زاهدی در جمع خبرنگاران:

میدکو پروژۀ فاضلاب کرمان را اجرا میکند

اختلاس در پتروشیمی فجر کرمان شایعه است

گروه اقتصاد ـ محمدمهدی زاهدی؛ نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، صبح روز شنبه، هجدهم اسفندماه، در جمع خبرنگاران کرمان حاضر شد و به پرسش‌های آنان درباره‌ی مسائل مختلف استانی و ملی پاسخ داد.

زاهدی در این جلسه، در پاسخ به «استقامت» درباره‌ی دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌ی فاضلاب شهر کرمان و آخرین وضعیت این پروژه توضیح داد: «۱۸ سال است که پروژه‌ی فاضلاب شروع شده اما تنها ۲۷ درصد پیشرفت داشته است. دولت‌های مختلف همواره گفته‌اند که پول نداریم. بخشی هم که پیشرفت داشته در دولت قبل انجام شده است و در این دولت می‌توان گفت کار جدی برای این پروژه صورت نگرفته است».

وی افزود: «در این‌باره، خیلی با وزیر سابق نیرو بحث و جدل داشتیم و می‌گفتیم که بیایید کاری بکنید. مدام هم قول داده می‌شد ولی سازمان برنامه پول نمی‌گذاشت تا این‌که وقتی فولاد بوتیا و پتروشیمی فجر کرمان را خواستیم در کرمان راه‌اندازی کنیم اولین سوال این بود که برای تامین آب آن چه می‌کنید؟».

زاهدی ادامه داد: «این، حرف درستی بود که چه‌طور جایی آب نیست می‌خواهیم این صنایع سنگین را راه‌اندازی کنیم؟ تا که قرار بر این شد از پساب شهری کرمان برای این پروژه‌ها استفاده شود. طبق این توافق، این پساب ابتدا برای فولاد و سپس برای پتروشیمی در نظر گرفته شد». وی گفت: «طرح این ایده این جرقه را زد؛ حالا که این دو صنعت می‌توانند به کمک فاضلاب کرمان بیایند، کل این پروژه را هم به بخش خصوصی بدهید و به‌ازای پساب آن، بخش خصوصی، باقی‌مانده‌ی پروژه را نیز اجرا کند».

وی اظهار کرد: «هم‌اکنون، هلدینگ میدکو که فولاد بوتیا و زرند از زیرمجموعه‌های آن است اعلام کرده که حاضر است پروژه را سه ساله انجام دهد و در ازای آن آب در اختیار پروژه‌های میدکو قرار گیرد و حتی گفته لازم باشد این آب را از کرمان به زرند و دیگر مناطقی که نیاز دارند هم منتقل می‌کنند».

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: «این تفاهم با میدکو شده که امیدواریم هرچه زودتر و در سال جدید کار را شروع کنند. میدکو یک هلدینگ عملیاتی است و به سرعت می‌تواند کار را انجام دهد».

 

ارایة مستندات تخلفات سایت نمایشگاهی

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «استقامت» مبنی بر شفافیت و توضیح بیش‌تر درباره‌ی ادعایی که مدتی پیش مطرح کرده و گفته در جریان پروژه‌ی سایت نمایشگاهی کرمان حیف‌ومیل زیادی انجام شده و خواستار ورود دستگاه قضا به این پروژه شده است توضیح داد: «سایت نمایشگاهی هم وضعیتی شبیه شرکت پسته ایرانیان دارد. بنا به اطلاعاتی به ما داده شده در این سایت، ۵۰ درصد سهام به صورت غیرقانونی به افرادی واگذار شده بدون این‌که آورده‌ای داشته باشند».

وی افزود: «در کنار این، در حین ساخت‌وساز پروژه، گزارشاتی به بنده رسید که سوءاستفاده‌های مالی در این پروژه شده و ما هم بر همین مبنا، خواستیم بررسی شود. در مجلس موضوع را مطرح کردم. مستنداتی الان در اختیار بنده است که در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادم تا اگر واقعا اختلاس یا سوءاستفاده شده برخورد شود تا کسان دیگری جرات نکنند از این کارها انجام دهند».

 

احتمال اختلاس در پسته ایرانیان

به گزارش خبرنگار استقامت، زاهدی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران که از آخرین وضعیت شرکت پسته ایرانیان پرسید، توضیح داد: «درباره‌ی این شرکت نمی‌توانم جزییات را بگویم چون مجبور می‌شوم اسم برخی از افراد را بگویم که الان درست نیست اما کلیاتی را می‌گویم خودتان بروید افراد را پیدا کنید».

وی افزود: «در سال ۸۴ که دولت احمدی‌نژاد روی کار آمد استانداری کرمان تصمیم می‌گیرد شرکتی به موازات شرکت پسته رفسنجان که مربوط به خاندان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی بود راه‌اندازی کند تا رقابت ایجاد شود؛ بر این اساس شرکت پسته ایرانیان را تشکیل می‌دهند و یکی از معاونان وقت استانداری هم مسئول پیگیری موضوع می‌شود که براساس شواهدی که داریم خود ایشان هم بعد یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت می‌شود».

زاهدی ادامه داد: «این شرکت وام کلانی از یکی از بانک‌های استان می‌گیرد تا پسته را از مردم با قیمت خوب بخرد و صادر کند و پول صادرات را وارد کشور کند و از محل فروش آن ارز، بدهی بانک را بپردازد. اتفاقی که می‌افتد این است که به خیلی از کسانی که پسته‌شان را خریدند پول نداشتند بدهند و بدهی دارند.

همچنین، پسته را به چند کشور صادر می‌کنند و بعد ادعا می‌شود برخی از این پسته‌ها خراب بوده و برگردانده شده است و برخی پسته‌ها هم که به کشورهایی مثل مکزیک و هنگ‌کنگ صادر شده خریدار پول آن را نداده است اما برخی مستنداتی نشانم دادند که حاکی از آن است پول برگشته ولی ادعای برخی مسئولین شرکت این است که پول برنگشته است».

وی گفت: «نتیجه می‌شود این‌که بانک مربوطه شکایت کند و طلب مطالبات خود را می‌کند و چون ساختمانی مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری مس در گرو بوده آن را ضبط می‌کند و در واقع پول بدهی بانک، نه از ارز فروش پسته بلکه از بیت‌المال پرداخت می‌شود».

وی اضافه کرد: «در این میان یا حتما اختلاس شده که باور من این است اختلاس شده و پول خورده شده یا از روز اول کوتاهی مدیریتی صورت گرفته و سوال این است که چه‌طور بدون حساب و کتاب افراد نالایق را به مدیریت می‌گمارند که کار در سطح بین‌الملل را نمی‌دانستند».

زاهدی بیان کرد: «من رسما در مجلس این بحث را مطرح کردم، خوشبختانه پرونده تشکیل شده، از قوه قضاییه و سازمان بازرسی خواستم به مردم حقایق را بگویند تا بیت‌المال از بین نرود».

 

آخرین وضعیت پتروشیمی فجر کرمان

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این‌که شایعاتی مطرح است که در پتروشیمی فجر کرمان اختلاس صورت گرفته، گفت: «در پروژه‌ی پتروشیمی فجر کرمان هنوز کاری نشده که اختلاس صورت گیرد».

وی سپس درباره‌ی آخرین وضعیت پتروشیمی کرمان توضیحاتی داد. زاهدی اظهار کرد: «روز اول به دنبال این بودیم که مجوز را بگیریم. خداوکیلی صفر تا ۱۰۰ را ما انجام دادیم. اگر جایی چیزهایی مصادره می‌شود، این را دیگر مصادره نکنند. در شروع این پروژه، به واسطه‌ی ارتباطاتی که با آقای زنگنه داشتیم، با آقای رزم‌حسینی نزد ایشان رفتیم و از سوی وزیر محترم نفت موافقت شد».

وی ادامه داد: «روز اول دنبال این بودیم که در این پروژه، متانول را از گاز طبیعی بگیریم. روی متانول برنامه‌ریزی کردیم اما دیدیم صرفه‌ی اقتصادی ندارد. بعد تیمی از اروپا آمد، روی پروژه کار کردند و حتی با یک شرکت آمریکایی در ارتباط بودند که اخیرا این شرکت عقب کشیده است».

وی افزود: «نتیجه این شد که پتروشیمی را باید به‌صورت زنجیره‌ای از محصولات راه‌اندازی کنیم چرا که تولید متانول به‌تنهایی صرفه‌ی اقتصادی ندارد ضمن این‌که حمل متانول هم خطرناک و هزینه‌بر است بنابراین قرار شد بعد از متانول، محصولات دیگری نیز تولید شود».

زاهدی با بیان این‌که مطالعات اولیه درباره‌ی این پروژه کامل شده است، گفت: «برای تامین آب، فاضلاب شهر کرمان و  پروژه‌ی انتقال آب خلیج‌فارس در نظر گرفته شده است».

وی اظهار کرد: «برای اخذ مجوز محیط زیستی این پروژه خیلی درگیر بودیم و تلاش کردیم».

وی بیان کرد: «همچنین، حدود یک سال وقت من و خود دست‌اندرکاران پروژه گرفته شد تا آن را جزو اولویت‌های وزارت نفت بگذاریم. چرا که برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اولویت‌بندی را وزارت نفت باید تعیین کند».

زاهدی با بیان این‌که باید مستندات زیادی برای این کار تهیه می‌شد، افزود: «خبر خوش این است که آخر هفته‌ی گذشته، من و دکتر قاسمی رئیس بانک پاسارگاد که سرمایه‌گذار اصلی پاسارگاد است در صندوق توسعه ملی جلسه‌ای داشتیم و آنجا قبول کردند ۱٫۱ میلیارد دلار (حدود ۱۵هزار میلیارد تومان) تسهیلات به این پروژه بدهند».

وی ادامه داد: «همچنین، قرار شد بانک پاسارگاد به‌صورت سندیکایی کار را انجام دهد و بانک‌های دیگر به کمک بیایند ولی محوریت با خود پاسارگاد باشد».

زاهدی اذعان کرد: «این پروژه سنگین و در مجموع دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که ۱٫۱ میلیارد آن تسهیلات است و بقیه‌ی آن را بانک پاسارگاد و شرکا می‌آورد. از شروع پروژه، اجرای آن چهار سال طول می‌کشد».

وی گفت: «برای مطالعات دیگر نیز، تفاهم اولیه با شرکت‌های چینی انجام شده و امیدواریم از سال آینده اجرای پروژه شروع شود».

 

ورود بازرسی به پروژههای عسکریه

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین، در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران که درباره‌ی اجرا یا عدم اجرای تعهدات موسسه مالی ملل (عسکریه سابق) در پروژه‌های شهری کرمان اظهار کرد: «اطلاعاتم در این زمینه، به اندازه‌ی کافی نیست ولی گزارش‌های اولیه‌ی متعددی به من رسیده که عسکریه به تعهدات خود عمل نکرده است و یک‌سری سوءتعبیرها در مورد توافقاتی که با شهرداری صورت گرفته به من رسیده است».

وی با بیان این‌که از همین‌جا از سازمان بازرسی می‌خواهم که به این مسئله ورود کند، اظهار کرد: «یک‌سری مدارک هم در این زمینه به من رسیده که حاضرم سخاوتمندانه آن را به سازمان بازرسی بدهم که پرونده را بررسی کنند. خدا کند مشکلی موجود نباشد».

زاهدی اضافه کرد: «گزارشات زیادی از تخلفات در این زمینه به من رسیده که هنوز فرصت نکردم صحت و سقم آن را پیگیری کنم».

 

نظارت بیرحمانه دارم

نماینده کرمان و راور در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این‌که گفته می‌شود وی مانع تغییر برخی مدیران ناکارآمد در استان است، توضیح داد: « من برای همین می‌توانم راحت حرف بزنم چون خیالم از خودم راحت است. اگر جایی دخالت کنم، وقتی درباره‌ی مسائل مختلف مطالبه‌گری می‌کنم، فورا دخالت‌هایم را منتشر می‌کنند».

وی با بیان این‌که من اما در حوزه‌ی نظارتی قوی عمل می‌کنم و رحمی هم به کسی ندارم حتی اگر نزدیکان خودم باشند، افزود: «از استاندار بپرسید که آیا تاکنون آقای زاهدی گفته فلان مدیر را بردارید؟ اما این را گفتم که مثلا فلان مدیر خیلی قوی است و باید حمایتش کنید یا فلانی ضعیف است باید روی آن کار کنید».

 

اجازۀ انحلال تیم مس را نمیدهیم

نماینده کرمان و راور در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره‌ی باشگاه مس کرمان و دخالت نمایندگان در هیات‌های ورزشی استان گفت: «خداوکیلی از مدیرکل ورزش استان بپرسید که دکتر زاهدی تا الان برای یک هیات یک نفر را معرفی کرده است؟ هرگز این کار را نکردم و نخواهم کرد ولی مطالبه‌گری می‌کنم».

وی افزود: «ولی برخی دوستان اصرار دارند روسای هیات‌ها از تیم و نزدیکان خودشان باشند که اتفاقا ضرر هم می‌کنند. می‌دانم رئیس هیات با فلانی است ولی بدنه‌ی هیات پیش من هستند».

وی اظهار کرد: «خجالت دارد که یک جوان کرمانی را مدیر باشگاه بگذارند بعد متاسفانه یکی از آقایان که می‌خواست عوامل خودش را در باشگاه بگذارد، زیرآب او را بزند که در باند فلانی است پس باید برداشته شود. واقعا به استان ظلم شد که یک جوان تحصیل‌کرده ورزشکار و حرفه‌ای مدیر باشگاه می‌شود و بعد این‌طور کنار گذاشته می‌شود. من با این کارها به شدت مخالفم».

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که به نقل از توحیدی که انحلال تیم فوتبال مس در صورت عدم صعود تیم به لیگ برتر را مطرح کرده است، گفت: «همان روز اول که انحلال تیم از طرف ایشان مطرح شد، گفتم اشتباه کردید این موضع را گرفتید و ایشان گفت که نظر هیات مدیره شرکت ملی مس است. من اما گفتم به ایشان بگویید اشتباه کردند و الان نباید عجله برای رفتن به لیگ برتر داشته باشیم».

وی افزود: «اگر قرار باشد در لیگ برتر باشیم، باید نیرو از خارج استان بیاوریم. پس فعلا بیایید روی پایه‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا با بچه‌های کرمان به لیگ برتر برویم».

وی تصریح کرد: «یقینا مسئولان استان اجازه‌ی انحلال را نمی‌دهند».

به گزارش استقامت، زاهدی در این نشست خبری که حدود دو ساعت و نیم طول کشید درباره‌ی مسائل مختلف دیگری نیز سخن گفت که شرح مفصل آن در گزارشی جداگانه در پایگاه خبری فردای‌کرمان منتشر خواهد شد.