در نشست خبری شهرداری کرمان مطرح شد؛

تشریح برنامههای جشنواره ملی ۲۰ تا ۲۰ در کرمان

گروه جامعه شهردار کرمان گفت: «با حمایت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی جشنواره ۲۰ تا ۲۰ تابستان کرمان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت و هر سال اجرا می‌شود».

به گزارش خبرنگار استقامت، سیدمهران عالم‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای اعلام برنامه‌های جشنواره شهروندی تابستان ۲۰ تا ۲۰ کرمان اظهار کرد: «شهرداری به عنوان یک دولت محلی در شهرها مسئولیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف خدمات شهری، عمرانی و … بر عهده دارد و یکی از رسالت‌های شهرداری مربوط به خدمات اجتماعی و فرهنگی است که این حوزه تابع رویکرد شهرداران است».

وی ادامه داد: «شهرداران ناگزیر به انجام مسئولیت‌ها در حوزه‌ی خدمات شهری هستند و در حوزه‌ی عمرانی هم بر اساس بودجه‌هایی که دارند پروژه‌هایی را تعریف می‌کنند اما در پرداختن به حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی تا حدود زیادی می‌تواند نگاه و رویکرد یک شهردار تاثیر بگذارد».

وی افزود: «در دوره‌ی اخیر سعی کردیم حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی را تقویت کنیم و شهروندان برنامه‌های متنوعی را در یک سال و نیم گذشته که فعالیت‌های این حوزه شروع شده را شاهد بودند». شهردار کرمان یادآور شد: «این فعالیت‌ها هم در حوزه‌ی زیرساختی مانند شبکه‌ی شهروندی و شوراهای اجتماعی محلات انجام شده و هم یکسری فعالیت‌های فرهنگی، هنری شهروندی مناسب با ایام و مناسبت‌ها در راستای شادابی و نشاط شهری اجرا شده است».

 

توجه به زیستپذیری

شبهای کرمان

وی ادامه داد: «جشنواره شهروندی تابستان کرمان از ۲۰ تیرماه تا ۲۰ مرداد ماه به مدت یک ماه و عمدتا از عصر تا انتهای شب برگزار می‌شود زیرا شب‌های کرمان به لحاظ زیست‌پذیری و گذران اوقات شبانه شب‌های بسیار خوبی است».

عالم‌زاده یادآور شد: «برای این که بتوانیم گردشگران را از سایر نقاط کشور و دنیا جذب کنیم نیاز بود از ظرفیت‌های ملی و درون استانی هم استفاده کنیم که در همین رابطه ضمن جلساتی که با مدیران هتل‌های شهر کرمان داشتیم قرار شد هتل‌ها تا ۵۰ درصد تخفیف را برای این ایام منظور کنند». وی بیان کرد: «از سوی دیگر هواپیمایی ماهان نیز پذیرفت که ۳۰ درصد به تورهایی که در این زمان از طریق آژانس‌ها به کرمان می‌آیند تخفیف بدهد».

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: «با کمیسیون گردشگری اتاق هم هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا صنوف وابسته که عمدتا در حوزه‌ی پذیرایی شهر کرمان هستند نیز در جشنواره تخفیف‌هایی را لحاظ کنند و سایر صنوف هم به این جشنواره می‌پیوندند و تخفیف‌هایی را برای شهروندان و گردشگران خواهند داشت».

وی افزود: «همچنین با حمایت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت و هر سال اجرا می‌شود». عالم‌زاده با بیان اینکه در حوزه‌ی گردشگری بیشتر تکیه بر بناهای تاریخی است، گفت: «همه‌ی مردم گردشگر تاریخی نیستند و باید گردشگران طبیعت، فرهنگی و هنری در کنار هم قرار بگیرد».

وی با بیان این‌که بر اساس آمار حوزه‌ی گردشگری دنیا حدود ۳۷ درصد گردشگران به دنبال برنامه‌های فرهنگی هستند، یادآور شد: «می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت و با برگزاری رویدادها بخشی از گردشگران را که می‌دانیم دنبال برنامه‌های فرهنگی هستند را جذب کنیم».

وی ایجاد پارک‌ها و میادین را در جذب گردشگر مهم دانست و گفت:  «پارک گردشگری در همین راستا ایجاد خواهد شد که کار مشاوره‌ی آن ایجاد شده و کار اجرایی آن ظرف یکی دو ماه آینده شروع می‌شود».

عالم‌زاده خاطرنشان کرد: «احداث این پارک متفاوت در منطقه‌ی جنوب‌شرق شهر کرمان سبب می‌شود تعدادی از گردشگران بازید از آن را در برنامه‌های خود قرار دهند».

وی ادامه داد: «میادینی نیز در حال طراحی است مثل میدان ارگ و شورا که پیاده‌راه می‌شوند و با فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در این مکان‌ها انجام می‌شود، جاذب سفر و جمعیت خواهند بود که هم مسافر درون شهری را در این مکان‌ها خواهیم داشت و هم مسافران خارج از شهر و کشوری را».

شهردار کرمان حوزه‌ی بازآفرینی شهری را نیز در جذب گردشگر مهم دانست و افزود: «بعضی فضاهایی که عملکرد خوبی نداشتند با بازآفرینی عملکرد جدید به آن  داده می‌شود که می‌تواند به عنوان پروژه‌های محرک در حوزه‌ی گردشگری تاثیرگذار باشد».

وی اظهار کرد: «اماکن اقامتی و پذیرایی نیز در بسیاری از موارد جاذب گردشگران هستند؛ بعضی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به دلیل نوع رویکرد و تفاوت آن‌ها در حوزه‌ی اقامتی برای گردشگران جاذبه دارند که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند منشاء سفر باشند و حرکت ایجاد کند».

عالم‌زاده با بیان این‌که گردشگری علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی در شهرها سبب پایداری فضای شهری می‌شود، گفت: «برگزاری جشنواره‌های فصلی در این حوزه از برنامه‌های شهرداری کرمان است».

 

برگزاری سه دهه

برنامة شاد و متنوع

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های جشنواره شهروندی تابستان کرمان ۲۰ تا ۲۰ گفت: «این برنامه‌ها در سه دهه در مناطق چهارگانه‌ی شهر کرمان در قالب برنامه‌های صحنه‌ای، خیابانی و نمایشگاهی برگزار می‌شود».

محمدعلی جوشایی اظهار کرد: «محور اصلی برنامه‌های جشنواره ایجاد زمینه‌ای برای آموزش با هم زیستن در شهر، شاد زیستن، معرفی جاذبه‌ها و توسعه‌ی گردشگری شهری و استفاده از شب‌های زیبای کرمان است».

وی افزود: «برنامه‌های دهه‌ی اول جشنواره، بیستم تیر تا اول مرداد، با عنوان جشنواره‌ی بزرگ شب‌های جنوب در مجموعه‌ی ورزشی امام علی (ع) در تقاطع بلوار غدیر یک و بلوار رضوان با همکاری استان‌های هرمزگان و بوشهر برگزار می‌شود».

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان بیان کرد: «برنامه‌ی افتتاحیه‌ی جشنواره با حضور گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان و جمعی از هنرمندان کشور و استان برگزار می‌شود».

وی خاطرنشان کرد: «برنامه‌های دهه‌ی سوم، از اول تا دهم مرداد، با عنوان شادپیمایی بزرگ خانواده‌های کرمانی در بلوار ۲۲ بهمن شهر کرمان اجرا می‌شود که شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی با رویکرد اصلی کودکان و نوجوانان خواهد بود».

جوشایی ادامه داد: «در دهه‌ی دوم هر شب ساعت ۲۱ تا ۲۴ یک جنگ شادی در محل شهربازی کرمان به صورت رایگان اجرا می‌شود».

وی محتوای برنامه‌های دهه‌ی سوم، از دهم تا بیستم مرداد ماه، را برگزاری نمایشگاه و فستیوال خودروهای کلاسیک کشور بیان کرد و گفت: «هدف برنامه‌های دهه‌ی سوم جشنواره جوانان هستند که شامل همایش عمومی دوچرخه‌سواری، مسابقه‌ی قویترین مردان استان، برنامه‌ی شوی لیزری و جشنواره‌ی دیوار‌نگاره‌های شهری می‌باشد».

 

توجه به رویدادها

در جذب گردشگر

دبیر ستاد گردشگری شهرداری کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که جای رویدادها در شهر و استان کرمان خالی بود، گفت: «با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان کرمان وجود دارد شاید یکی از خلاءهایی که در آن شاهد هستیم نبود رویدادهایی است که در تقویم ملی به ثبت رسیده است».

محمد جهانشاهی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی خرما در بم و جشنواره گل محمدی لاله‌زار، افزود: «در شهر کرمان نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود لازم بود قبل از این چنین رویدادهایی اتفاق می‌افتاد».

وی ادامه داد: «در کرمان برای این‌که یک تصویر شایسته‌تر به بازارهای داخلی و بین‌المللی بدهیم مجبور بودیم دست به بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و ابزاهایی بزنیم که شاید یکی از این ابزارها برگزاری این برنامه‌ها با توسعه‌ی رویداد محور است».