مدیرکل محیط زیست استان کرمان:

انتقال آب صفارود مجوز دارد!

گروه جامعه ـ مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: «پروژه‌ صفارود مجوز زیست‌محیطی برای انتقال آب را دارد ولی بعد از اتفاقاتی که رخ داد، سازمان محیط زیست اعلام کرد که گزارش ارزیابی بیاورید که دارند آماده می‌کنند».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، مرجان شاکری، روز پنجشنبه سیزدهم تیرماه، در جلسه‌ی بررسی پروژه‌های قرارگاه خاتم در استان کرمان که با حضور استاندار و فرمانده قرارگاه و جمع زیادی از مدیران تشکیل شد، افزود: «از رقم‌های میلیاردی که در این پروژه هزینه می‌شود، شاید اگر ۱۰۰ میلیون تومان خرج مسائل زیست محیطی می‌‌شد به این مشکلات برنمی‌خوردیم». وی ادامه داد: «در این پروژه، دو سه مبحث داریم از جمله میزان کلوئید که در آب خروجی بیش‌تر (از حد مجاز) است که بر باغات پایین‌دست اثر می‌گذارد و این مشکل را باید برطرف کنند».

وی با بیان این‌که چند مشکل دیگر هم در این پروژه داریم، اظهار کرد: «در حال حاضر، در تعامل خوبی با آب منطقه‌ای کرمان هستیم و کارشناسان ما خودشان دارند ارائه‌ی راهکار می‌دهند. یعنی از مشاور زیست محیطی آن‌ها نومید شدیم و خودمان داریم راهکار می‌دهیم».

به گزارش فردای‌کرمان، در همین حال، شاکری، ۲۶ خردادماه جاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ی آخرین وضعیت پروژه‌ی انتقال آب صفارود گفت: «سد صفارود مجوز زیست محیطی نداشته الان مجوز ارزیابی آن در دست بررسی است و این‌که آیا بر هلیل‌رود تاثیرگذار است یا نه؟ باید بگویم قطعا هر سدی بر حوزه‌های پایین‌دست خود تاثیر می‌گذارد ولی درباره‌ی سد رابر چون سد هلیل را در پایین‌دست آن داریم، نمی‌توانیم بگوییم که بر جازموریان تاثیر دارد چون حقابه‌ی جازموریان از هلیل باید تامین شود».

وی افزود: «توجیه آب منطقه‌ای برای سد صفارود کنترل سیلاب‌هاست و این‌طور نیست که سرشاخه‌ها را به پشت منتقل و ذخیره کنند».

وی ادامه داد: «ولی شهر بزرگی مثل کرمان هم نیاز به تامین آب آشامیدنی دارد و متاسفانه منابع آب زیرزمینی آن افت کمیت و کیفیت داشته و باید به‌فکر تامین آب شهر کرمان باشیم. در این راستا تصمیماتی گرفته‌اند که این پروژه از جمله‌ی آن است».

شاکری اظهار کرد: «درباره‌ی خط انتقال آب این پروژه هم یک‌سری تمهیدات را محیط زیست اعلام کرده که رعایت نشده است، تذکرات لازم داده شده و برای توسعه هم موافقت نمی‌شود تا ضوابطی ابلاغ کردیم رعایت شود». مدیرکل محیط زیست استان کرمان در پاسخ به این پرسش فردا‌ی‌کرمان که چه‌طور سد صفارود توانسته بدون مجوز محیط زیست احداث شود؟ توضیح داد: «برای ساخت سد، پروژه‌ی ارزیابی را ارائه دادند و به این امید که قطعا تصویب می‌شود، عملیات فیزیکی را شروع کردند».

وی افزود: «عملیات فیزیکی که ۲۰ درصد پیشرفت داشت، آن زمان، بخشنامه‌های داخلی سازمان محیط زیست می‌گفت کاری که شروع شده از دستور کار دفتر ارزیابی خارج شود که این پروژه نیز خارج شده بود ولی وقتی پروژه ۸۰ درصد پیشرفت پیدا کرد، گفتند حالا که اجرایش کردید حداقل طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی را بیاورید تا اگر نیاز به تصمیم‌گیری باشد، انجام شود».

وی افزود: «گاهی دولت اقداماتی در قالب کار عام‌المنفعه انجام می‌دهد که نیاز به طرح ارزیابی زیست‌محیطی دارند؛ مثل ساخت راه و یا راه‌آهن. ولی دولت برای کاهش هزینه‌ها، از ابزارهای قانونی خود استفاده کرده و کار را پیش می‌برده است».

شاکری با بیان این‌که محیط زیست مکرر گزارشاتی درباره‌ی این چنین اتفاقاتی ارائه کرده است، اظهار کرد: «ولی کار عام‌المنفعه است ضمن این‌که بحث جذب بودجه و اعتبار نیز وجود دارد. مثلا سیستم تصفیه فاضلاب کهنوج الان باید پول بگیرد و برای آن، نیاز به مجوز ارزیابی دارند اما ارزیابی مشمول گذشت زمان است و تا انجام شود بودجه برگشت می‌خورد بنابراین می‌گوییم این اقدام به نفع محیط زیست است ولی باید طرح ارزیابی اثرات انجام شود».

به گزارش فردای‌کرمان، در جلسه‌ی روز پنجشنبه، از سوی فرمانده قرارگاه خاتم اعلام شد که ساخت سد صفارود تا دی‌ماه امسال به پایان می‌رسد. قرار است از آب این سد سهمی به معدن مس دره‌آلو داده  شود.

پروژه‌ی انتقال آب صفارود که با سد شروع و توسط یک تونل ادامه می‌یابد تا به شهر کرمان برسد از زمان آغاز عملیات اجرا، با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو بوده که در آخرین خبر و با اعلام مخالفت دادستانی کرمان با این پروژه، قرار است مناظره‌ای بین کارشناسان وزارت نیرو و دادستانی برگزار و تکلیف نهایی مشخص شود.