حکاک‌زاده؛ مشاور ترافیک شهردار کرمان:

چراغ سهراهی شرفآباد حذف نشود!

اسماء پور زنگی‌آبادی : شهرداری کرمان که در یک سال و نیم گذشته تمرکز خود را بر اتمام روگذر و زیرگذرهای درون‌شهری گذاشته بود، به‌نظر می‌رسد امسال قصد دارد تصمیمات ترافیکی جدیدی بگیرد و سه‌راهی شرف‌آباد هم یکی از نقاط مسئله‌داری است که به آن فکر می‌کند چرا که در نخستین نشست عمومی شورای شهر کرمان، وقتی معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار در حال ارائه‌ی لیست اولویت‌ها و برنامه‌های این حوزه بود، در این‌باره خبر داد که  ساماندهی سه‌راهی شرف‌آباد را هم در دستور کار دارند و گفت که ساخت تقاطع غیرهم‌سطح در سه‌راهی شرف‌آباد طرح اولیه‌ای دارد که اجرای آن، بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد اما در شهرداری، این را تبدیل کرده‌اند به طرحی که به اصلاح مسیر فعلی روی سطح می‌پردازد با هزینه‌ی دو، سه میلیاردی!

پیش از این، در این‌باره، با محمدحسین انجم‌شعاع، معاون پیشین ترافیک شهرداری کرمان که تنها کارشناس ترافیک نظام مهندسی استان و مدرس دانشگاه نیز هست، گفت‌وگو کردم. او تاکید کرد که پیش از هر اقدامی در حوزه‌ی ترافیک در شهر، باید به طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر رجوع کرد که توانایی این را دارد پیش از اجرای هر تصمیمی، تبعات آن را مدل کند و نشان دهد. او درباره‌ی سه‌راهی شرف‌آباد یادآور شد که طرح جامع، پیشنهاد غیرهمسطح‌سازی در این نقطه را داده و تصریح کرد که نباید تصمیمات سلیقه‌ای ترافیکی گرفته شود.

انجم‌شعاع گفت: « حالا این‌که در سه‌راهی شرف‌آباد زیرگذر داشته باشیم یا روگذر؛ چیزی است که باید درباره‌ی آن فکر کنیم و تصمیم بگیریم. حالا اگر تصمیم بگیریم چهارراه را ببندیم و دو دوربرگردان درست کنیم به این امید که مشکل ترافیک و پرخطر بودن این نقطه حل شود، کاری است که هرگز جواب نمی‌دهد. دوستانی که چنین ایده‌هایی را پیشنهاد می‌دهند باید بگویند که با این حجم ترافیک، چه‌طور می‌خواهند با ایجاد دوربرگردان و حذف چراغ مشکل را حل کنند؟ اگر چنین کاری انجام شود وضعیت از الان که چراغ فرماندهی وجود دارد بدتر خواهد شد. چراغ فقط یک عیب دارد و آن، ایجاد تاخیر است؛ وقتی حذفش کنیم درست است که تاخیر را کم می‌کند اما حجم بالای ترافیکی که در این نقطه وجود دارد بعد از ایجاد دوربرگردان، باعث ایجاد تاخیر بیشتری نیز خواهد شد و عملا ترافیک قفل می‌شود. برای این‌که رینگ شهر بدون چراغ باشد، باید در این نقطه تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود».

حالا مسئله‌ی سه‌راهی شرف‌آباد را با علیرضا حکاک‌زاده، مشاور ترافیک شهردار کرمان نیز در میان گذاشتم. او کارشناس ارشد مهندسی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ترافیک شهری از دانشگاه صنعتی شریف دارد و علاوه بر این‌که در دانشگاه تدریس می‌کند سال‌ها نیز دبیر شورای ترافیک استان بوده است.

او نیز با بخشی از نظرات انجم‌شعاع درباره‌ی سه‌راهی شرف‌آباد موافق است. البته حکاک‌زاده می‌گوید که خوداین سه‌راهی در حال حاضر یک نقطه‌ی پرخطر نیست بلکه مشکل مربوط به ورود و خروج‌هایی است که در کندروی مجاور این تقاطع وجود دارد.

او توضیح می‌دهد: «خودِ سه‌راهی شرف‌آباد نقطه‌ی پرخطری نیست و وجود چراغ راهنمایی در این تقاطع موجب شده که جریان‌های مختلف ترافیک به شیوه‌ی مناسبی هدایت و مدیریت شوند؛ تنها مشکل عمده‌ای که وجود دارد آن است که خودروهای در حال حرکت در مسیر غرب به شرق بزرگراه شمالی، در آستانه‌ی ورود به این تقاطع و با مشاهده‌ی چراغ قرمز، به‌منظور اجتناب از توقف، ناگهان مسیر خود را تغییر داده، از مسیر اصلی خارج شده و وارد کندروی مجاور می‌شوند».

وی می‌افزاید: «این جریان ترافیکی اما برای ورود مجدد به مسیر اصلی در بریدگی موجود که بعد از چراغ قرمز است، با جریان ترافیکی ورودی از تقاطع به سمت خیابان جهاد یک «تداخل ضربدری» ایجاد می‌کنند که بالقوه ممکن است باعث برخورد و تصادف شود».

او می‌گوید: «حل این مشکل به‌راحتی با اصلاح کندروی مجاور و رعایت فواصل مناسب بین بریدگی‌ها امکان‌پذیر است».

حکاک‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا دوربرگردان در سه‌راهی شرف‌آباد نمی‌تواند مشکل را حل کند؟ می‌گوید: «من موافق این تصمیم نیستم».

او می‌افزاید: «آن‌طور که مطلع شدم؛ شهرداری برای ساماندهی این سه‌راهی قصد دارد چراغ قرمز را حذف و رفوژ وسط را متصل کند و در واقع امکان گردش به چپ در مسیر مستقیم به خودروها ندهد. با این کار، ترافیک به سمت بالا هدایت می‌شود که آنجا یک پل داریم و لوپ‌های آن، چون حالت دوربرگردان دارند، خودروها می‌توانند با طی دو لوپ آن به جاده‌ی شرف‌آباد برگردند».

حکاک‌زاده با بیان این‌که در سمت دیگر می‌خواهند دوربرگردان ایجاد کنند، ادامه می‌دهد: «اما چون بلافاصله اینجا یک قوس و پیچ داریم باید در انتخاب محل دوربرگردان دقت کنیم تا در معرض دید رانندگان باشد». وی اظهار می‌کند: «اگر می‌خواهند این دوربرگردان نزدیک به تقاطع فعلی باشد خودروهایی که از شرف‌آباد می‌آیند و می‌خواهند گردش به چپ کنند، در این وضعیت باید گردش به راست کنند و برای این کار، باید خود را به تدریج به رفوژ میانی نزدیک کنند، از آنجا وارد دوربرگردان شوند و همین شرایط برای رفتن به خیابان جهاد هم وجود دارد» .

وی تاکید می‌کند: «فاصله‌ بین نقطه‌ای که از شرف‌آباد وارد بزرگراه می‌شوند تا نقطه‌ای که می‌خواهند وارد دوربرگردان شوند یک استاندارد دارد و معمولا از ۵۰۰، ۶۰۰ متر نباید کم‌تر باشد وگرنه غیرایمن می‌شود. ضمن این‌که در ایجاد دوربرگردان مسائل دیگری از جمله مصرف سوخت و زمان طی مسیر نیز باید مدنظر قرار گیرد و این را از یاد نبریم که دوربرگردان، راه را برای رانندگان طولانی می‌کند».

او سپس می‌گوید: «از نظر ما وجود چراغ راهنمایی در این سه‌راهی مفید و مناسب است و می‌تواند به‌نوبت وسیله‌ی نقلیه را هدایت کند. ضمن این‌که در بزرگراه‌هایی با ویژگی‌های کمربندی شمالی شهر کرمان، وجود چراغ، نوعی سرعت‌کاه است و مانع از افزایش بیش از حد سرعت خودروها می‌شود». او در این‌باره، تاثیرات چراغ فرماندهی چهارراه روبه‌روی الله‌آباد نزدیک دانشگاه آزاد کرمان را مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: «نصب چراغ در این نقطه را خود من پیشنهاد دادم و به نظرم الان هم خوب کار می‌کند». او ادامه می‌دهد: «اما برخی تصورشان این است که بزرگراه باید مسیری کاملا روان و بدون چراغ باشد و با روگذر و زیرگذر مانع کاهش سرعت شد. این اما برای وضعیتی است که ما در بزرگراه، کندروهایی مناسب در دو طرف داشته باشیم و در نقاط مورد نیاز پل‌های عابر پیاده‌ی مناسب نصب کرده باشیم و ایمنی پیاده را تامین کنیم در غیر این‌صورت حادثه‌ساز می‌شود».

او می‌گوید: «در بزرگراه فعلی شهر کرمان می‌توان تعداد محدودی چهارراه چراغ‌‌دار داشته باشیم و این با آیین‌نامه‌ها و مصوبات شورای عالی ترافیک هم مغایرت ندارد».

حکاک‌زاده با بیان این‌که وضعیت فعلی سه‌راهی شرف‌آباد مناسب است و دارد کار می‌کند، تصریح می‌کند: «وجود چراغ با اصلاح کندرو می‌تواند مشکلات موجود را رفع کند».

وی اضافه می‌کند: «در درازمدت هم می‌توان روگذری که قرارگاه خاتم پیشنهاد کرد و ما هم آن زمان در شورای ترافیک مصوبش کردیم را در سه‌راهی شرف‌آباد اجرا کرد».