نظر فعالان گردشگری ژاپن دربارة استان:

کاش میتوانستیم به کرمان سفر کنیم

برق مهربانی را در چشمان مردم دیدیم 

گروه جامعه ـ تعدادی از توراپراتورهای ژاپنی هفته‌ی گذشته به مدت سه روز میهمان کرمان بودند و از شهداد، ماهان، بم، جیرفت و شهر کرمان دیدن کردند و سپس به دیدار استاندار کرمان آمدند تا تا از او بخواهند که برای خروج کرمان از لیست زرد وزارت خارجه ژاپن کاری بکند. آن‌ها می‌گویند که اشتیاق و علاقه‌شان برای سفر به کرمان فراوان است ولی وزارت خارجه‌ی آن‌ها، این سفر را به شهروندان ژاپنی توصیه نمی‌کند. از سال ۲۰۰۷ که کرمان در لیست سیاه این کشور قرار گرفته، اگرچه اکنون شرایط بهتر شده ولی همچنان امنیت کرمان در نزد وزارت خارجه ژاپن آن‌قدر نیست که اجازه دهد آن‌ها به‌راحتی به اینجا بیایند.

به گزارش استقامت، به نقل از فردای‌کرمان، در این جلسه، یکی از این میهمانان ژاپنی خطاب به استاندار گفت: «دیدن ستاره‌ها در شب شهداد خیلی برایم جذاب بود ولی اگر کسی باشد داستان‌های قدیمی از ستاره‌ها برایمان بگوید و به ما آن را معرفی کند خیلی بهتر است. الان علاقه‌مندی زیادی در ژاپن به رصد ستارگان به وجود آمده و این علاقه‌مندان را می‌توانیم به ایران منتقل کنیم و اگر در کرمان، بر این مسئله بیش‌تر دقت و سرمایه‌گذاری شود بهتر است». خانم دیگری از میهمانان ژاپنی که از یکی از بزرگترین شرکت‌های توریستی ژاپن به کرمان آمده بود، گفت: «از دیدن نقاط با قوت بالای توریستی کرمان بسیار لذت بردم. از طبیعت شهداد و مکان‌های تاریخی کرمان لذت بردیم ولی متاسفانه ما نمی‌توانیم مسافر بیاوریم. چون امنیت کرمان در لیست وزارت خارجه ژاپن، در سطح دوم است. ما اما می‌توانیم به وزارت خارجه فشار بیاوریم تا کرمان را از این سطح خارج کند ولی با سه روز ماندن نمی‌توانیم این تضمین قطعی را بدهیم اما اگر وزارت خارجه ایران فشار بیاورد ما هم می‌توانیم کمک کنیم». او افزود: «برای کرمان تبلیغات تلویزیونی و … انجام دهید. کرمان جاذبه‌‌های زیادی دارد».

خانم دیگری از این میهمانان که برای اولین بار به کرمان آمده، گفت: «جیرفت و بم و شهداد و ماهان را دیدیم و بسیار بسیار دیدنی بودند؛ علاوه بر این، افراد محلی خیلی خوش برخورد و خوشرو بودند. دانش‌آموزان مدرسه‌ای را به ارگ بم آورده بودند. من می‌دیدم که چشمان‌شان همه برق می‌زد و فکر می‌کنم همه‌ی مردم ایران همین‌قدر خوشرو و مهربان هستند و امیدوارم مردم کشورم بتوانند به ایران بیایند».

خانم دیگری از این میهمانان نیز گفت: «نظر من هم مثل دیگر همراهانم است اما شرکت ما برای تبلیغات به عکس‌های مختلف نیاز دارد تا آنلاین هر منطقه را به مشتریان معرفی کند ولی کمبود عکس‌های مربوط به منطقه‌ی کرمان نمی‌گذارد این کار را انجام دهیم. این عکس‌ها را مجانی هم نمی‌خواهیم و می‌توانیم آن را خریداری کنیم تا به مشتری ارایه کنیم و بتوانیم باعث جذب مشتری شویم».

خانم دیگری از اعضای این تور گفت: «قبل از این‌که بیایم، با استرس وارد ایران شدم ولی وقتی آمدم و این امنیت را احساس کردم خیالم راحت شد. من اینجا احساس آرامش کردم و برای این‌که این احساس آرامش را به مشتریانم منتقل کنم نیاز به فیلم‌هایی از کرمان دارم؛ چه طبیعت و چه نقاط فرهنگی و تاریخی کرمان».

خانم دیگری از این گروه میهمانان ژاپنی نیز اظهار کرد: «آژانس ما از ۲۰ سال پیش تورهای ایران را برگزار می‌کند، خود من علاقه به همه‌ی نقاط ایران دارم ولی حسرت دارم که چرا تورهای کرمان نمی‌توانم داشته باشم و شخصا هم از سفیر ژاپن خواستم که چرا سطح امنیتی کرمان را بالا نمی‌برید؟».

او خطاب به استاندار گفت: «کمک کنید سطح امنیتی کرمان در وزارت خارجه ژاپن بالا برود. اگر این‌طور شود تورهای زیادی برگزار می‌کنیم».

خانم دیگری از اعضای این تور نیز گفت: «ما ۲۰ ساعت در پرواژ بودیم و هشت هزار کیلومتر آمدیم تا کرمان را ببینیم چون هیچ اطلاعاتی از فیلم و عکس در اختیار نداریم. اعضای این تور همیشه دنبال مطالعه بودند تا اطلاعاتی درباره‌ی ایران و کرمان پیدا کنند و این‌که داریم اصرار می‌کنیم سطح امنیت در وزارت خارجه‌ی ما بالا برود برای این است که دوست داریم کرمان در برنامه‌ی تورهای ما باشد. اصرار ما برای این است که علاقه داریم تورها به کرمان بیایند».

یکی دیگر از اعضای این تور خطاب به مسئولان استان کرمان گفت: «فقط یک نامه کوچک به سفارت ژاپن در ایران بنویسید که کرمان امن است برای ما کافی است. ما خودمان براساس این نامه‌ی شما، از وزارت‌خانه پیگیری انجام می‌دهیم».

آقای تاناکا که از قدیمی‌های صنعت توریسم ژاپن است و پس از زلزله، مدرسه‌ای کنار ارگ بم با کمک گردشگران ژاپنی احداث کرده نیز در این تور حضور داشت و اظهار کرد: «وزارت خارجه ژاپن این سطح‌بندی را برای کرمان انجام داده و ما باید فشار بیاوریم تا آن را تغییر دهد. شما به‌طور رسمی امنیت کرمان برای سفر ژاپنی را تایید کنید ما هم در کشورمان این موضوع را پیگیری می‌کنیم».

برپایه‌ی این خبر، در جلسه‌ی این فم‌تور که به میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق کرمان برگزار شد، همچنین، استاندار کرمان، نماینده گردشگری ایران در ژاپن و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان توضیحاتی دادند و از اشتیاق متقابل کرمان برای میزبانی از ژاپنی‌ها سخن گفتند.