فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء در کرمان:

ساخت سد صفارود ۷ ماه دیگر تمام میشود

گروه اقتصاد ـ سد صفارود بنا به وعده‌ی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء تا آخر دی‌ماه امسال ساخته می‌شود. این سد قرار است آب معدن مس دره‌آلو را تامین کند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم، ظهر پنجشنبه، ۱۳ تیرماه، در جلسه با استاندار و برخی از مقامات استان کرمان گفت: «با توجه به پروژه‌هایی که در استان کرمان داریم دیروز و امروز با معاونان مربوطه در قرارگاه خاتم از این پروژه‌ها  بازدید کردیم. با توجه به پتاسیل بالای کرمان قرارگاه در خدمت توسعه‌ی استان است و با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی در کنار شما هستیم تا بحران‌ها را با کمک هم حل کنیم».

وی با بیان این‌که مهم‌ترین پروژه‌ی ما با توجه به مشکلات آب شهر کرمان پروژه‌ی انتقال آب صفارود است، افزود: «سال گذشته با استاندار محترم کرمان در این‌باره جلسه‌ای داشتیم تا چگونه سد و تونل و خط لوله این پروژه را فعال‌سازی کنیم». وی ادامه داد: «همه‌ی تلاش خود را به‌کار بستیم تا با توجه به حساسیت ویژه‌ی مسئله‌ی آب، این اقدام را انجام دهیم. تغییر نفرات دادیم و روحیه و انگیزه‌ی جدیدی وارد سیستم کردیم».

سردار محمد با بیان این‌که نیاز بود روح جدیدی در پروژه‌ها دمیده شود، اظهار کرد: «تغییرات ساختاری دادیم و منابع مالی نیز از خودمان تزریق کردیم و الان می‌توانم بگویم درباره‌ی سد صفارود پروژه سرعت بسیار خوبی گرفته است و این سد در ۲۹ بهمن‌ماه قابل اتمام است».

وی بیان کرد: «با این وجود، مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها، وجود معارضان است که باید تعیین‌تکلیف شود».

وی خطاب به مقامات استان کرمان تاکید کرد: «در اجرای پروژه مشکلی نداریم و نگران نباشید ولی برای رفع معارض کمک کنید. مشکل بعدی نیز، درباره‌ی وضعیت مخزن است با توجه به این‌که باید تملکاتی صورت گیرد و رقم سنگینی نیاز است که در این زمینه باید اقدامات لازم صورت گیرد». فرمانده قرارگاه خاتم گفت: «آنچه در حیطه‌ی ماموریت ماست اتمام سریع این پروژه با کیفیت فنی بالا است که در حال انجام است».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، استاندار کرمان نیز در این‌باره گفت: «قرار ما اتمام این پروژه در آخر دی‌ماه بود اما اکنون یک ماه آن را به تعویق انداخته‌اید».

نماینده قرارگاه خاتم در این پروژه اما توضیح داد: «می‌توانیم همان دی‌ماه کار را تحویل دهیم به شرط این‌که مشکلات موجود حل شود».

وی با بیان این‌که ما به برنامه‌ی زمان‌بندی مقید هستیم، افزود: «ولی فقط احداث سد مشکل را حل نمی‌کند. اهدافی این پروژه دارد که همه را باید با هم ببینیم ولی آیا سد به‌تنهایی اهداف لازم را تامین می‌کند؟ این سد نیاز به جاده دسترسی دارد وگرنه زیرآب می‌رود ولی هنوز نقشه‌های جاده به ما داده نشده است و همین، ممکن است در کار تاخیر ایجاد کند».

استاندار کرمان اما گفت: «تا آخر دی‌ماه آب باید به معدن دره‌آلو برسد. برای بقیه‌ی پروژه که آب به کرمان برسد هم درست می‌گویید. ولی آنچه سد به‌تنهایی تا دی‌ماه باید پاسخگو باشد تعهدات آب منطقه‌ای به مس است که هزینه‌ی آن را هم مس پرداخته است تا این آب به‌موقع به معدن برسد». علیزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز گفت که در جلسه‌ای که اخیرا برگزار کرده‌اند، درباره‌ی جاده و رفع معارض تصمیماتی گرفته شده است. او اظهار کرد: «در سد صفارود مشکلی نداریم پول و زمین و خاک و همه چیز آن آماده است».

استاندار کرمان نیز تاکید کرد که رفع معارضان این پروژه نیز باید صورت گیرد تا کار به تاخیر نیفتد.