مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در جمع خبرنگاران:

توان مقابله با تحریم را داریم

بهرهبرداری از پساب فاضلاب زرند دو سال دیگر 

گروه اقتصاد – مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: «خوشبختانه الان ما در صنعت فولاد تقریبا خودکفا هستیم و چیز مهمی که دست به دامن خارجی‌ها بخواهیم بشویم وجود ندارد».

به گزارش خبرنگار استقامت، مهندس سهراب‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «فولاد زرند امروز در استان کرمان حرف بسیاری برای گفتن دارد. مجموعه‌ای که تا امروز توانسته برای پنج هزار کرمانی به طور مستقیم و برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند».

وی با بیان این‌که باید جایگاه مجموعه‌ی فولاد زرند در کرمان بیش از پیش شناخته شود، افزود: «وزیر صنعت، معدن و تجارت که چندی پیش از این مجموعه بازدید داشتند بر اطلاع‌رسانی بیشتر از اقدامات انجام شده در این پروژه تاکید کردند».

سهراب‌نژاد بیان کرد: «فولاد زرند مجموعه‌ای است که از معدن تا شمش فولاد را برنامه‌ریزی کرده و امسال آخرین حلقه‌ی بزرگ زنجیره‌ی تولید این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد».

وی ادامه داد: «زغال این مجموعه از معدن خمرود و سنگ‌آهن از معدن جلال‌آباد تامین می‌شود، معادنی هم در طبس  داریم که در حال کار هستند و زغالشویی پابدانا نیز متعلق به فولاد زرند ایرانیان است».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد: «دو واحد دو میلیون تنی کارخانجات کنسانتره جمعا چهار میلیون تن در سال، یک واحد گندله‌سازی دو و نیم میلیون تنی در جلال‌آباد، دو واحد کارخانه‌ی کک‌سازی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن و ۸۰۰ هزار تن و پروژه‌ی CDQ، حلقه‌های بزرگ زنجیره‌ی تولید فولاد زرند را تشکیل می‌دهند».

وی افزود: «فولادسازی یک مجتمع با ظرفیت ۷/۱ میلیون تن است که از هفت واحد مختلف آگلومراسیون، کوره بلند، تامین مواد اولیه (متریال هندلینگ)، اکسیژن پلنت، فولادسازی، ریخته‌گری‌ها و کارگاه‌های جنبی تشکیل شده و یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های فولادی در حال ساخت کشور است».

سهراب‌نژاد با بیان این‌که مدت‌هاست چنین پروژه‌ای و با این حجم در کشور ساخته نشده است، اظهار کرد: «این پروژه‌ی سنگین زیربناهایی دارد که هر کدام برای خود یک پروژه‌ی عظیم است».

وی با اشاره به بخشی از پروژه‌های در حال اجرا توسط فولاد زرند ایرانیان، یادآور شد: «بخشی از آب پروژه فولاد زرند را از کارخانه‌ی بوتیای کرمان تامین می‌کنیم، قبلا آب را از تصفیه‌خانه به آن‌جا رساندیم و اکنون به کارخانه زرند منتقل می‌شود».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با بیان این‌که کارخانه دارای یک پست عظیم برق است، افزود: «پروژه‌ی فاضلاب زرند را نیز به تازگی شروع کردیم و بسیاری پروژه‌های فرعی دیگر نیز در دست اقدام است».

 

اجرای پروژه زیست محیطی با ۵۰۰ میلیارد تومان

وی با بیان این‌که به جز واحد CDQ سایر پروژه‌ها در حال بهره‌برداری هستند، گفت: «کنسانتره، گندله‌سازی و کک‌سازی راه‌اندازی شده و معادن نیز در حال بهره‌برداری و استخراج هستند».

سهراب‌نژاد با اشاره به مهم بودن پروژه‌ی CDQ برای مردم زرند،  اظهار کرد: «در کک‌سازی بعد از این که کک تولید می‌شود یک ماده‌ی گداخته با حرارت حدود یک‌هزار و ۱۰۰ درجه‌ است که باید خنک شود و روش متداول برای خاموش و خنک کردن کک این است که آن را به برج خاموش‌کننده می‌برند و با آب آن را خنک می‌کنند».

وی ادامه داد: «ریختن آب روی کک‌ گداخته سبب می‌شود دود بسیار غلیظی از آن استخراج شود که از بالای برج خاموش‌کننده قابل مشاهده است و برای کسانی که این دود سنگین را می‌بینند این تصور ایجاد می‌شود که این، آلودگی محض است در حالی که این بخار آب است».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد: «برای این‌که این ذهنیت ایجاد نشود و نگرانی مردم از این بابت رفع شود پروژه‌ی  CDQ را در کنار کک‌سازی در حال ساخت داریم که نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت دارد، این پروژه کارش این است که کک گداخته را با روش خشک و در محفظه‌ای دربسته‌، با دمش گاز خنک نیتروژن که یک گاز بی‌اثر است خاموش می‌کند و گاز هم گرم می‌شود و بیرون می‌رود که یک بویلر راه می‌اندازد و یک مقدار برق هم در حد خود کارخانه تولید می‌کند».

وی با بیان این‌که در این روش از آب استفاده نمی‌شود، افزود: «درست کردن این ذهنیت که مورد تاکید دکتر پورمند مدیرعامل هلدینگ است تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برد و این پروژه فقط زیست محیطی است و هیچ سودی برای ما ندارد».

سهراب‌نژاد با بیان این‌که راه‌اندازی کارخانه‌ی  CDQکار بزرگی بوده که برای مردم این منطقه انجام شده، گفت: «البته وظیفه داریم در حد توان اگر آلودگی در مجموعه‌ی ما وجود دارد رفع کنیم و اگر موضوعی ذهن کسی را درگیر می‌کند و نگرانی ایجاد می‌کند برای آن چاره‌اندیشی کنیم».

 

تامین آب پروژه فولاد زرند

با استفاده از پساب شهری

وی خاطرنشان کرد: «تعداد زیادی شرکت در زیرمجموعه‌ی هلدینگ میدکو قرار دارد اما شرکت فولاد زرند ایرانیان بزرگ‌ترین مجموعه‌ی این هلدینگ است که از کنسانتره، گندله‌سازی، معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد، معدن زغال‌سنگ خمرود، کک‌سازی،پالایشگاه‌ها و فولادسازی تشکیل شده است».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با اشاره به پروژه‌ی تامین آب کارخانه فولاد زرند، یادآور شد: «یکی از کارهای بسیار خوبی که با تدبیر دکتر پورمند از ابتدای شروع به کار کارخانجات اتفاق افتاد، چاره‌اندیشی برای آب مجموعه بود زیرا به این نتیجه رسیدیم اگر در کرمان قرار است کارخانه فولادی بنا شود نباید روی آب چاه‌ها و آب کشاورزی حساب کنیم».

وی ادامه داد: «ابتدای امر دستور هلدینگ این بود که سراغ تصفیه‌ی فاضلاب و استفاده از پساب آن‌ها برویم و به همین دلیل قراردادهایی را با آب منطقه‌ای برای تولید ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب منعقد کردیم که الان در اختیار ماست و چند سال هم بابت آن پرداخت می‌کنیم اما هنوز استفاده
نکردیم».

سهراب‌نژاد با بیان این‌که این آب آماده است تا در مجموعه مصرف شود، افزود: «دو مدول از شش مدول تصفیه‌ی فاضلاب‌های کرمان متعلق به کارخانه‌ی فولاد زرند است و تعدادی از مدول‌های بعدی را اخیرا هلدینگ میدکو قرارداد بسته که در آینده استفاد شود».

وی بیان کرد: «ما هم در فولاد زرند، فاضلاب شهر زرند را قرارداد بستیم که مقدمات کار فراهم شده، قرارداد منعقد شده، طراحی انجام شده و بخشی از خریدها را انجام دادیم که از فردا(یازدهم تیرماه) این پروژه آغاز می‌شود و ظرف مدت دو سال انجام خواهد
شد».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: «با اجرای این پروژه یک ظرفیت ۱۱۰ تا ۱۲۰ لیتر آب در ثانیه قابل استحصال است و بخش عمده‌ای از آب این مجموعه را تامین می‌کند».

ایجاد اشتغال برای ۵۰۰۰ نفر

در فولاد زرند ایرانیان

وی در ادامه با اشاره به شرایط استخدام در مجموعه فولاد زرند ایرانیان اظهار کرد: «بیکاری در منطقه زیاد است و برای همه معضل است، این کارخانجات هم که احداث می‌شود مهم‌ترین دستاوردی که دارند همان اشتغال است».

سهراب‌نژاد افزود: «چیزی که مردم آن را حس می‌کنند این است که جوانی مشغول کار شود و زندگی او سروسامان بگیرد این مساله مورد علاقه‌ی مردم و مسئولین است منتها کار ساد‌ه‌ای نیست، باید سرمایه‌گذاری زیادی صورت بگیرد تا تعدادی مشغول به کار شوند».

وی یادآور شد: «در مجموعه‌ی فولاد زرند در حال حاضر حدود پنج‌هزار نفر پیکانکار و بهره‌بردار مشغول هستند که در پایان امسال کار پیمانکاران تمام می‌شود و کارگران پیمانکارها اگر شرایط لازم را داشته باشند به جمع بهره‌برداران اضافه می‌شوند».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان افزود: «سعی کردیم نیروهای دیپلم و فوق‌دیپلم را از منطقه‌ی زرند استخدام کنیم که بالای ۹۳ درصد این اتفاق افتاده است».

وی ادامه داد: «نیروهای لیسانس را از کل استان استخدام می‌کنیم که آن هم به دلایلی بیشتر متوجه خود زرند شده است و در حال حاضر به جز معدود افرادی که نقش مدیران ارشد سازمان را دارند کسی از خارج استان نیامده و کسی که تجربه‌ی ۳۰ ساله در صنعت داشته و امروز این‌جا حضور دارد، به مجموعه‌ی ما منت گذاشته زیرا نقش مرشد و راهنمای جوانان را دارد تا آن‌ها بتوانند خیلی سریع بهره‌برداران قابلی بشوند همان طور که پروژه‌های قبلی مثل کک‌سازی، گندله و کنسانتره الان به دست جوانان زرندی بهره‌برداری می‌شود».

 

در صنعت فولاد خودکفا هستیم

سهراب‌نژاد در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار استقامت مبنی بر این‌که «تحریم‌ها چه مشکلاتی برای صادرات و تامین سرمایه و تکنولوژی ایجاد کرده است؟»؛ گفت: «تحریم و صادرات و تکنولوژی چند قلوهای به هم چسبیده هستند که از هم تاثیر می‌گیرند منتها یک حسن کار ما این است که مجموعه‌های ما در همین دوران تحریم به دنیا آمدند و در شرایطی این کارها شروع شد که تحریم بر کشور حاکم بود». وی یادآور شد: «اگر ما در دوران وفور نعمت و نبود هیچ‌گونه ممانعتی در دنیا کار را شروع کرده بودیم و بعد به نقطه‌ای می‌رسیدیم که جلوی آن را بگیرند، حتما متوقف می‌شدیم ولی مجموعه‌ی میدکو زمانی کارش را شروع کرد که بحث تحریم‌ها تقریبا وجود داشت».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان با بیان این‌که راهکارهایی برای برون‌رفت از این شرایط پیدا شد، اظهار کرد: «کشورها بعضا با ما کار می‌کنند مثل چین که قراردادهای عظیم و سنگینی را با آن داشتیم و الان قراردادهایی را با غیرچینی‌ها هم داریم».

وی تصریح کرد: «با توجه به این‌که مجموعه‌های ما در تحریم رشد کردند ما خیلی تحریم را حس نمی‌کنیم و نتوانست به کار ما ضربه بزند».

سهراب‌نژاد افزود: «از سوی دیگر خوشبختانه الان ما در صنعت فولاد تقریبا خودکفا هستیم و چیز مهمی که دست به دامن خارجی‌ها بخواهیم بشویم وجود ندارد».

وی ادامه داد: «ما در تکنولوژی فولاد در حال حاضر واقعا نیازی به خارج نداریم، ممکن است قطعات خاصی باشد که همه‌ی دنیا درگیر آن هستند و این‌طور نیست که یک کشور همه چیز را بسازد، حتی چین که بیش از نصف فولاد دنیا را می‌سازد ممکن است قطعه‌ای را از جای دیگر تامین کند».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد: «ما هم در حد تامین چند قطعه شاید به خارج نیاز داشته باشیم منتها برای ادامه‌ی کار و ساخت پروژه‌های فولاد نیازی به خارج نداریم».

وی اظهار کرد: « ما مدت‌هاست به تکنولوژی ساخت کوره بلند که تکنولوژی بسیار سنگین و سختی دارد دست پیدا کرده‌ایم و بسیاری از شرکت‌های داخلی در ذوب‌آهن کار کردند».

سهراب‌نژاد با بیان این‌که تحریم از بابت تکنولوژی به نظر من حداقل در صنعت فولاد جای نگرانی ندارد، تاکید کرد: «در زمینه‌ی قطعات هم الان قطعه‌سازان داخلی دارند قطعات بسیار سنگینی را می‌سازند و ما اگر زمانی یک قطعه‌ای را از خارج می‌آوریم به دلیل قراردادمان است زیرا زمانی یک قراردادی با چینی‌ها بستیم و این قرارداد فاینانس بوده و طبیعتا چین بر اساس آن می‌خواهد خودش قطعه را بسازد و پول نمی‌دهد که در ایران ساخته شود».

وی افزود: «بعضی از قطعات را هم از چینی‌ها گرفتیم و در ایران ساختیم، یعنی قرارداد را تغییر دادیم و آن‌ها را راضی کردیم که خودمان بسازیم».

سهراب‌نژاد یادآور شد: «فروش ما یا خرید بعضی از اقلام خاص ممکن است مشکل پیدا کند که آن هم مسیرهای زیادی برای رفع مشکل تحریم وجود دارد؛ ده‌ها قرارداد با خارجی‌ها داریم که اصلا به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند».

وی با بیان این‌که باید تلاش‌ها در داخل بیشتر شود و نباید نگران تحریم‌ها باشیم، گفت: «فولاد این‌جا و ذوب‌آهن اصفهان سالانه هفت میلیون تن زغال خام نیاز دارند در حالی که سه میلیون تن زغال خام تولید می‌شود، بنابراین باید اکتشاف و هزینه کنیم و زغال مرغوب استخراج کنیم».

 

بهرهبرداری از پساب فاضلاب زرند دو سال دیگر

خبرنگار استقامت همچنین درباره‌ی پروژه‌ی فاضلاب زرند و نحوه‌ی تامین آب کارخانجات فولاد سوال کرد که سهراب‌نژاد پاسخ داد: «پساب با دو مدول که ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است به فولاد بوتیا رسانده شد که ما ۳۷ کیلومتر از بوتیا تا زرند را با لوله‌های قطور که هر متر آن ۱۱۵ کیلو است لوله‌کشی کردیم و آن را به کارخانه رساندیم، الان یک کیلومتر داخل کارخانه مانده که تا یک ماه آینده نهایی می‌شود».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد :«کار از نظر لوله‌کشی آماده است و تابلوهای برق آن هم اواخر تیر نصب می‌شود و مرداد آب را این‌جا آماده خواهیم داشت».

وی با اشاره به قرارداد بوتیا برای استفاده از پساب شهر کرمان، گفت: «قرارداد جدید بسیار سنگین است که هم آب بوتیا را تامین می‌کند، هم زرند و هم کارخانجات جدید که داشته باشیم».

سهراب‌نژاد در خصوص پروژه‌ی فاضلاب زرند نیز یادآور شد: «پروژه‌ی پساب شهرستان زرند هم طبق برنامه‌ای که ما تعهد دادیم و قراردادی که با آبفا بستیم دوساله متعهد هستیم که انجام بدهیم».

وی افزود: «این پروژه طبیعتا مراحل بعدی هم خواهد داشت زیرا جمعیت زیاد می‌شود و ما ممکن است به شهرک‌های اطراف هم در آینده رجوع کنیم و از هر جایی که بتوانیم استفاده کنیم زیرا حجم این آب پایدارتر از آب چاه است، آب چاه دو عیب دارد یکی این‌که به دلیل خشکسالی کم می‌شود و دیگر این‌که کیفیت آن تغییر می‌کند ولی آب پساب تقریبا ثابت‌تر است».

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان تصریح کرد: «قول می‌دهیم دو سال دیگر این پروژه به بهره‌برداری برسد».