جلال‌پور:

پسته امسال ۲۰درصد پوکی دارد

قیمت پسته کاهش مییابد

گروه اقتصاد – گرمای شدید و بی‌سابقه در کرمان طی ماه‌های اخیر سبب نگرانی کشاورزان پسته‌کار شده است. تولیدکنندگان پسته احتمال می‌دهند این گرمای شدید بر روی محصول و به مغز رفتن پسته تاثیر بگذارد.

در همین رابطه، محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق ایران و عضو انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با استقامت اظهار کرد: «من با مهندسین صحبت کردم. دو دیدگاه مختلف وجود دارد، یک دیدگاه این است که کلا امسال به دلیل این‌که سال عقب بودوباصطلاح باغداران سال دیر شروع شده وسبزشدن درختان به جای اوایل فروردین، در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت اتفاق افتاده هنوز به مغز رفتن درختان دیر نشده و ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده این اتفاق می‌افتد».

وی افزود: «البته در بازدیدی که از برخی مناطق که گرم‌تر بوده داشتم به مغز رفتن شروع شده و این نگرانی کمتر است».

عضو انجمن پسته ایران گفت: «دیدگاه دوم این است که چون امسال پسته زیاد است و درختان پُر پسته هستند یک بخشی به مغز نمی‌رود و پوک می‌شوند».

وی ادامه داد: «در سال‌هایی که ما پُر پسته بودیم یک بخشی از محصول پوک بوده و احتمالا امسال هم ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول پوک خواهد بود و این میزان اگر کم شود شاید آن محصولی که پیش‌بینی می‌کردیم نداشته باشیم اما باز هم، امسال از محصولات خوب دهه‌ی ۹۰ خواهد بود».

جلال‌پور همچنین درباره‌ی امکان تخصیص تسهیلات به کشاورزان پسته‌کار برای عرضه‌ی پسته به مرور زمان و جلوگیری از کاهش قیمت، بیان کرد: «امسال شرایط بانک‌ها وخیم‌تر و بدتر است و یک بخشی از تسهیلاتی هم که سال‌های گذشته اختصاص داده می‌شد امسال به مناطق سیل‌زده رفته و تسهیلات متاسفانه کمتر است، سختگیری بانک‌ها و معوقات بیشتر است و گرفتاری‌های بانک‌ها و بخش خصوصی بیشتر است».

وی با بیان این‌که سه دلیل برای افت قیمت پسته وجود دارد، گفت: «علت اول، زیادی محصول است زیرا سال گذشته بخشی از این افزایش قیمت به دلیل کمبود محصول بود».

عضو انجمن پسته ایران ادامه داد: «دلیل دوم این است که ارز، این روزها دو هزار تومان پایین آمده و پیش‌بینی می‌کنند این روند تا زمان برداشت محصول ادامه دارد و حتی کاهش بیشتر هم خواهد داشت».

وی یادآور شد: «مساله‌ی سوم هم عرضه‌ی بیش از حد ابتدای فصل برداشت محصول است».

جلال‌پور خاطرنشان کرد: «راهکار این مساله در پرداخت تسهیلات و نیز وجود بنکداری‌ها و تعاونی‌هایی است که ابتدای فصل، محصول را یک‌جا بخرند و بعد به مرور عرضه کنند که متاسفانه در طول سال‌های گذشته هر مجموعه‌ای آمده این کار را بکند به بیراهه رفته است ازجمله تعاونی رفسنجان تا زمانی که وظیفه‌ی خود را در این می‌دید که محصول خُرد را جمع کند و بعد یک‌جا برای صادرات به صادرکنندگان عرضه کند موفق بود ولی از زمانی که به دنبال صادرات و انحصاری کردن بازار پسته رفت، شکست خورد، خودش را گرفتار کرد و بازار را هم در این زمینه از یک نعمت بزرگ محروم کرد».

وی افزود: «بنابراین راه اصلی همان بنکداری‌های بزرگ هستند و تسهیلات، ضمن این‌که اگر از من سوال کنید که آیا خوش‌بین هستید، چون دو ماه دیگر تا برداشت محصول نمانده و وضعیت بانک‌ها و شرایط تسهیلات را هم می‌بینم خیلی خوش‌بین نیستم و در عین حال اعتقاد دارم یک بخشی از قیمت که سال گذشته به دلیل کمبود محصول بالا رفته بود و نه به دلیل ارز و تورم، آن هم منطقی‌اش این است که وقتی محصول زیاد شد یک افت قیمت داشته باشد».