محسن جلالپور در مراسم افتتاح بخش پیوند اعضاء مرحوم حاجحسین جلالپور:

مشارکت بخشخصوصی خیر عمومی به دنبال دارد

گروه جامعه – بخش پیوند اعضاء مرحوم حاج‌حسین جلال‌پور وابسته به بنیاد خیریه پیوند اعضاء نفیس کرمانی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار کرمان، نمایندگان مجلس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و برخی مسئولین افتتاح شد.

به گزارش فردای کرمان، محسن جلال‌پور مدیرعامل بنیاد خیریه نفیس کرمانی در مراسم افتتاح بخش پیوند اعضاء مرحوم حاج‌حسین جلال‌پور، فاز اول مرکز پیوند اعضاء و سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان افضلی‌پور کرمان گفت: «بنیاد نفیس حاصل یک فکر جمعی در فعالین اقتصادی در دهه‌ی ۸۰ در اتاق بازرگانی بود، کاری که چند ماه به طول انجامید و طی بررسی جامع نیازهای استان، بخش درمان و در بخش درمان بحث پیوند به عنوان نیاز منطقه‌ی جنوب‌شرق و نیاز آتی این منطقه با توجه به سرطان‌ها و بیماری‌های غیرعلاجی که در آن زمان پیش‌بینی می‌شد در استان و منطقه مطرح شد».

وی ادامه داد: «ایده‌ای که در کرمان شکل یک رویا بود به همت همه‌ی فعالین اقتصادی، مجموعه‌ی دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، مسئولان استان و همه‌ی عزیزانی که طی این سال‌ها در استان خدمت کردند به واقعیت پیوست».

جلال‌پور با اشاره به علت نام‌گذاری این بنیاد به نام نفیس کرمانی، اظهار کرد: «خانواده‌ی نفیسی که بسیاری به نام خانواده‌ی سعید نفیسی آن را می‌شناسند از برهان‌الدین نفیس بن عوض بن حکیم کرمانی تا میرزاعلی‌اکبر نفیسی مشهور به ناظم‌الاطبا بوده که تا امروز بیش از ۶۰۰ پزشک حاذق به این جامعه تقدیم کرده است؛ و در نتیجه به یاد آن‌ها و به نام آن‌ها بنیاد نفیس پایه‌گذاری شد».

وی افزود: «این بنیاد با هیات امنایی متشکل از پنج نفر از خیرین و ۲۵ نفر از دانشگاهیان شکل گرفت و هماهنگی بین خیرین استان و دانشگاه علوم پزشکی سبب شد هیات مدیره بنیاد نفیس طی ۱۴ سال گذشته همواره در جهت ارتقاء جایگاه این بنیاد و ایجاد امکان لازم برای بخش‌های مختلف پیوند بسیار فعال باشد».

مدیرعامل بنیاد خیریه نفیس کرمانی با بیان این‌که بنیاد نفیس درس‌های زیادی برای من داشت، گفت: «بنیاد نفیس نشان داد که همه‌ی استعدادهای لازم در استان کرمان که شاید آن زمان احساس می‌کردند شرایط درمانی و تخصصی لازم در آن وجود ندارد، وجود دارد و فقط حلقه‌ی اتصالی نیاز دارد که این حلقه‌ی اتصال گوهرهای فراوانی را در استان کنار هم گذاشت و مرکز پیوندی را به وجود آورد که بسیاری از کشورها غبطه‌ی آن را می‌خورند و امروز با سطح علم و آموزش و وضع مالی خیلی بهتر از کشور ما نمی‌توانند چنین جریان و چنین پایه‌گذاری را داشته باشند».

وی تاکید کرد: «استفاده از ظرفیت‌ها و کنار هم قرار دادن آن‌ها درس بزرگی در بنیاد نفیس بود».

جلال‌پور با اشاره به صحبت‌های محمد یونس اقتصاددان، افزود: «تکیه کلام اصلی ایشان این است که برای درست کردن جهان لازم نیست کارهای جهانی کرد، از کار کوچک می‌توان شروع کرد و کار را بزرگ کرد، کارهای کوچک در کنار هم جهان را درست می‌کند».

وی ادامه داد: «این‌که ما در نقطه‌ی کوچکی در حدود ۳۰۰ مترمربع که دانشگاه علوم پزشکی وقت در اختیار ما قرار داد کار پیوند را شروع کردیم و امروز مرکزی با پنج هزار مترمربع با بهترین امکانات و بهترین ساخت و ساز و تجهیزات با امید کم کردن آلام کرمانی‌ها، جنوب‌شرقی‌ها و ایرانی‌ها به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقدیم می‌کنیم، گواه این مطلب است که قدم اول را که برداری کارهای بزرگ انجام‌شدنی است».

رئیس اسبق اتاق ایران یادآور شد: «کارهای بزرگ‌تری هم در بنیاد نفیس در راه است و این نشانه‌ی این است که بایستی اطراف خود را دید. اصلاح را از یک نفر و کار خیر را از چند نفر و از جمع کوچک و نتایج بزرگ می‌توان در جامعه به عنوان یک الگو و نمونه شاهد بود».

وی خاطرنشان کرد: «در طول چند دهه‌ای که در فعالیت‌های اقتصادی در اتاق هستم همواره خیرین از بطن بازار و فعالین اقتصادی، کارهای بزرگی انجام دادند. از ۱۵۰ سال پیش امین‌الضرب که پایه‌گذار اتاق تجارت بود همه‌ی ثروت خود را خرج خرید گندم در دوران قحطی کرد و مردم را از گرفتاری و گرسنگی نجات داد تا دوره‌ای که خیامی‌ها و بسیاری از بزرگان کارهای خیری در کشور کردند و تا امروز که خیریه‌ی ابرار در اتاق مشغول فعالیتی جدی است و در همین زمینه و پایه‌گذاری بنیاد نفیس هم همراهی جدی داشته است».

جلال‌پور گفت: «نگاه مردم، استمداد از مردم و بازگذاشتن فعالیت‌ها و فعال کردن بخش خصوصی نتیجه‌اش خیر عمومی و رسیدن به نیازها و حل مشکلات جامعه است، و این درس دیگری است که از بنیاد نفیس می‌توان گرفت».

وی اظهار کرد: «امروز در بیمارستان افضلی‌پور مرکزی به وسعت پنج‌هزار مترمربع بدون کمترین نقص و ایرادی تقدیم دانشگاه و بیمارستان و مجموعه‌ی درمانی استان می‌شود تا بسیاری از کسانی که نیازمند هستند بتوانند از این مجموعه استفاده کنند و سلامتی خود را به دست بیاورند».

مدیرعامل بنیاد خیریه نفیس کرمانی افزود: «هرچند افراد کار خیر را برای دفع بلا از خود انجام می‌دهند اما بنیاد نفیس، کار خیر را برای دفع بلا از مردم و کم کردن رنج و آلام آن‌ها در مسیر خود قرار داده و به همت و دعای شما کارهای بزرگتری هم در این بنیاد انجام خواهد شد».

گفتنی است، بخش پیوند اعضاء مرحوم حاج‌حسین جلال‌پور در بیمارستان افضلی‌پور کرمان با زیربنای ۴۵۰۰ مترمربع و هزینه‌‌ی ۴۵ میلیارد تومان احداث شده است.

این بخش دارای ۴۴ تخت و چهار اتاق عمل است که در سه بخش پیوند مغز استخوان، کبد و کلیه به مراجعین خدمات ارائه خواهد داد.