یادداشت سردبیر

اندوه بیشمار در غیاب پیر استقامت 

محمد لطیف‌کار : ابتدای امسال نشریه استقامت با طعم تلخ از دست دادن پیر مطبوعات و صاحب امتیاز خود، کارش را آغاز کرد، و به یاد و در رثای او ویژه‌ نامه‌ای منتشر کردیم. حالا که آخرین شماره‌ی امسال را داریم طراحی می‌کنیم، دریغم آمد از او که مرشد و حبیب ما بود، یادی نکنیم. به‌ویژه آن‌که او تا سن ۹۷ سالگی عمر پرباری را با عشق نشریه و مطالعه سپری کرد.

بدون تردید او حق بزرگی بر بالندگی وضعیت رسانه‌ای امروز استان دارد. اغماض نمی‌کنم که اغلب رسانه‌های استان نیز با انتشار خبر و یادداشت در مورد این پیر مطبوعات در آن ایام سوگواری، با ما و خانواده محترم آن عزیز همراهی مشفقانه و همدلانه‌ای نشان دادند.

برای پاسداشت‌ یاد او اجازه می‌خواهم یکی از یادداشت‌های آن روزهای ابری را در این‌جا بازنشر کنم و باردیگر بر روح و روان او که تا پایان عمر، هیچگاه نخواست از کسوت روزنامه‌نگاری فاصله بگیرد، درود بفرستم.

مرحوم حاج سیدمهدی نعمت‌الله‌زاده ماهانی اگرچه در سال‌های پایانی عمر بدلیل خستگی و کهولت، توان جسمی‌اش، او را یاری نمی‌کرد تا به‌طور مستقیم با مسائل انتشار و توزیع نشریه دست‌وپنجه نرم کند، اما تا چند روز مانده به سفر ابدی‌اش، نه‌تنها «استقامت» را هرگز فراموش نکرد؛ بلکه مطالب آن را با دقت می‌خواند و اگر به مناسبتی به‌دیدار او می‌رفتیم، حتما در مورد برخی مطالب نشریه با ما صحبت می‌کرد و غالبا احوال همکاران را در تحریریه و اداری و فنی، پرس‌وجو می‌کرد.

این پیر مطبوعات، اما در سال‌های جوانی‌ نیز فارغ از این دغدغه زندگی نکرده است. حدود ۶۷ سال پیش با انتشار نشریه «نورعرفان» در فضای ملتهب سیاسی آن روزها، در کرمان کوشید تا صاحب رسانه باشد و مسائل جامعه را بازتاب دهد.

یک‌بار که از او در مورد دشواری‌های انتشار نشریه در آن سال‌های دور، سوال کردم گفت: آن زمان من با کمک دوستانم مطالب نشریه را می‌نوشتیم. پس از آن در چاپخانه مهدوی چاپ می‌کردم. در منزل با کمک همسر و دخترم نشریات را تا می‌زدیم و مغازه به مغازه میان مشترکین و کسانی که مشترک هم نبودند، توزیع می‌کردم؛ چون علاقه‌مند بودم مردم را از خبرهای آن روزها و نظراتی که مطرح است با خبر سازم.  اسماعیل رزم‌آسا در کتاب تاریخ مطبوعات استان کرمان می‌نویسد: «مطالب نورعرفان شامل مقالات مذهبی، اجتماعی، ادبی، اخبار شهری و مجلس شورای ملی بود». وی در ادامه با اشاره‌ به سرمقاله‌ی شماره ۱۹ نورعرفان که به میلاد مسعود حضرت مهدی(عج) اختصاص داشته؛ سایر عناوین این شماره را این‌طور برمی‌شمارد: « تهیه آب مشروب شهر کرمان؛ نمایندگان محترم استان هشتم در مجلس؛ اصلاح و اجرای لایحه قانونی ازدیاد سهم کشاورزان؛تاسیس دوخط اتوبوسرانی؛ مردم از بعضی کارمندان دولت گله دارند؛ کارخانه قندسازی در کرمان و بیچاره کارمندان پایه‌دار دولت».

در این مجال کوتاه، به نشریه‌ی «استقامت» که هرهفته با نگاه بومی به مسائل استان، تولید و منتشر می‌شود، فعلا کاری ندارم. اما مایلم در این‌جا، به نقطه‌ی شروع تلاش رسانه‌ای این پیشکسوت مطبوعات به یک نکته‌ی خاص اشاره کنم. به نظر من، همین یک مثال اسماعیل رزم‌آسا نشان می‌دهد که حاج سید مهدی نعمت‌الله‌زاده در همان زمان نیز به نقش و رسالت مطبوعات محلی به خوبی آگاه بوده و با جدیت مسائل بومی استان را دنبال می‌کرده است. روحش شاد و یادش گرامی باد.