نشست بررسی جایگاه ادبیات در سینما برگزار شد

پیوند انکارناپذیر ادبیات و سینما

 

مینا قاسمی :  نشست بررسی جایگاه ادبیات در سینما با حضور سیدحمید میرحسینی، مستندساز، عصر روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در محل کافه تجریش کرمان برگزار شد. در این نشست که به همت کانون کتاب و داستان کرمان ترتیب داده شده بود، علی ملازاده، محسن مجیدی و حسین سبزه‌صادقی حضور داشتند و پیرامون مباحث مربوط به سینمای مستند به بحث و گفت‌وگو با حضار و علاقه‌مندان پرداختند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، میرحسینی در این نشست با تأکید بر اهمیت ادبیات در فیلم‌سازی، بیان کرد:« فیلم‌سازی که به هنرهای دیگر آشنا نباشد، فیلم‌ساز نیست. حتی در دنیا رسم است که بر اساس فیلم‌های مستند، استوری بُرد (فیلم‌نامه‌ی مصور) طراحی می‌کنند. بنابراین چیزی که مشخص است این است که ادبیات نقش پررنگی در سینمای مستند، و به خصوص سینمای داستانی دارد. به علاوه این‌که در تعریف سینمای مستند گفته‌اند سینمای مستند یعنی شکل دادن خلاقانه‌ی واقعیت. بنابراین باید با بهره‌گیری از تمام امکانات هنری، این خلاقیت را در فیلم مستند اعمال کرد».

محسن مجیدی، منتقد سینما در این نشست بر نقش ادبیات در فیلم‌نامه‌نویسی تأکید کرد و گفت:«اگر ما به بحث فیلم‌نامه در تولید فیلم قائل باشیم، اینجا می‌توان درمورد ادبیات صحبت کرد و اگر نباشیم، نمی‌شود. به اعتقاد من، فیلم‌سازی مستلزم آشنا بودن با هنرهای دیگر است و ارتباط سینما با ادبیات، لاینفک است حتی اگر این نکته از منظر بیرونی نگاه به فیلم بی‌ارتباط به نظر برسد. اما دانش ادبیات و مسلط بودن بر تکنیک‌های آن در نوع نگاه فیلم‌ساز به سینما دخالت دارد. فیلم‌نامه باید «طراحی» شود. به ویژه در فیلم مستند که در کرمان از این نظر ضعف وجود دارد».

وی افزود:«متاسفانه یکی از دلائل ضعف مستندسازی در کرمان قائل نبودن فیلم‌ساز به فیلم‌نامه است. با احترام به پیشینیان مستندسازی‌مان اما آنان به فیلم‌نامه قائل نبودند. البته در سال‌های اخیر ممکن است این اتفاق بهبود یافته باشد اما اگر بخواهیم فیلم‌نامه بنویسیم و زاویه‌دید تعیین کنیم، برخورداری از دانش ادبیات، نقاشی، عکاسی و سایر رشته‌های هنری لازم است». به گزارش فردای‌کرمان، به گفته‌ی محمدمهدی درتاج، برگزارکننده‌ی سلسله نشست‌های کانونِ کتاب و داستان کرمان (که یک تشکل دانشجویی است)، این برنامه با عناوین مختلفی چون جایگاه ادبیات در سینمای داستانی، جایگاه ادبیات در موسیقی و … ادامه خواهد داشت.