پورابراهیمی مطرح کرد

احتمال انتقال آب خلیج فارس  به شهر کرمان 

گروه اقتصاد ـ به گفته‌ی پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، مذاکراتی انجام شده تا مازاد آبی که از خلیج‌فارس به سرچشمه می‌رسد را به شهر کرمان منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، محمدرضا پورابراهیمی این خبر را ظهر پنجشنبه، سیزدهم تیرماه، در جلسه‌ی بررسی پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کرمان داد.

او با بیان این‌که اولویت الان ما در کرمان تامین آب شرب است، گفت: «طبق زمان‌بندی که انجام شده امیدواریم تا پایان تیرماه، آب پنج حلقه چاه جدید که حفر و تجهیز شده به شهر کرمان برسد اگرچه کسری آب همچنان وجود دارد». او اضافه کرد: «برای تامین منابع مالی در سطح ملی و استانی حمایت و پیگیری می‌کنیم».

وی سپس با اشاره به پروژه‌ی انتقال آب صفارود به شهر کرمان اظهار کرد: «هر اقدامی قرار است انجام شود نباید ضرر و زیانی در یک منطقه ایجاد کند و وزارت نیرو باید خساراتی که در جریان ساخت سد و تونل و خط انتقال ایجاد می‌شود را پرداخت کند و آن را در اولویت قرار دهد تا بابت این مسئله چیزی به مردم بدهکار نباشیم». پورابراهیمی تاکید کرد: «همه‌ی اقدامات در این پروژه‌ها نیز باید کارشناسی باشد تا اختلاف‌نظر نیز وجود نداشته باشد و ما هم موافق نظر کارشناسی و تخصصی هستیم».

وی سپس درباره‌ی آخرین وضعیت انتقال آب خلیج‌فارس به استان کرمان نیز توضیح داد. پورابراهیمی گفت: «خط اول این انتقال آب در حال نهایی شدن است که در جریان آن، ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به کرمان می‌آید که از این میزان، حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب سهم خود کرمان است که شرکت گل‌گهر و شرکت ملی مس آن را خریداری کرده‌اند و  بقیه‌ی آن نیز به یزد می‌رسد».

او با بیان این‌که در فصل پاییز امسال، بخش اول این پروژه که به سیرجان می‌رسد افتتاح می‌شود، افزود: «تا سه، چهار سال آینده نیاز گل‌گهر و مس از این حجم ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال، دو سوم آن بیش‌تر نیست و این یعنی یک‌سوم مازاد منابع آبی ایجاد می‌شود».

نماینده کرمان و راور در مجلس ادامه داد: «در آخرین جلسه‌ای که با مدیران مس و گل‌گهر و چادرملو به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی خط انتقال داشتیم توافق اولیه‌ای شد بتوانیم با اجرای یک خط انتقال از سرچشمه، بخشی از نیاز شهر کرمان را تامین کنیم که خواهش می‌کنم آب منطقه‌ای از این پروژه حمایت کند».