محمدرضا هاشمینژاد در نشست بررسی مشکلات گالریهای کرمان:

مجموعهدار بسازید!

گروه فرهنگ‌وهنر – محمدرضا هاشمی‌نژاد، گرافیست، پنج‌شنبه‌شب، ۸ خردادماه در نشستی که کافه گالری آزاد به منظور بررسی موانع و مشکلات گالری‌های کرمان ترتیب داده بود، با یادآوری مشکلات پیش روی گالری‌دارها تأکید کرد:«زمانی که ساختار یک اقتصاد می‌خواهد شکل بگیرد، تمام لایه‌های آن باید شکل بگیرد تا اقتصاد به جریان بیافتد. گالری‌ها باید جریان خرید و فروش آثار هنری را تا مواضع اصلی آن پیگیری کنند و شرایط را طوری رقم بزنند که خریدار احساس کند دارد سود می‌کند تا بدین‌ترتیب، این حرکت به یک اقتصاد پویا و پایدار تبدیل شود که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد».

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فردای‌کرمان وی افزود:«البته قبل از آن، اگر بخواهیم اثری از هنرمند بخریم، گالری باید بر روی آن اثر هنری سرمایه‌گذاری کند. گالری باید فضای معرفی هنرمند، فضای نمایش اثر، فضای نقد و بررسی اثر و قیمت‌گذاری اثر را فراهم کند و به بقیه تلقین کند که یک اثر چه قیمتی دارد و چگونه می‌تواند قیمت آن تغییر کند. اما نگارخانه‌های ما چقدر در این زمینه مطالعه داشته‌اند؟ متاسفانه در حال حاضر ما این ساز و کارها را نداریم. و به‌خصوص در شهرستان‌ها این مشکل وجود دارد. اما من فکر می‌کنم مشکلاتی که ما داریم در تهران هم هست، گالری‌های تهران هم از این مشکلات در رنج‌اند. این یک مشکل ملی است».

هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد:«ما فقط به گالری نیاز نداریم، به اتمسفری نیاز داریم که پیرامون گالری تشکیل بشود که در آن هم اثر هنری رشد کند و هم هنرمند. گالری‌دارها باید به هرحال سرمایه‌گذاری کنند و بتواند استعدادهای شهر را بشناسند، برای آن برنامه‌ریزی کنند، فرصت‌ها را فراهم کنند و در نهایت هنرمند برای گالری بیزنسی به وجود آورد که بر پایه‌ی حرکت هنرمند است. این را هم بگویم که، خود گالری‌دار باید آن‌قدر اعتقاد داشته باشد که این کار، سرمایه است تا بتواند آن را به دیگری هم منتقل کند. درهرصورت این ساز و کارها باید فراهم شود». وی تأکید کرد:«ما باید نگاه تحلیل‌گر داشته باشیم؛ نگاه منتقد هم لزوما نباید معترض باشد بلکه می‌تواند مسائل را با موشکافی تحلیل کند و همه‌چیز را عادلانه حساب کند».

وی همچنین بیان کرد:«درنهایت، گالری‌داری باید منتج بشود به اقتصاد هنر که اثر هنری را بخریم و بفروشیم. در غیر اینصورت گالری فقط می‌شود محل نمایش چند کار از هنرمند که گاهی آثار او فروش می‌رود گاهی نمی‌رود. و این را هم به خاطر داشته باشید کسی که امروز اثری را خرید، شاید فردا دیگر نخرد! ولی ما مشتریانی تربیت نکردیم که مکرر کار بخرند و آینده‌ی روشن خرید اثر هنری را برای او تعریف نکردیم. این‌ها همه به مطالعه نیاز دارد».

رئیس انجمن هنرهای تجسمی کرمان، رفع این مشکلات را مشروط بر صبوری کردن قلمداد کرد و توضیح داد:«مساله‌ی دیگری هم که وجود دارد این است که ما صبوری نداریم. یادمان نیست که چطور یک پیتزافروشی به فست فودهای زنجیره‌ای امروز تبدیل شد. اگر گالری‌دارهای ما کم‌کم صبر کنند بعد از این بازار گالری‌ها بهتر خواهد شد ولی مادامی‌که ما جریانی به وجود نیاوریم، همین وضعیت هست. گالری‌دار باید یا مجموعه‌دار پیدا کند و یا بسازد».

به گزارش فردای‌کرمان، در این نشست مهران رضاپور، مهدی جعفری و محمد خضری‌مقدم نیز به صحبت پرداختند که مشروح سخنان آنان در پایگاه خبری فردای‌کرمان منتشر شده است.