در جلسهای ۳ ساعته با استاندار اعلام شد

زمانبندی چندبارۀ پروژههای خاتم در کرمان

اتمام پروژه‌های ابوذر و راهآهن تا پاییز ۹۸

گروه جامعه ـ تاخیر قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌هایی در شهر کرمان کار را به جایی رساند که استاندار کرمان استاندار کرمان با این پیمانکار اتمام حجت کرد.

چنانچه بخواهند زمان اجرای پروژه‌ها را به سال ۹۹ برسانند پای پروژه‌ی جاده تهران نمی‌مانیم و حتی حاضریم آن را نیمه‌تمام رها کنیم. اگرچه بعد از گفت‌وگویی حدود سه ساعته، محمدجواد فدایی از این تصمیم برگشت و قرار شد اگر کرمان بتواند از فروردین‌ماه سال جدید ۱۳۰ میلیارد تومان را طی ۱۳ ماه به خاتم بپردازد به‌ گونه‌ای که ۷۰ درصد آن زمین و بقیه نقدی باشد این پیمانکار هم، پروژه‌ی ابوذر را ۱۵ خرداد ۹۸، پروژه راه‌آهن را ۱۵ آذرماه ۹۸ و امیرکبیر را تیرماه ۹۹ تحویل خواهد داد؛ البته با این شرط که تا پایان سال جاری، برای رفع معارض‌های برق پروژه‌ی امیرکبیر اقدام لازم انجام شود. تعیین تکلیف پروژه‌ی بلوار هوانیروز که ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد هم به جلسه‌ی بعدی موکول شد. با این حساب، برنامه‌ی زمان‌بندی قدیم درباره‌ی پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم در شهر کرمان اجرا می‌کند به هم خورد و مردم کرمان باید دور این را خط بکشند که تا پایان اسفندماه، پروژه‌ی ابوذر به اتمام برسد. این وعده را پیش از این، مقامات شهر به شهروندان داده بودند.

به گزارش خبرنگار استقامت، در جلسه‌ای که عصر جمعه با حضور استاندار کرمان، معاون عمرانی وی، شهردار کرمان، سه نفر از نمایندگان پیمانکار و نماینده مشاور کارفرما در این پروژه برگزار شد، درباره‌ی مشکلات پیش‌روی پروژه‌ها بررسی دقیقی صورت گرفت.

شهردار کرمان در ابتدای جلسه مطالبات پیمانکار که منجر به تشکیل این جلسه شده را برشمرد و گفت: «پیمانکار می‌گوید که چون قیمت‌ها بالا رفته، پرداخت ماهیانه دو میلیارد تومان از سوی شهرداری، هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهد همچنین می‌خواهد که تکلیف صورت وضعیت‌هایی که پرداخت نمی‌شود، تکلیف واگذاری زمین کارخانه، رفع معارضانی که در پروژه‌های امیرکبیر و هوانیروز وجود دارد معلوم شود».

سیدمهران عالم‌زاده با اشاره به این‌که توافق سابق بر این بود که دو میلیارد تومان ماهیانه پرداخت کنیم، افزود: «علاوه بر پرداخت این مبلغ، چهار میلیارد تومان هم میلگرد از فولاد بردسیر به پیمانکار داده‌ایم و هر زمان هم که درآمد شهرداری بهتر بوده یک میلیارد تومان اضافه نیز به پیمانکار پرداخت کرده‌ایم».

وی سپس از مشکلات قرارداد مشاور پروژه که باید صورت وضعیت‌های پیمانکار را تایید کند گفت و افزود: «از روز اول تاکنون مشاور این پروژه‌ها که عامل چهارم بوده، هنوز قرارداد ندارد».

شهردار کرمان افزود: «این وضعیت، گره‌ای در کار ما با خاتم ایجاد کرده بود که یک سال گشودن آن طول کشید و نهایت، شورا پیشنهاد شهرداری را پذیرفت ولی چون بودجه‌ی این قرارداد از قبل دیده نشده بود، نتوانستیم آن را منعقد کنیم».

مهندس کیانی؛ به نمایندگی از مشاور گارنو که به‌عنوان عامل چهارم در این پروژه‌ها حضور دارد در این‌باره توضیحاتی داد و یادآور شد: «پروژه‌ی آزادی افتتاح شده بدون اینکه به ما پرداختی صورت گیرد، ضمن این‌که مسئولیت آن هم با ماست ولی ما وجاهت قانونی برای این‌که صورت وضعیت را امضا کنیم نداریم».

وی افزود: «۲۰ آذرماه امسال به ما گفتند کار خود را ادامه دهید، قرارداد بسته می‌شود ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است». سید مصطفی آیت‌الهی موسوی؛ معاون عمرانی استاندار اما برای حل این مشکل پیشنهادی داد و گفت: «این موضوع را به شورای فنی بیاورید تا مصوب کنیم. ضمن این‌که شهرداری به‌عنوان کارفرما انجام مشاوره را به گارنو در قالب نامه‌ای ابلاغ کرده و همین ابلاغ سند قانونی است و شهرداری باید پاسخگو باشد».

کیانی اما اظهار کرد که حوزه‌ی مالی شهرداری می‌گوید چون قرارداد ندارید، نمی‌توانم پرداختی انجام دهم.

پس از گفت‌وگو درباره‌ی این مسئله سرانجام شهردار کرمان گفت: «وقتی ما آمدیم، شما نه قرارداد و نه مجوز داشتید. خود من در شورا بارها از شما دفاع کردم حالا که مصوب شده، صورت وضعیت را رد کنید تا پرداخت‌های خاتم انجام شود. در اسفندماه به‌دلیل این‌که در بودجه دیده نشده، شاید نتوانیم بپردازیم ولی من شخصا تعهد می‌دهم که در فروردین حتما پرداخت خواهد شد».

در ادامه‌ی جلسه، فلاح، نماینده قرارگاه خاتم درباره‌ی مطالبات این پیمانکار توضیحاتی داد. او گفت: «مطالبات قطعی ما در پروژه‌ی آزادی ۱۰۸ میلیارد تومان و مطالباتی که دست مشاور است که باید تایید کند ۶۴ میلیارد تومان است».

وی با بیان این‌که ۱۷۲ میلیارد تومان کل مطالبات ما بابت پروژه‌های انجام شده است که باید به‌صورت نقدی و در قالب زمین پرداخت می‌شد، افزود: «از محل تهاتر ۶۸ میلیارد تومان و نقدی ۱۰۴ میلیارد تومان طلب داریم».

استاندار کرمان اما با اشاره به مصوبات جلسات قبلی که شیوه‌ی پرداخت و زمان آن را مشخص کرده ولی اجرایی نشده است، اظهار کرد: «ما یا نباید چیزی را امضا کنیم یا اگر امضا کردیم باید پای آن بمانیم». محمد جواد فدایی افزود: «شما می‌دانستید پروژه‌ی ابوذر سال ۹۸ تمام نمی‌شود ولی مصوبه را امضا کردید».

فلاح اما توضیح داد: «ما گفتیم که در این تاریخ پروژه تمام نمی‌شود ولی اصرارهایی شد تا اسفند ۹۷ تمام شود. تعهد هم دو طرف دارد و اگر هر دو طرف متعهد باشند، کار پیش می‌رود».

وی افزود: «شهردار کرمان، همه‌ی زحمت خود را کشیده ولی برای ادامه، استانداری محترم کرمان هم باید به پروژه‌ها کمک کنید. پروژه‌ی آزادی تمام شده و من باید ۱۰۰ نفر از نیروهایمان را کم کنیم. پروژه‌ی امیرکبیر گرفتار معارض برق است. انتظار داریم استاندار محترم در این حوزه‌ها کمک کنند».

فلاح ادامه داد: «تا پایان اسفند من باید ۷۰ میلیارد تومان حقوق و اضافه کار و عیدی به نیروهایم بپردازم. از ۱۰۴ میلیارد تومان بدهی که دارید، ۲۰،۳۰ میلیارد تومان را بپردازید تا کار ما پیش برود».

او گفت: «با این شیوه‌ی تامین مالی پروژه‌ها اگر بخواهید ادامه دهید، ما حداقل تا سال ۱۴۲۰ اینجا هستیم».

وی سپس با بیان این‌که پروژه‌ی ابوذر ۱۵ خرداد ۹۸ و پروژه راه‌آهن تیرماه ۹۹ تمام می‌شود، اظهار کرد: «۲۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ابوذر، راه‌آهن، امبیرکبیر و بلوار هوانیروز نیاز است تا به اتمام برسند. بیایید موجودی و توان خود و ما را بسنجید و بگویید دقیقا چه چیزی می‌خواهید ما طبق همان عمل می‌کنیم». استاندار کرمان اما گفت: «اگر قرار است پروژه‌ی راه‌آهن را در اردیبهشت ۹۹ تمام کنید اصلا نمی‌خواهیم این پروژه را اجرا کنید. چون باید در دوره‌ی ما همه‌ی پروژه‌ها اجرا و تمام شود و اگر از شهریور ۹۸ طولانی‌تر شود، نمی‌خواهیم ادامه‌اش بدهید یا حداقل، من دیگر دنبال پروژه‌ها نخواهم بود».

فدایی افزود: «جلسه‌ای با شورا و شهرداری می‌گیریم و تکلیف نهایی این پروژه‌ها را معلوم می‌کنیم. این که این همه پروژه‌ها طول کشیده به نفع شهر نیست و ما باید جواب مردم را بدهیم. اگر نمی‌توانیم، تعطیلش کنیم. وقتی پروژه برای ما ارزش دارد که زود تمام شود».

فلاح هم گفت: «باید زود و خوب پول بدهید تا پروژه‌ها زود تمام شود. ضمن این‌که همین حالا ۱۷۰ میلیارد تومان بدهی دارید. کل این بدهی را اگر زمین به ما بدهید تا خرداد ‌ماه پروژه‌ی ابوذر و تا آذرماه ۹۸ راه‌آهن را تمام می‌کنیم».

خاتم اعلام کرد اگر ۱۳۰ میلیارد تومان را ۱۳ ماهه از فروردین‌ماه سال جدید  که ۷۰ درصد زمین و بقیه نقد باشد را بپردازند، راه‌آهن را ۱۵ آذرماه و امیرکبیر تیرماه ۹۹ تحویل خواهد شد شرط این است که تا پایان سال جاری، معارض برق امیرکبیر رفع شود.

۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه هوانیروز است که تصمیم‌گیری درباره‌ی آن در جلسه‌ی بعدی خواهد بود.  سرانجام مقرر شد که کرمان ۱۳۰ میلیارد تومان ۱۳ ماهه به صورت نقد و زمین، به قرارگاه خاتم بپردازد و به‌ازای آن، پیمانکار،  پروژه‌ی راه‌آهن را ۱۵ آذرماه ۹۸ و امیرکبیر را تیرماه ۹۹ تحویل دهد.  همچنین مقرر شد استاندار پیگیری لازم را انجام دهد تا از محل مازاد بر درآمد مالیات استان کرمان مبلغی تا پایان اسفندماه به‌صورت نقدی به خاتم بپردازد.  در این جلسه همچنین، طی تماس تلفنی استاندار با مدیرعامل فولاد بردسیر، مقرر شد که به شرط آن‌که میلگرد دریافتی از فولاد بردسیر فقط صرف پروژه‌های کرمان شود؛ هزار تن میلگرد تا آخر اسفندماه و مابقی آن، تا آخر فروردین‌ماه به قرارگاه خاتم داده شود. همچنین، به‌ازای پول آن، شهرداری زمین به فولاد بردسیر بدهد.