رتبه اول کمک به سیلزدگان خوزستان

محمد لطیف‌کار – حقیقت این است وقتی خبر را در سایت «ایرنا کرمان» دیدم، بیشتر به‌نظرم یک شوخی آمد. خبر این بود:« مرد ریگانی تنها دارایی‌اش را به سیل‌زدگان هدیه داد».

یاد افسانه‌ای افتادم که در کتاب‌های دوره‌ی کودکی خوانده‌ام؛ پادشاهی بر اثر حادثه‌ای مهمان یک روستایی می‌شود. میزبان آه در بساط ندارد. تنها دارایی او یک بز است که شبانه سر آن را می‌برد و برای پادشاه شامی تدارک می‌بیند! در ادامه‌ی این داستان البته وقتی شاه با خبر می‌شود از او جبران شاهانه‌ای می‌کند.  اما ماجرای این روستایی اهل ریگان اولا افسانه نیست؛ ثانیا بخشیدن همه‌ی دارایی خود به یک شخص قدرتمند نیست، تا در مقابل این هدیه‌ی بسیار بزرگ و ارزشمند، امیدی به تلافی داشته باشد.

لطفا روایت خبرنگار ایرنا را بخوانید و لذت ببرید: مرد روستایی اهل شهرستان ریگان از توابع استان کرمان گاو خود را به عوان تنها سرمایه و دارایی‌اش فروخت و پول آن را برغم داشتن فرزندی بیمار به سیل زدگان خوزستان اهدا کرد.

این مرد که در روستای مهدی آباد از توابع شهرستان ریگان زندگی می‌کند، پس از دیدن تصاویر هموطنان سیل‌زده با مراجعه به هلال احمر شهرستان ریگان تنها سرمایه‌ی خود که گاوی به ارزش ۱۵۶ میلیون ریال بوده را می‌فروشد و مبلغ آن را به حساب جمعیت هلال احمر کشور واریز می‌کند.

وی که فرزندش مبتلا به سرطان خون است و هزینه‌ی درمان او را به سختی تأمین می‌کند، می‌گوید: در شرایط فعلی تأمین نیازهای هموطنان سیل‌زده خصوصاً بیماران صعب‌العلاج در اولویت بیشتری قرار دارد و نمی‌دانم کودکان بیمار در سیل چه وضعیتی دارند؟!

به‌نظر من گاهی یک ماجرا و قصه، کافی است تا ما بزرگ‌ترین درس زندگی و تجربه‌ی زیسته‌ی انسانی را از جان و دل باور کنیم. این روستایی اهل ریگان، هزار بار بخشنده‌تر از آن روستایی افسانه‌ای است. با این کارش به همه‌ی دنیا درس بزرگی داد.