در نشست بررسی پروژههای خاتم مطرح شد؛

ابهامات در انتقال آب صفارود به کرمان!

گروه اقتصاد ـ پروژه‌ی انتقال آب صفارود به شهر کرمان همچنان بر سر دو راهی بودن و نبودن است. این پروژه که از ابتدای شروع با مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی مردم محلی و برخی مسئولان و کارشناسان محیط زیست همراه بوده اگرچه تا یک قدمی دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی پیش رفته اما دادستانی کرمان پروژه را به چهار دلیل فاقد توجیه برای اجرا دانسته و حالا قرار است مناظره‌ای بین کارشناسان وزارت نیرو به‌عنوان کارفرمای پروژه و کارشناسانی از دادستانی کرمان در این‌باره برگزار شود و تصمیم نهایی درباره‌ی ادامه یا تعطیلی پروژه بعد از این مناظره گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، استاندار کرمان، پیش از ظهر پنجشنبه، سیزدهم تیرماه، در جلسه‌ی بررسی پروژه‌های خاتم در استان کرمان در این‌باره توضیحاتی داد.

محمدجواد فدایی گفت: «پروژه‌ی تامین آب شهر کرمان از سد صفارود تا حالا حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۶۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده است». وی افزود: «برای تامین مالی پروژه از طریق منابع دولتی به این زودی کار به نتیجه نمی‌رسید. بنابراین، آذرماه سال ۹۶ به همراه آقای رزم‌حسینی استاندار وقت کرمان و با پیگیری دوستان به‌ویژه آقای پورابراهیمی در کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران ۱۰ بانک و معاون وقت وزیر اقتصاد جلسه‌ای تشکیل دادیم».

فدایی ادامه داد: «در آن جلسه، قرار شد کنسرسیومی با این بانک‌ها تشکیل و یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات، از محل ماده ۵۶ به این پروژه داده شود و سهم هر بانک ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد».

وی با اشاره به پیگیری‌ها و جلسات و مکاتبات مکرر با این بانک‌ها، اظهار کرد: «در اسفندماه ۹۷ بالاخره قرارداد تنظیم شد و در تاریخ ۲۷ اسفندماه، ضمانت‌نامه سازمان مدیریت به امضای آقای دکتر نوبخت رسید». استاندار کرمان گفت: «برای تحقق این کار، هر بانک باید ۱۱۰ برگه را امضا می‌کرد. برای این‌که اخذ این امضاها طولانی نشود، از دکتر مهری مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن به‌عنوان متولی این کنسرسیوم، خواستیم تا همه‌ی مدیران بانک‌ها را در یک جلسه‌ی ناهار میزبانی کنیم. این اتفاق افتاد و امضاهای لازم را اخذ کردیم». وی اظهار کرد: «در اسفندماه به اینجا رسیدیم که بانک صنعت و معدن یک حساب باز کند و دیگر بانک‌ها سهم خود را به آن حساب واریز کنند اما در همان ایام، دکتر مهری به من اطلاع داد که دادستان کرمان به بانک ملی گفته که این پروژه، از لحاظ توجیه اقتصادی جای سوال دارد و حواس‌تان باشد به چه پروژه‌ای دارید وام می‌دهید». فدایی افزود: «بعد از این اتفاق، بانک ملی اعلام کرد که به این پروژه وام نمی‌دهم». او ادامه داد: «دکتر مهری گفت که از دادستان استعلام کتبی هم گرفتیم که نسخه‌ای از آن را برای من هم فرستادند و دیدم اگر دادستان جواب منفی دهد، همه‌ی بانک‌ها عقب‌نشینی می‌کنند بنابراین جلسه‌ی شورای تامین برگزار کردیم و قرار بر این شد جلسه‌ای مناظره برگزار شود».

وی گفت: «با این‌که سازمان برنامه‌وبودجه ضمانت‌نامه‌ی مالی پروژه را امضا کرده ما گفتیم کارشناسان وزارت نیرو و کارشناسان مورد وثوق دادستان در این‌باره مناظره‌ای بگیرند تا تکلیف پروژه مشخص شود».

فدایی ادامه داد: «منتها مشکلی که وجود داشت این بود که مهلت یک هفته‌ای برای این کار تعیین شده بود ولی در یک هفته برگزاری مناظره عملی نبود. بعد از این تصمیم، در وزارت نیرو نیز با معاون وزیر جلسه‌ای داشتیم و کارشناسان آن‌ها گزارش دادند و قرار شد بعد از ماه رمضان جلسه‌ی دیگری را داشته باشیم».

استاندار کرمان اضافه کرد: «بعد از ماه رمضان مجدد به وزارت نیرو رفتیم، دکتر مهری گفت که دادستان جواب داده و گفته چون طی یک هفته‌ی مقرر مناظره انجام نشده ما جواب‌مان را دادیم».

وی بیان کرد: «جواب دادستان را دیدم که نوشته بودند پروژه به‌دلیل تخریب محیط زیست، تهدید علیه بهداشت عمومی، تضییع اموال عمومی و عدم رعایت قانون حکومتی مشکل دارد. دکتر مهری به من گفت که چون این جواب را دادستانی داده حاضر نیستیم به این پروژه تسهیلات بدهیم».

وی با بیان این‌که در حال پیگیری کار هستیم، افزود: «وزارت نیرو آماده‌ی برگزاری مناظره است و امیدواریم مشکل حل شود».

استاندار کرمان گفت: «در این پروژه، دو راه داریم: یا پروژه منتفی شود که در این صورت، ۶۰۰ میلیارد تومان برباد می‌رود و باید پروژه‌ی جایگزین آن نیز معرفی شود یا پروژه به کار خود ادامه دهد».

وی افزود: «برخی از مخالفان پروژه می‌گویند که به‌دلیل وضعیت بارندگی، آب پشت این سد نیست اما با بررسی کارشناسی نهایی این ابهام رفع و اعلام شده در حدی که مورد نظر بوده، آب پشت سد جمع می‌شود و می‌توان آن را به کرمان منتقل کرد».

فدایی ادامه داد: «از دکتر پورابراهیمی و سردار محمد می‌خواهم کمک کنید تا کارشناسان دادستان را مجاب کنیم؛ اگر این مشکل حل شود بانک‌ها آماده هستند پول را به حساب بریزند».

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم نیز در این جلسه، در بخشی از سخنان خود درباره‌ی پروژه‌ی صفارود گفت: «دستگاه تی‌بی‌ام (دستگاه حفاری تونل) ما در این پروژه بیکار مانده است. این دستگاه، وقتی مدت طولانی کار نکند، دیگر نمی‌توان آن را حرکت داد». وی با اشاره به مشکلات مالی اجرای پروژه افزود: «همین الان ۲۳۰ میلیارد تومان در این پروژه از کرمان طلب داریم. دیگر چه پولی داریم به آن تزریق کنیم؟».

وی خطاب به مقامات استان کرمان اظهار کرد: «عاجلانه درباره‌ی این پروژه تصمیم بگیرید فقط باید مردم به‌دلیل مشکل کم‌آبی به خیابان بریزند تا تصمیم بگیرید که تونل باشد یا نه؟».

یکی از نمایندگان قرارگاه خاتم در این پروژه نیز با بیان این‌که برای شروع کار پروژه، نقدینگی نیاز است، گفت: «ما در شهر کوچکی مثل رابر چند میلیارد تومان بدهکاریم. برای کوچکترین حرکت نقدینگی نیاز است تا چراغ کارگاه را روشن کنیم و اگر همین الان پول وجود داشته باشد، ۱۲ روز طول می‌کشد تا کارگاه فعال شود». او افزود: «۸۰ نیروی اجرایی در کارگاه برای مراقبت از دستگاه تی‌بی‌ام داریم و نیاز است تکلیف نهایی پروژه مشخص شود». استاندار کرمان هم گفت که باید منتظر برگزاری مناظره باشیم و اگر تا دو ماه آینده، به نتیجه نرسیدیم، در نهایت نزد رئیس‌جمهور می‌رویم تا ایشان مشکل را حل کند.