محسن شریفیان نوازندۀ نی‌انبان:

نی‌انبان به نام کرمان و ۳ استان دیگر ثبت ملی شده

گروه جامعه ـ محسن شریفیان نوازنده نی‌انبان و سرپرست گروه موسیقی لیان بوشهر درباره‌ی حواشی کنسرت این گروه در کرمان توضیحاتی داد.
به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، شهرداری کرمان در راستای برگزاری جشنواره گردشگری ۲۰ تا ۲۰ از گروه موسیقی «لیان» دعوت کرده تا دو شب در کرمان برنامه داشته باشند. اگر چه اجرای این گروه در کرمان با استقبال گرمی از سوی شهروندان مواجه شد اما این رویداد فرهنگی با یک حاشیه همراه شد. حاشیه‌ای که از مرزهای کرمان هم فراتر رفته است. در جریان تبلیغاتی که برای کنسرت این گروه در سطح شهر انجام شده، تصویر «نی‌انبان» که در دست محسن شریفیان است، شطرنجی شده و قابل رویت نیست. این اتفاق با واکنش‌های اعتراضی زیادی در فضای مجازی مواجه شد و محسن شریفیان نیز در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت: «مدت زیادی منتظر صدور مجوز برگزاری کنسرت در کرمان بودم! در این استان هم مانند شیراز و بوشهر، اجرای «لیان» با بی‌مهری، ممنوع شده بود! حضور در کرمان را به بهانه‌‌ای شیرین از جنس فرهنگ و به شوق دیدار با علاقمندان موسیقی جنوب و ساز «نی‌انبان» مغتنم شمردم و دم از درد فروبستم! وقتی چیزی در گستره‌ی ملی همین مملکت ثبت می‌شود؛ مسئولین ذیربط در مقابل این‌گونه اقدامات، چه وظیفه‌ای دارند؟!». وی در این متن یادآور شد که نی‌انبان در تاریخ ۲۴ مهرماه سال ۹۴ با گستره‌ی جغرافیایی ملی به ثبت نیز رسیده است.
صبح روز شنبه، شهرداری نسبت به این اتفاق واکنش داد و اعلام کرد که این خطا نه از سوی خود شهرداری بلکه از سوی مجری برگزار کننده‌ی کنسرت رخ داده و اصلاح هم شده است.
در همین حال، عصر شنبه، شریفیان در پاسخ به خبرنگار فردای‌کرمان در این‌باره گفت: «دیروز در این‌باره روی استیج صحبت کردم. این برنامه، فرصتی در اختیار من قرار داده شده که با مخاطب کرمانی ارتباط برقرار کنم و این، برای من غنیمت است. در صحبت‌هایم گلایه‌ای هم نکردم تا این‌که موضوع رسانه‌ای شد و بعد از این، من پست اینستاگرام را گذاشتم». وی افزود: «بعد از این‌که موضوع رسانه‌ای شد، معاون شهردار با دید خوبی به این مسئله پاسخ داد و گفت که مشکلی با این ساز ندارند و این، نشان می‌دهد که فضا به‌سمت تلطیف شدن پیش می‌رود».
وی با بیان این‌که نی‌انبان ساز من نیست، ادامه داد: «ما با تلاش‌هایی که انجام دادیم، این ساز را در گستره ملی ثبت کرده‌ایم».
شریفیان اظهار کرد: «من دوست دارم این ساز نمادی برای وحدت باشد ولی وقتی شطرنجی می‌شود به خیلی چیزها و به شعور خیلی افراد توهین می‌شود. حالا این‌که آن‌ها قوانینی در تبلیغات شهری دارند یا اندیشه و دیدگاهی پشت این نوع رفتارها وجود دارد چیزی است که من نمی‌توانم درباره‌ی آن اظهارنظر کنم».
وی افزود: «اما من به‌عنوان یک نوازنده، این حق را داشتم که نسبت به این موضوع معترض باشم و بخواهم که اصلاح کنند نه برای من که برای دیگران». شریفیان گفت: «کرمان یک شهر بافرهنگ و صاحب پیشنیه‌ی تاریخی است و حتی زمانی که داشت به شهر جشنواره‌ها لقب می‌گرفت؛ انتظار نداریم در این شهر چنین اتفاقاتی رخ دهد». وی با یادآوری این‌که کرمان خاستگاه جشنواره موسیقی نواحی است، تصریح کرد: «حیف است کسی چنین کاری بکند و همه چیز را زیر سوال ببرد».
وی ادامه داد: «به ما گفتند برگزارکننده این اشتباه را کرده، من نمی‌توانم این حرف را بپذیریم چرا که این تبلیغ، چیزی است که مصوب شده است».
وی گفت: «گویا قرار است تبلیغ را اصلاح کنند ولی من برای بازدید از موزه مردم‌شناسی زرتشتیان مراجعه کرده بودم که دیدم بنر را کلا برداشته‌اند. قرار بود اصلاح کنند اما آن را برداشتند». شریفیان اضافه کرد: «امشب آخرین اجرای ماست و دیگر هم تبلیغات برای کار ما فایده‌ای ندارد».
وی با بیان این‌که دلخوری از کرمان ندارم، اظهار کرد: «عمر من با این اتفاقات گره خورده و کم از این نوع رفتارها ندیده‌ام؛ گاهی در تبلیغات و گاهی در لغو کنسرت آن را مشاهده کرده‌ام ولی یاد گرفته‌ام که در این شرایط کار کنم».
وی که به‌دلیل آنچه که نبود فرصت عنوان کرد، نتوانست در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی ارزش‌ها و ویژگی‌های ساز نی‌انبان توضیح بیش‌تری بدهد. با این‌حال شریفیان یادآور شد: « نی‌انبان سازی است که به نام بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان ثبت ملی شده است».