

 

در شرایط جنگی باید دنبال صادرات باشیم

رییس سازمان توسعه تجارت کشور نیز با بیان این‌که در چهار دهه‌ گذشته اتفاقات بزرگی را رقم زده‌ایم گفت: « بعد از چهار دهه تراز تجاری در بخش غیرنفتی مثبت و واردات نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار کمتر است و نشان می‌دهد تلاش فعالان اقتصادی به بار نشسته و این موارد در شرایط جنگ، تهدید و تحریم دستاورد بزرگی است».

محمدرضا مودودی با بیان این‌که در شرایط تحریم باید رویکرد متفاوتی نسبت به قدیم داشته باشیم، افزود: «شرایط ما شرایط یک سال گذشته نیست و ناگزیر هستیم سیاست‌های ویژه‌ای در شرایط فعلی اتخاذ و رویکرد را در تولید و صادرات تغییر بدهیم زیرا شرایط جنگ است». وی با اشاره به این‌که ما چهار دهه از عهده‌ی شرایط سخت برآمدیم و امروز نیز می‌توانیم موفق باشیم گفت: «آمریکا دارد آزمون جدیدی تجربه می‌کند که اگر در مورد ایران مصداق پیدا کند، شاهد جنگ‌های جدیدی در عرصه‌ی بین‌المللی با مبنای اقتصاد خواهیم بود». مودودی گفت: «ایران انتخاب بسیار بدی برای آمریکا بود زیرا در همسایگی ما ۱۵ کشور قرار دارد که ثروتمند هستند و یک هزار میلیارد دلار واردات دارند و اگر همت و تلاش و اقتصاد فعلی را عمومی‌تر و مردمی‌تر کنیم، می‌توانیم تجربه‌ی بهتری نسبت به قبل داشته باشیم».

 

صادرکنندههای برتر استان در سال ۹۶ معرفی شدند

گفتنی است در این مراسم از ۱۵ صادرکننده‌ی برتر استان کرمان در سال ۹۶ تجلیل شد. همچنین سه شرکت به عنوان صادرکننده‌ی برگزیده ویژه و پنج شرکت دیگر به عنوان صادرکننده‌ی شایسته تقدیر معرفی شدند.

الف – صادرکننده نمونه استانی

در بخش پسته؛ شرکت پسته الماس کویر جنوب، شرکت پسته پدیده سیرجان، شرکت پسته نظری، شرکت جهان خشکبار خاورمیانه، شرکت خشکبار ایلیا گستر سیرجان، شرکت سیرجان زمرد، شرکت کشت و صنعت کاشفان کویر و محسن قاسمی صالح آبادی؛ در زمینه‌ی صنایع شیمیایی شرکت شیمیایی خوش چسب؛ در بخش خرما، شرکت رطب ثمین بم؛ در زمینه‌ی پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، شرکت روغن موتور پردیس؛ در زمینه‌ی مصالح ساختمانی، شرکت سیمان ممتازان کرمان؛ در زمینه‌ی صنایع غذایی، شرکت شیر پگاه کرمان؛ در زمینه فلزات و صنایع وابسته، شرکت فرو مولیبدن کویر رفسنجان؛ و در زمینه مصالح ساختمانی، شرکت کاشی برلیان رفسنجان به عنوان صادر کننده‌ی نمونه معرفی و تجلیل شدند.

ب – صادرکنندگان برگزیده ویژه

در زمینه کشاورزی، شرکت افرنگ کرمانیان؛ در بخش صنایع مادر و بزرگ، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر؛ و در زمینه‌ی گردشگری، شرکت آژانس خدماتی و مسافراتی پیش قراوولان بم حائز رتبه و مقام برگزیده ویژه شدند.

ج – صادرکنندگان شایسته تقدیر

در زمینه‌ی صنایع دستی، شرکت بازرگانی جعفری؛ در بخش خرما، شرکت پارسان دی سمبل؛ در بخش پسته نیز، شرکت پسته سیرجان توتیا، شرکت تجارت یاقوت سبز نشان کیان، و محمدعلی محمد میرزاییان شایسته‌ی تقیر شناخته شدند.