در نشست خبری شورا و شهردار کرمان مطرح شد

پروژههای خاتم متوقف نمیشود

سیستم بیآرتی مناسب شهر کرمان نیست 

 فرشاد: به شهرداری نمرۀ ۱۷ میدهم

اسما پورزنگی‌آبادی : پس از یک سال از نخستین نشست خبری شورای شهر کرمان، سه‌شنبه‌ی گذشته، دومین نشست با حضور برخی اعضا برگزار شد. علی‌اکبر مشرفی، محمدجواد کامیاب، سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی و ماه‌بانو معصوم‌زاده در این جلسه شرکت نکردند. شهردار اما به همراه معاونان خود و شهرداران مناطق چهارگانه به این نشست آمدند و پرسش‌های متعدد خبرنگاران را پاسخ دادند.

در ابتدای این جلسه، محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر کرمان با بیان این‌که شورا طی امسال و سال گذشته، ۸۰ جلسه علنی برگزار کرده که تمامی جلسات با حضور خبرنگاران بوده است، افزود: «حاصل این جلسات ۵۱۵ مصوبه برای فعالیت بهتر و تسهیل امور شهرداری بوده است». وی سپس با بیان این‌که آنچه شهرداری تاکنون انجام داده جای قدردانی دارد، اظهار کرد: «بخش قابل توجهی از برنامه‌ای که شهردار به شورا ارائه کرده تحقق یافته اما نه همه‌ی آن». فرشاد اضافه کرد: «البته این هم به مسائلی از جمله شرایط اقتصادی کشور و نبود سازمان پویا و امکانات لازم در سازمان شهرداری بستگی داشته همچنین، مشارکت مردم آن‌طور که باید باشد نیست».

وی با تاکید بر این‌که اعتماد مردم به شهرداری و شورا باید بیش‌تر جلب شود، افزود: «بحث کرامت ارباب رجوع تاکنون آن‌طور مدنظر شورا بوده محقق نشده است». رئیس شورای شهر کرمان گفت: «از شهردار محترم و همکاران‌شان خواهش می‌کنم امسال برنامه‌ریزی دقیق و فعالیت بیش‌تری براساس قولی که دادند و برنامه‌ای که دارند انجام دهند».

وی یادآور شد: «تا این لحظه هیچ پیشنهاد و طرحی نیست که از طرف شهرداری ارائه شده و مصوب نشده باشد».

فرشاد با بیان این‌که شورا بستر را برای کار شهرداری فراهم کرده است، ادامه داد: «هر طرح و پیشنهاد دیگری هم شهرداری بیاورد، چنانچه کارشناسی باشد، مصوب می‌کنیم ولی انتظار داریم به گونه‌ای کارها پیش برود که در پایان این دوره‌ی شورا و وقتی شهر را تحویل می‌دهیم وضعیت مطلوبی تحویل داده شود و مثل این دوره که کارهای زیادی از گذشته باقی بود نشود».

در پروژه‌های خاتم ضوابط رعایت شده است

در این نشست، رئیس شورای شهر کرمان در پاسخ به خبرنگار استقامت درباره‌ی این‌که آیا در راستای پیشنهاد استاندار مبنی بر بررسی پروژه‌های باقی‌مانده‌ی خاتم و توقف برخی از این پروژه‌ها در صورتی که نیاز ضروری امروز شهر نیستند اقدامی انجام داده‌اید؟ گفت: «درباره‌ی این‌که پروژه‌های خاتم درست یا غلط بوده‌اند و این‌که ضوابط را برای اجرای آن در نظر گرفته‌اند، براساس گزارش‌هایی که به ما رسیده معلوم شده که حداقلِ ضوابط رعایت شده است». وی افزود: «از طرفی هیچ پروژه‌ای کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت ندارد و کم‌ترین پیشرفت مربوط به پروژه‌ی تقاطع امیرکبیر است که آن هم ۳۳ درصد پیشرفت دارد بنابراین، هیچ‌یک از پروژه‌ها متوقف نمی‌شود و هیچ کارشناسی هم تاکنون اعلام نکرده که توقف پروژه‌ها به نفع شهر است».

فرشاد ادامه داد: «تاکنون سه پروژه‌ از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده، پروژه‌ی ابوذر ظرف یکی، دو ماه دیگر تمام می‌شود و بقیه‌ی پروژه‌ها را هم امیدواریم تا پایان دوره‌ی شورا و شهرداری به بهره‌برداری برسد».

 

به شهرداری نمرة ۱۷ میدهم

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه ارزیابی از عملکرد شهرداری دارید؟ گفت: «بدون رودروایسی می‌گویم و برای ارزیابی عملکرد شهرداری، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افرازی و موانع و محدودیت‌ها را مدنظر قرار می‌دهم». وی با بیان این‌که باید صادقانه و واقع‌بینانه مسائل را مورد ارزیابی قرار داد، اظهار کرد: «شورا و شهرداری در این مدت با محدودیت‌ها و مشکلات مواجه بوده‌اند البته در حال حاضر، توقع شورا این است حالا که سازمان شهرداری به‌طور نسبی تثبیت شده بهره‌برداری از تلاش‌های کارشناسی گذشته صورت گیرد».

وی سپس تصریح کرد: «ممکن است به عملکرد شهرداری نمره‌ی ۲۰ ندهم اما ۱۶، ۱۷ را می‌دهم». رئیس شورای شهر کرمان با بیان این‌که شورا و شهرداری در راستای هم هستند و جدا از هم نیستند، ادامه داد: «شورا ماهیت تقنینی و نظارتی و شهرداری ماهیت اجرایی دارد. آنچه در شهر به اجرا در می‌آید، تبلور مصوبات شوراست».

 

هتل بامکرمان مجوز میراث را دارد

در بخش دیگری از این جلسه، سیدمهران عالم‌زاده؛ شهردار کرمان نیز در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این‌که شما بارها گفته‌اید حقوق پرسنل شهرداری به‌روز شده اما اکنون تعویق در پرداخت‌ها وجود دارد، گفت: «حقوق نیروهای قراردادی و پرسنل ما به‌روز است».

وی افزود: «اما در مورد نیروهای شرکتی دو ماه پرداخت حقوق به عهده‌ی شرکت‌هاست یعنی ما اگر دو ماه دیرتر هزینه‌های شرکت‌ها را بپردازیم، شرکت اما باید به‌موقع پرداخت را انجام دهد. براساس قرارداد همین الان شهرداری یک ماه جلوتر است».

شهردار کرمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سرنوشت هتل بام‌کرمان با توجه به این‌که مجوز میراث‌فرهنگی را ندارد چه می‌شود، گفت: «این پروژه، از میراث مجوز گرفته و موافقت اصولی برای ساخت هتل را دارد و در حریم هیچ بنایی هم نیست».

وی افزود: «من خودم مدافع میراث طبیعی و تاریخی در شهر هستم و البته معتقدم که نباید با مسائل سلیقه‌ای برخورد کرد؛ درباره‌ی این پروژه مجوز میراث وجود دارد حالا اگر میراث تخلفی کرده مقصر خودش است شهرداری اما مجوز را گرفته است».

عالم‌زاده در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: «عدالت‌محوری در چهار منطقه‌ی شهری به جد مدنظر ماست؛ همین حالا یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما که پارک گردشگری است، در منطقه چهار اجرا می‌شود». شهردار کرمان همچنین درباره‌ی حذف درختان در محوطه‌ی فرودگاه گفت: «این درختان جابه‌جا شده و روزی که ما برای بازدید رفتیم درختان سبز بود ولی هنوز برای قضاوت درباره‌ی ماندن یا خشک شدن درختان زود است ولی اگر فرودگاه تخلف کرده باشد، حتما برخورد می‌کنیم».

 

انتقاداتم مربوط

 به عملکردها نیست

عالم‌زاده در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به انتقاد از وضعیت اتوبوس‌های درون‌شهری کرمان گفت: «خود شهرداری ۶۷ دستگاه اتوبوس شهرداری دارد و حدود ۸۰ دستگاه هم استیجاری است. کاری که سال گذشته در اتوبوسرانی انجام دادیم این بود که ۲۳ دستگاه که در توقف‌گاه خوابیده بودند و عمدتا هم عمر کمی داشتند، نوسازی کردیم و به شهر برگرداندیم». وی با بیان این‌که ۱۳ دستگاه از این دسته اتوبوس‌ها به سیستم اضافه شده و بقیه هم آماده است اما منتظر تامین لاستیک هستند، اظهار کرد: «ناگزیر بودیم پنج دستگاه اتوبوس دست دوم نیز از مشهد خریداری و به خط اضافه کنیم».

وی افزود: «اگر ما در گذشته به حوزه‌ی حمل‌ونقل اهمیت اساسی داده بودیم، امروز نیازی نبود که زیرگذر آزادی یا روگذر باغ‌ملی را احداث کنیم. به دلیل این‌که اهمیتی به حمل‌ونقل عمومی نداده‌ایم، چنین کارهایی انجام دادیم که نتیجه‌ی دلخواه هم از آن گرفته نشده است».

وی ادامه داد: «درباره‌ی انتقاداتی که من گاهی درباره‌ی پروژه‌ها مطرح می‌کنم باید بگویم که انتقاد به عملکرد شهرداران نیست. انتقاد به یک نوع تفکر است که امروز می‌خواهد مشکل ترافیک را حل کند یا حمل‌ونقل را؟ حمل‌ونقل یک موضوع زیربنایی است تا زمانی که مشکل حمل‌ونقل را حل نکنیم، اگر خیابان شریعتی را دوبانده هم بکنیم، مثل بزرگراه همت و پل صدر تهران می شود».

 

تکلیف تراموا هنوز معلوم نیست

شهردار همچنین در پاسخ به این پرسش که بحث راه‌اندازی تراموا در کرمان به کجا رسید؟ توضیح داد: «انتخاب سیستم حمل‌ونقل هر شهری باید براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک صورت گیرد؛ این طرح در کرمان اما مدتی از اعتبارش گذشته و نیاز به بازنگری دارد».  وی با بیان این‌که درباره‌ی تراموا شرکت مشاور آمد و توضیحاتی داد، افزود: «ولی اگر قرار به اجرای آن باشد، باید در طرح جامع حمل‌ونقل هم پیشنهاد داده شده باشد و در شورای عالی ترافیک کشور نیز مصوب شود».

وی اظهار کرد: «طرح قبلی برای شهر کرمان  بی‌آرتی را پیشنها داده  این سیستم را مناسب شهر نمی‌بینیم. چون هم آلوده است و هم برای شهر تاریخی کرمان جذاب نیست». عالم‌زاده ادامه داد: «اگر مشاور در جریان بازنگری طرح، تراموا را پیشنهاد دهد، هم ظرفیت شرکت‌های داخلی و هم خارجی برای اجرای آن وجود دارد». وی گفت: «کار مطالعات که تمام شد نتیجه‌ی نهایی را اعلام می‌کنیم».

در این جلسه که حدود سه ساعت طول کشید به دیگر پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ داده شد.