مجید رفعتی در جشن امضاء «اشدّ ملاقات»:

ملاقات با امر ناموجود

مینا قاسمی :  مراسم جشن امضای تازه‌ترین اثر مجید رفعتی، شاعر و استاد معماری، با عنوان «اشدّ ملاقات»، عصر چهارشنبه، هشتم اسفندماه با حضور جمعی از علاقه‌مندان و هنرمندان عرصه‌ی ادبیات و شاعری، در محل کتاب‌فروشی شهر فرهنگ برگزار شد. رفعتی در این مراسم آخرین اثر خود را مظهری از مفهوم «فقدان» عنوان کرد. حمید نیک‌نفس، شهرام پارسا مطلق و مهدی صمدانی از جمله سخنرانان این مراسم بودند که هریک به توصیف مشخصه‌های شاعری رفعتی پرداختند.

به گزارش خبرنگار استقامت، مجید رفعتی در این مراسم گفت:«کانسپت مرکزی آخرین کار من «فقدان است». اشدّ ملاقات، ملاقاتی است با امر ناموجود. ملاقاتی است با آنچه که نیست. فقدان صلح، آزادی، عشق، عدالت. صدای تفنگ در اشدّ ملاقات، دیدار و ملاقات با جنگ و نبودنِ صلح است. درواقع آنچه که نیست، از آنچه هست وزن بیشتری دارد».

وی سپس به قرائت چند شعر از مجموعه شعر اشدّ ملاقات پرداخت و در اثنای آن اظهار کرد:«یکی از کارکردهای شعر این است که آنچه به شناخت علم و فلسفه در نمی‌آید، به زبان شعر درآید. درواقع شعر، از بسیاری رازهای ناگفته پرده برمی‌دارد. در حقیقت کارِ شعر رسوا کردن است؛ حتی رسوا کردنِ خود شاعر!»

 

عاشقی با اشعار جنگ

در بخش دیگری از این مراسم حمید نیک‌نفس شاعر و طنزپرداز با بیان این‌که شعر رفعتی بازی با کلمات نیست، گفت:«شعر آقای رفعتی، بازی با کلمات نیست، بلکه تمام وجود و حس ایشان است. عشق را با جنگ ترکیب کردن و خون را به سرخی عشق در شعر آوردن هنر می‌خواهد. ما می‌توانیم با شعرهای جنگ ایشان عاشق شویم بی‌آنکه به جنگ و خونریزی فکر کنیم».

 

محلی برای سکنی

مهدی صمدانی شاعر و پژوهشگر ادبیات در این مراسم تأکید کرد:«شاعران امروز، کمتر کسانی هستند که مسأله دارند؛ بدین‌معنی که خودِ مسأله برای ایشان مسأله باشد. به عقیده‌ی من کاری که شاعر می‌کند، نهایتا کاری است که فیلسوف انجام می‌دهد. و رفعتی شاعری است که مسأله دارد». وی افزود:«رفعتی شاعری است که می‌خواهد اشیاء را با معرفت انتخاب و جدا کند، بعد آنها را در جایی قرار دهد که فضای کلی و احساسی آن را توجیه می‌کند نه برای تظاهری که دارند و نه برای توجهی که در اول‌بار نشان می‌دهد. به همین دلیل از توجه به مسائل جمال‌شناسیک پرهیز دارد و آن را مضرّ می‌داند. پرهیز از این‌که با ظاهر، آبرویی برای شعر کسب کنیم و اصل آن را فراموش کنیم، در کار رفعتی خودش را نشان می‌دهد».

صمدانی در پایان خاطرنشان کرد:«آقای رفعتی از جمله شاعرانی هستند که به جز شعر گفتن در این‌باره نظرگاه هم دارند و آن را مکتوب کرده‌اند. ایشان با نظرگاه سراغ شعر می‌آیند، و حتما شعر ایشان محلی است برای سکنی؛ حتما محلی است برای آرامش. شعر ایشان حتما جوابی به ما خواهد داد و حتما چیزی برای آیندگان خواهد داشت».

در این مراسم شهرام پارسا مطلق شاعر و منتقد ادبی نیز مطالبی در توصیف شعر رفعتی بیان کرد که مشروح سخنان او را در همین صفحه منتشر کرده‌ایم.