در ششمین شب شعر طنز دولخ در کرمان مطرح شد؛

کرمان میزبان کنگره ملی طنز مکتوب شود

از محمدعلی فردوسی پیشکسوت مطبوعات تجلیل شد

گروه فرهنگوهنر – ششمین شب شعر طنز دولخ پس از یک وقفه‌ی سه ساله، سرانجام پنج‌شنبه، ۲۳ خردادماه، همراه با مراسم ویژه‌ی نکوداشت «محمدعلی فردوسی»، پیشکسوت مطبوعات استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، در این مراسم که توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کرمان برنامه‌ریزی، و با حمایت مجتمع مس سرچشمه، در محل تالار برق منطقه‌ای برگزار شد، چند تن از طنزپردازان کشور ازجمله: ناصر فیض، شروین سلیمانی، صابر قدیمی و عبدالرضا قیصری شرکت داشتند و در حضور مسئولین فرهنگی و چهره‌های مطبوعاتی و هنری استان کرمان، به همراه چند تن از طنزپردازان کرمانی به شعرخوانی پرداختند. علی‌اکبر اصفهانی، سعید زینلی، جانعلی خاوند، محمود کاربخش راوری، پرویز خسروی، جواد خسروی، مجتبی احمدی، مهدی جهانبخش و مسلم حسن‌شاهی، از شاعران و طنزپردازان کرمانی حاضر در این مراسم بودند. در بخش ویژه‌ی مراسم که به نکوداشت «محمدعلی فردوسی»، پیش‌کسوت مطبوعات و مدیر نشریه طنز قینوس اختصاص داشت، ویدیویی پخش شد که در آن چند تن از فعالان مطبوعاتی و فرهنگی، جایگاه موسس و مدیر مسئول فردوس‌کویر را در مطبوعات کرمان و به ویژه انتشار نشریه‌ی قینوس یادآور شدند.

حمید نیک‌نفس شاعر و طنزپرداز گفت:«آشنایی من با آقای فردوسی به سال‌های ۷۳ برمی‌گردد و من آن زمان طنز کار نمی‌کردم و بیشتر شعر جدی می‌گفتم اما بعد از آن زمان بود که متوجه شدم آن نوشته‌ها درواقع طنز به معنای واقعی بودند! «قینوس» اولین طنز مکتوبی بود که بعد از انقلاب در کرمان به صورت مجزا چاپ شد و از آن دوران گذر کردن هم کار سختی بودِ اما آ میرزا محمدعلی خان فردوسی (اسم مستعمار محمدعلی فردوسی در مجله‌ی «قینوس»)، این جسارت را به خرج داد و قینوس را در آن شرایط سخت، منتشر کرد».

در ادامه چماه کوهبنانی روزنامه‌نگار و طنزپرداز یادآور شد:«آنچه که باعث شد مهندس فردوسی قینوس را منتشر کند به نظر من سعدی در شعر خود سروده است:« چو شوریدگان می پرستی کنند/ به آواز دولاب مستی کنند. سعدی می‌گفت کسی که شوریده باشد و بخواهد عشق خود را نشان بدهد، نیازی به موسیقی بتهوون ندارد و با صدای چرخ هم می‌تواند این عشق را بروز بدهد».

در این فیلم کوتاه، مهدی محبی‌کرمانی اظهار کرد:«ویژه‌نامه‌ی «قینوس» به عنوان پیوست طنز فردوس کویر، اتفاقا در آن زمان در وضعیتی منتشر می‌شد که شاید شرایط برای چنین کاری بسته‌تر از همیشه بود. اما خوشبختانه قینوس منتشر شد، کارش را خیلی خوب پیش برد و داشت ادامه پیدا می‌کرد که متاسفانه با یک بهانه‌ی خیلی ساده، کار قینوس متوقف شد».

پس از وی، محمد لطیف‌کار روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد:« قینوس یک نشریه‌ی طنز مستقل نبود؛ اما آن‌قدر جذاب و پرطرفدار بود که در کنار «فردوس کویر»، عنوان مستقلی پیدا کرده بود. پر از مطالب شیرین و گزنده بود. حتی کارش به آن‌جا کشید که عده‌ای موقع مراجعه به دکه‌ی مطبوعاتی به جای این‌که نام نشریه‌ی اصلی یعنی فردوس کویر را بر زبان جاری سازند، ناخودآگاه می‌گفتند قینوس می‌خواهند!»

سپس، منصور ایزدپناه روزنامه‌نگار و دبیر تحریریه قینوس تصریح کرد:«نشریه‌ی قینوس بسیار حرفه‌ای منتشر می‌شد؛ چراکه متشکل از یک تیم حرفه‌ای بود؛ به طوری‌که نوشته‌های قینوس در نشریات استان‌های دیگر نیز (که من نمی‌توانم از آن‌ها نام ببرم)، چاپ می‌شد. درواقع قینوس یک کار حرفه‌ای بود که شاید کمتر در کل ایران منتشر می‌شد».

در ادامه، علی‌اکبر اصفهانی شاعر و طنز پرداز گفت:«مهندس فردوسی، هم از نظر فنی، ادبی و هم از نظر شعر و طنز نمونه است. وی با اشاره به عمر ۸۵ ساله‌ی خود افزود: ایشان را واقعا فردی نخبه دیدم».

به گزارش استقامت، شب‌های شعر طنز دولخ تا کنون شش دوره برگزار شده است و از زمان شکل‌گیری آن، عباس سالاری، حمید نیک نفس، علی اکبر اصفهانی، مهدی محبی کرمانی، منصور ایزدپناه و مجتبی احمدی از اعضای شورای سیاست‌گذاری این مراسم بوده‌اند؛ که پس از یک وقفه‌ی سه ساله، به گفته‌ی مجتبی احمدی به دلیل «مشکلات مالی»، سرانجام امسال، دوباره پا گرفت.  گفتنی است، مهدی حبیبی، سرپرست حوزه هنری استان کرمان در این مراسم گفت: «ابتدای سال پیشنهادی به آقای زرویی دادیم که حوزه هنری و شهر کرمان میزبان طنز مکتوب در کشور شود و کنگره‌ی طنز مکتوب را در کرمان به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار کنیم. در این راستا نیز، به مسئولین بخش‌های مختلف و بخش خصوصی قول‌هایی دادیم که بر مبنای آن به این یقین رسیده بودیم که اقبال به فضای فرهنگ و هنر جدی است؛ من گمان می‌کنم اگر این اتفاق ملی در کرمان رخ دهد خواهیم توانست عرصه‌های متعددی را سامان بدهیم».

همچنین در این مراسم، از محمدعلی فردوسی با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد. وی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت که مشروح سخنان وی را می‌توانید در همین شماره‌ی استقامت  بخوانید.