مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی دستخط دو برگزار شد

آثار خوشنویسی امروز موزهای هستند!

مینا قاسمی : نمایشگاه خوشنویسی دست‌خط دو، با ارائه‌ی آثاری از سه استاد برجسته‌ی خوشنویسی، آقایان: غلام‌حسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‌زاده، عصر روز جمعه، ۲۳ فروردین‌ماه در محل نگارخانه آتشی واقع در بوستان مطهری کرمان برگزار شد.

در این مراسم استاد علی شیرازی به ایراد سخنرانی پرداخت و رشد شگفت‌انگیزِ خوشنویسی امروز ایران را امری غیرقابل پیش‌بینی دانست. او در این‌باره تأکید کرد:«آثاری که امروز در جشنواره‌های خوشنویسی می‌بینیم، آثار موزه‌ای هستند و اگر کسی از من بپرسد آیا فکر می‌کردی که امروز خوشنویسی به این رشد برسد؟ جواب می‌دادم: خیر».

به گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم که با استقبال خوب مردم و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی همراه بود، جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری استان حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این مراسم، شهردار کرمان مهران عالم‌زاده برگزاری این نمایشگاه را حسن ختامی برای ویژه‌برنامه‌های نوروزی شهرداری کرمان دانست و در این‌باره توضیح داد:«شهرداری کرمان سعی کرد در نوروز سال ۹۸ در قالب جشنواره‌ی نوبهار کرمان به پروژه‌های عمرانی، خدماتی و پروژه‌های هنری، فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشد. در حوزه‌ی پروژه‌های عمرانی شاهد افتتاح ۲۰ بوستان، حدود ۱۴ سفره‌ی هفت‌سین و ۱۷ المان بودیم و سعی کردیم ویژه‌برنامه‌هایی را برای مردم و برای همه نوع سلیقه اجرا کنیم. اما نمایشگاه خوشنویسی امروز با حضور اساتید و مفاخر کشور و با نمایش ۵۹ اثر، حسن ختام این برنامه‌ها است».

در بخش دیگری از مراسم علی شیرازی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد:«انجمن خوشنویسان ایران، به عنوان یک نهاد مردم‌نهاد امروز تقریبا پا به ۷۰ سالگی خودش گذاشته است. اگر مرحومان استادان: سید حسن میرخانی، حسین میرخانی و استاد کاوه را به عنوان نسل اول که بنیان‌گذاران انجمن بودند بگیریم و اساتید: غلامحسین امیرخانی، استاد اخوین و استاد خروش را به عنوان نسل دوم بگیریم، من و استاد مجتبی ملک‌زاده نسل سوم محسوب می‌شویم. درواقع، آثاری که امروز نمایش داده می‌شوند، حاصل تلاش ۷۰ ساله‌ی انجمن خوشنویسان است».

وی افزود:« انجمن خوشنویسان، به عنوان یک مجموعه‌ی مردمی گرچه گهگاهی از دولت هم کمک گرفته، اما درواقع یک مجموعه‌ی مستقل بوده است. لذا این انجمن، در طی این ۷۰ سال، تشکیلات بزرگی را در کل کشور ایجاد کرده که امروز بالغ بر ۳۳۰ شعبه در ایران و خارج از ایران فعالیت می‌کنند و شبکه‌ی بسیار گسترده‌ای را تشکیل داده است. به‌طوری‌که، به تنهایی بیش از چند دانشگاه هنر خوشنویسی ما را ترویج کرده؛ یعنی کاری که اگر دولت می‌خواست انجام بدهد باید میلیاردها هزینه می‌کرد و حتما به این نتیجه هم نمی‌رسید!»

شیرازی تصریح کرد:«اینجا نشان داده می‌شود که تشکیلات مردمی چقدر می‌تواند موثر باشد. بنابراین دولت باید به سمت ایجاد تشکیلات مردمی، در هر زمینه‌ای برود. مملکت مال مردم هست و خودشان می‌دانند چه باید کرد».

این هنرمند «نقاشی-خط» در ادامه، خوشنویسی امروز را در سطح بسیار شگرفی قلمداد کرد و توضیح داد:«در کشور ما، از زمانی که خوشنویسی شروع شد، یعنی از ۷۰ سال پیش، این هنر در نقطه‌ی نزدیک به صفر بود. اما امروز، در جشنواره‌ها آثاری را می‌بینیم که حقیقتاً آثار موزه‌ای هستند. اگر از من به عنوان کسی که بیش از ۴۰ سال است از نزدیک با انجمن خوشنویسان در ارتباط بوده‌ام سوال می‌شد که آیا پیش‌بینی می‌کردید که خوشنویسی روزی این‌قدر گسترش و رشد پیدا کند؟ می‌گفتم نه. ما امروز در جشنواره‌ها در داوری آثار در رشته‌های مختلف خوشنویسی دچار مشکل می‌شویم».

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاثیر استاد مجتبی ملک‌زاده در خوشنویسی معاصر را یادآوری کرد و گفت:« تاثیری که استاد ملک‌زاده در خوشنویسی معاصر به خصوص در خط شکسته داشتند بر کسی پوشیده نیست. امروز اکثر آثاری که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند به نوعی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم دارند از آثار ایشان استفاده می‌کنند. امروز استاد ملک‌زاده به عنوان استاد طراز اول خوشنویسی مطرح است».

او ادامه داد:«استاد امیرخانی نیز حقیقتاً چهره بی‌نظیر و اسطوره هنر معاصر هستند. نه فقط در خوشنویسی بلکه ایشان اصولا دارای یک شخصیت جامعی هستند و مصاحبت و معاصر بودن و شاگردی برای ایشان مایه افتخار است. خانه هنرمندان سال‌ها به اتفاق ایشان را به عنوان ریاست شورای عالی خانه هنرمندان انتخاب می‌کردند و تاثیر ایشان در هنر معاصر به ویژه در خوشنویسی به قدری زیاد است که در یک جلسه نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد».

این گالری برای نمایش آثار اصلا حرفهای نبود!

 

شیرازی اما در ادامه با اشاره به نمایشگاه دست‌خط دو، از وضعیت نگارخانه‌های کرمان انتقاد کرد و عدم وجود گالری‌های حرفه‌ای برای نمایش آثار هنری را در شأن این شهر ندانست. وی دراین‌باره گفت:«من از همه‌ی شما برای تماشای این آثار دعوت می‌کنم که یک نگاه حرفه‌ای به خوشنویسی داشته باشیم. در مسیر برپایی این نمایشگاه متوجه شدیم که بسیاری از زیرساخت‌های ما اصلا مناسب کار نیست. در بعضی از استان‌های‌مان یک سالن، یک گالری، و یک نگارخانه که بشود کار جمعی به شکل حرفه‌ای در آن برگزار کرد نداریم. همین سالن هم که به همت شما، آقای شهردار تکمیل شد، مناسب یک گالری حرفه‌ای نبود».

وی افزود:«البته همین گالری قدری تصحیح شد و پنجره‌های اضافی گرفته شد و تقریبا می‌شود گفت به شکل قابل قبولی درآمده است. اما در جایی مثل کرمان که می‌شود گفت یک ابر شهر است و دارای سابقه تاریخی و تمدنی است، جا دارد گالری‌های متعدد در ابعاد و اندازه‌های بزرگ و متفاوت، متناسب با هنر امروز کشور درست شود که هنرمندان ما بتوانند آثارشان را به نمایش بگذارند و جوانان نیز این آثار را ببینند».

گفتنی است، آیین افتتاحیه‌ی این نمایشگاه، با خوشامدگویی و خیرمقدم استاد جمال‌الدین مودب پیش رفت و در بخش دیگری از این مراسم سورج یاسایی، نوازنده‌ی سه‌تار به اجرای موسیقی پرداخت. همچنین در این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، محمدرضا علیزاده به دلیل نامساعد بودن هوا از سخنرانی صرف‌نظر کرد. استاد امیرخانی نیز به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت و با پیام تصویری با مراسم همراه شد.

گفتنی است، این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین‌ماه، به مدت شش روز برپا خواهد بود.